Juliane91 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg fikk ny jobb med oppstart i desember. Jeg tenkte at jeg ikke "gadd" å stresse med å få tilbake skattekortet mitt fra min gamle arbeidsplass (jeg har hatt flere jobber det siste året, så begge skattekort-delene er levert ut). Jeg tenkte det ikke gjorde noe om jeg fikk utbetalt lønn med 50% skattetrekk, man får det jo uansett igjen ved skatteoppgjøret, og det var en grei måte å sikre meg for baksmell. Nå når lønnen skal bli betalt ut ( den 10. Måneden etter) får jeg Mail om at de ikke vil utbetale lønn siden jeg ikke har levert skattekort. Kan de gjøre det? Jeg ba dem om å trekke 50% skatt, men det ville de ikke. Jeg har ikke fått årets skattekort enda, men jeg har purret på det så det bør være her i slutten av uken. Kan de nekte å utbetale lønnen min for desember? I så fall hvor lenge? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 De har ikke lov å ikke betale deg. Enaste de kan gjøre er å trekke 50%. http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Husk-a-levere-skattekort-innen-1-februar-3099430.html 3 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Merkelig at de tar det valget, da din lønning må føres opp som ubetalt gjeld til ansatte på årsregnskapet. Er det en stor bedrift du jobber i? Lenke til kommentar
Juliane91 Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Vi er nok 150 ansatte på landsbasis. Har det noe å si? Noen som vet noe om lovhjemmel på at de må betale lønnen min/ikke må betale lønnen min? Endret 7. januar 2013 av Juliane91 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Vi er nok 150 ansatte på landsbasis. Har det noe å si? Noen som vet noe om lovhjemmel på at de må betale lønnen min/ikke må betale lønnen min? Eneste årsak de kan ha å ikke gi deg lønn er tekniskeproblemer ved betaling, eller for å unngå konkurs. Ikke at de ikke VIL. "For å få vite hvorfor lønnen uteblir, må du ta kontakt med arbeidsgiver. Uansett hvilken forklaring du får, er det viktig at du ikke venter for lenge før du går videre med saken. Du kan risikere å tape rettigheter hos den statlige lønnsgarantien ved å la tiden gå." "Send et rekommandert brev til arbeidsgiver der du fremsetter ditt krav og be om oppgjør innen kort frist, for eksempel en uke. Skriv at du kommer til å forfølge saken videre hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen. Hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen eller du ikke får tilbakemelding kan du bringe saken inn for Forliksrådet i den kommunen hvor arbeidsgiver holder til. Rådet vil hjelpe deg med å sette opp forliksklage, og det blir deretter innkalt til forliksmøte. Saken løses da ved forlik eller dom, eller henvises videre til rettsapparatet. Hvis saken blir henvist til retten, bør du søke juridisk hjelp for å finne ut om det er grunnlag for å bringe saken inn for domstolen. Blir resultatet av behandlingen i Forliksrådet et forlik eller en dom, og arbeidsgiver fremdeles ikke betaler, må du sende saken til namsretten for tvangsinndrivelse." Les mer her, Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gjør_du_når_du_ikke_får_utbetalt_lønn_til_avtalt_tid? 1 Lenke til kommentar
Juliane91 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Takk for svar. Jeg har svart på Mail at jeg vil ha lønnen på utbetalingsdato, eller en lovhjemmel på at hun kan holde den tilbake. Dersom det ikke skjer vil jeg gå videre med saken. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Skattebetalingsloven pgf 5-5 regulerer spørsmålet om hva som skal skje hvis arbeidstaker ikke leverer skattekort. Merk at bestemmelsen ikke sier "arbeidsgiver kan holde tilbake lønn". Siden lønnens forfallstidspunkt er fastslått i forveien (i arbeidsavtalen) vil det løpe 8,5% forsinkelsesrente per år (dette utgjør 0,71 % rente per måned) fra lønnsutbetalingsdato hvis lønnen ikke betales. 2 Lenke til kommentar
Juliane91 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Der gikk lønnen i boks gitt. Takker så mye for hjelp. Hun ble litt spak da jeg sa jeg ville snakke med sjefene hennes igjen om måten hun behandler nyansatte på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå