Budeia Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Skal nå prøve å få til et "nytt kjøkken", som det heter. Og lurer på i hvilken rekkefølge det er lurest å gjøre ting. Tenker på rørlegger, bestilling og montering. Har nå et mindre lekkasjeproblem under vasken, men alle rørene skal vel nå røskes ut uansett, i lag med skapene. Må vel først ha rørlegger til å stenge av vannet på kjøkkenet? Og deretter få ut alt, få inn de nye skapene og til slutt ha rørlegger igjen for å fikse og ordne under vasken, få inn nye rør der og slikt? Tenker å vente litt med å skifte ut selve kjøkkengulvet. Men får se... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 For å stoppe lekkasjen er det vel greit å starte med rørleggeren, han må vel uansett inn før vasker og lignende skal bort. Det kan også være lang ventetid på rørlegger, så greit å være tidlig ute. Så er det jo opp til dere hvordan dere vil ha det og dernest få rørleggeren til å få vann til riktig sted. Vask, oppvaskmaskin + eventuelt kjøleskap. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Kanskje greit å bestille rørlegger i god tid ja. Er det vanskelig å ta vekk de gamle skapene? Ser kanskje ut til at det er noen skruåpninger på sidene lengst inne i skapene, men har ikke fått sjekket disse nærmere. Må nesten ha lommelykt for å få sett inni. Det vil bli litt billigere å fjerne de gamle skapene selv. Men trenger noen utenfra til å montere de nye, da vi neppe klarer å montere dem bra nok selv. Da blir det å finne noen som annonserer at de pusser opp, ikke sant? F.eks. IKEA har vel ingen kjøkkenmontører. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 F.eks. IKEA har vel ingen kjøkkenmontører. Jo, det har de. http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/ikea_services/montering.html Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Ja det er da montering hvis du ikke er så handy at du greier å gjøre det selv, men så er det jo også rørlegger som du nevnte her og en elektriker kan komme til tale hvis ikke montøren også tar seg av dette, men nå er det en stund siden jeg skaffet meg nytt kjøkken og jeg kan ikke huske om han gjorde det, men du må være oppmerksom på at det kan forekomme. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for tips! Har sett på IKEA sin veiledningsvideo. Burde vel tenkt meg at alt kom i flate pakker fra IKEA. Her er veiledningsvideoen Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Å ta vekk skaper handler jo både om hvordan de er montert, og om de skal brukes senere. Gamle kjøkkenskap fra 50-60 tallet ble spikret opp så de satt en gang for alle, men de fleste vil bare ha slike vekk så da er det knusing med slegge og øks. Mer moderne kjøkken pleier ha justerbare bein under, som en list under skapene er klipset på også, og så er de skrudd sammen og inntil vegger med ulike beslag og skruer. Ett annet spørsmål er vel gulvbelegg. Er gulv lagt etter skapene er montert, er gulvet ofte kun lagt inntil skapene, og ikke under skapene. Elektrisk sett så er det jo endel man bruker på kjøkkenet, fra kaffemaskiner og traktere via hvitevarer og vaffeljern, kjøkkenmaskiner, en radio, lading av mobiler osv så alltid kjekt med endel uttak der. Kjøper man kjøleskap med vanndispenser, skal noen av dem tilkobles rett på vannledningen og da er det kanskje en ide å tenke på å klargjøre for slikt også. Bruk også noen som KAN kjøkken. Fikk masse tips selv som jeg ikke hadde tenkt på, alt fra plassering av vask og skap til hvilke skap man burde ha og hvorfor. Det å f.eks kunne dra ut hyller på skinner gjør at man slipper å famle etter ting som alltid ligger innerst. Kanskje vil det være bedre med store skuffer til gryter og panner, enn de gamle hjørneskapene man må ned på kne for å komme til. Har man vindu legger man normalt vasken ved det. Hyggeligere å vaske opp, bedre plass, og bedre lys. Skal man ha lys i skap, er det liten vits om man ikke ser det fra stua f.eks (om det skal pynte opp). Det finens også smale skap til komfyrbrettene, kjøkkenhåndklær osv som JEG synes var gull verdt, og selv om det ble dyrt så angrer jeg ikke på at jeg satte inn endel skuffer isteden for list ned mot gulvet. Flott til bruksanvisninger, leker, kjøkkenutstyr osv som bare skal stues vekk. Kjøkkenkvern i vasken er gøy, men ikke alle kommuner tillater det. Husk også at selv om kjøkkenleverandøren vil ha det til at man ikke lenger knapt bruker kjøkkenvask, så er det kjekt men god plass i den når store gryter og panner skal vaskes. Velg også et blandebatteri på kjøkkenet hvor du kan dra ut "halsen" og bruke det som dusj. Utrolig praktisk. GLEM å ha det åpent mellom skaptoppene og taket, det er fettsamler deluxe så velg enten vegg opp, eller velg høyere skap. Kjøkkenet får masse juling, så velg noe som tåler litt både på kjøkkenplate, skap, hengsler, skinner osv. De fleste kjøkkenleverandører kan tegne opp forslag basert på mål, og hva det skal koste. De har normalt smarte ideer, og selv om ikke første forslag passer 100% så gjør kanskje det andre eller tredje det. De gir også store rabatter på hvitevarer om du kjøper det samtidig. Ellers er det bare å dra frem radioen, ha kaffen klar og ta det rolig. Ikke start med dynamitt for å fjerne skap, og ikke gå amok med motorsaga om du ikke vet hva du gjør. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Hehe . Har du kikka for dypt ned i et-eller-annet igjen? Hehe. Men en del gode tips kommer du jo med også. Takk, takk. Det dreier seg om et kjøkken fra ca. 1975. Noen skapdører har holdt seg ganske bra, og andre ikke. Spesielt ved vasken ser skapdørene slitte ut, og det ser ut som de som bor der har dårlig råd. Veldig dårlig råd. Gulvet ser heller ikke spesielt fint ut. Jeg er ikke tilhenger av å pusse opp hvert 10. år, men nå virker det som dette kjøkkenet er klart for oppussing. Endret 9. januar 2013 av Frankline Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Hvis du sparer penger på å la skapdørene stå og hvis du føler deg komfortabel med skapdørene så kan du bare beholde de mener jeg, men det spørs litt hva slags stand de er i. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Tenkte på det selv, om det var mulig å beholde de gamle skapdørene øverst, og bare skifte ut de nederste. Helt klart billigere, og mer miljøvennlig. Men en del ville nok se på dette som komisk, dessverre... I strid med rådet fra en bekjent, har jeg endt opp med å bestille kun påskruing av nye skapdører, og montering av nye skuffer. Personen som var her mente at selve skapene og kjøkkenbenken var brukbare fortsatt (får håpe at han virkelig mente det da..) Han er vel fra et firma som selger bare skapdører og "fasadepynt", og dermed ønsker å få solgt slike løsninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå