Gå til innhold

Lønn som sykmeldt, deltidsarbeider i butikk

tho_kva2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå vært sykmeldt i en uke og er det ut denne uken. Arbeidsgiveren min setter kun opp lister en uke av gangen, gjerne onsdag uken før. Har hørt noe om at det er lovbestemt at det skal settes opp minst to uker før?

Har derfor ikke blitt satt opp noe denne uken som jeg er syk, og får derfor høyst antagelig ikke noe sykelønn. Lurer på hvordan det er rundt dette? Har uoffisielt en plan med sjefen om når jeg jobber. Også hørt noe rykter her om at man skal få lønn ettersom hvor mye man antagelig hadde jobbet i den aktuelle perioden, vet ikke om dette er holdbart. Om noen har noen info så kunne jeg trenge den, helst noe håndfast!

Takk på forhånd

- Thomas Kvam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

les arbeidsmiljøloven.

Det skal være en fast arbeidstidsplan som skal gjentas med regelmessige intervaller. Planen kan strekke seg over flere uker, men når siste uke i planen er over så skal planen gjentas fra den første uken i planen.

Det er ikke tillatt at arbeidsgiver utarbeider en ny plan hver uke slik at de ansatte ikke kan planlegge sin tid mer enn en uke frem i tid!

I arbeidsavtalen så skal det stå hvor stor stilling du jobber i jf amil §14-6. Hvis du blir syk så skal du ha lønn for den tiden det står i arbeidsavtalen.

Hvis du har jobbet vesentlig mer enn dette over en lengre periode så kan du ha krav på høyere sykelønn med bakgrunn i at stillingsprosenten din er høyere enn det som står i arbeidsavtalen.

Håper det hjelper.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...