Gå til innhold

Hvorfor kan ikke matindustrien styres uten statlig støtte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hørte på nrk-alltidnyheter, nå i stad mens jeg var på tur hjem. Britiske forskere har beregnet at vi kaster ca 50% av all produsert mat. Ikke fordi den er dårlig, men fordi den ikke er pen nok, eller har for strenge datostemplinger osv. tror de snakket om volumer som; to milliarder tonn, med fullt ut spiselig vare

:)

Lenke til kommentar

Om du regner med tollvernet som statlig støtte, så tror jeg de færreste innen matindustrien ville klare seg utmerket, selv om de hadde hatt "utenlandske" råvarepriser, i og med at lønnsnivået i Norge er som det er; veldig høyt. Landbruksstøtten beskytter ikke bare bøndene, men også næringsmiddelindustrien.

Er du klar over at Norge eksporterer 30 millioner fiskemåltider daglig, til tross EUs tollmurer mot Norsk fisk?

Lenke til kommentar

Er du klar over at Norge eksporterer 30 millioner fiskemåltider daglig, til tross EUs tollmurer mot Norsk fisk?

I hovedsak uforedlet fisk, eller fisk som har vært sendt en tur til kina og tilbake, ja. Det er mulig du regner primærnæringene fiskeoppdrett og fiskeri med som en del av "matindustrien" -jeg siktet imidlertid til den mest vanlige og brukte forståelsen av "næringsmiddelindustrien", dvs foredlingsleddet, og det er i hovedsak ikke konkurransedyktig med utlandet, verken på landbruksvarer eller fiskevarer -særlig ikke når EU sine "tollmurer" gjelder nettopp toll på foredlet fisk, ikke "rund" fisk. (Tollen på uforedlet laks er på 2%, på foredlet laks 13%.) Når du tar det med i betraktningen i tillegg til at norske ansatte er mye dyrere i drift enn utenlandske, så er det ekstra dårlig butikk å eksportere foredlet vare.

Lenke til kommentar

Utgiftene i Norge er mye høyere enn i utlandet.

Norge har ett mye strengere regelverk også når det gjelder jordbruk og fiske.

Dermed blir produksjonskostnadene dyrere i Norge.

Nå mottar fiskere 10,- kr kg for pen Torsk / Skrei

Butikkene tar minst 60 - 70 kr kg for samme fisk hel.

Altså en 6 - 7 dobling av prisene.

Fisk har blitt "utilgjengelig" for mange, også i de nordligste fylker.

Prisene er en av dem, kvaliteten er en annen, i tillegg regelverk angående selvfisket fisk.

For noen 10-år siden kunne jeg kjøpe helt fersk Uer fra reketrålere osv for ca 2 kr Ueren.

Nå koster denne ca 80,- kr kg lettsaltet i fiskebutikken.

"Fersk" torsk er ikke mere fersk i fiskedisken enn at katten ikke rører den nytrekt fisken jeg serverer.

Ett spindelvev av regler og forbud hindrer kystbeboere å kunne fiske selv, slik de har kunnet til alle tider tidligere.

Jeg er for landbruksstøtte - hvis den innebærer ett moment av støtte til dèt å kunne opprettholde distriktslandbruket.

Ikke hvis noen store få enheter - fabrikklandbruk skal være fremtiden.

Her i området har en rekke melkebruk blitt lagt ned de siste 20 - 30 åra.

Veldig mange mellomstore og store de siste 15 åra.

Brukere satser på kjøttfe - hvis de fortsatt satser på å drive og velger bort arbeidskrevende insats som ett melkebruk er.

Bakgrunnen for kooperativer må en tilbake i tid for å skjønne begrunnelsen for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg ett eneste realistisk scenario der Norge ville ha vansker med å fôre befolkningen, så jeg er villig til å risikere å ikke være selvforsynt med jordbruksvarer i en krigssituasjon. Hadde det vært opp til meg, skulle vi kuttet ut subsidiene og latt norsk jordbruk konkurrere mot matvarer fra utlandet, eventuelt dø i forsøket. De som foretrekker norsk mat må gjerne fortsette å spise det, men jeg vil velge selv og ikke la staten bestemme hva jeg kan spise.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål som også gjelder andre industrier: klær, elektronikk, osv., men jeg kommer bare til å ta opp matindustrien.

7,9 milliarder kroner gikk i støtte til norske bønder i 2012. Hvorfor det egentlig? Hvorfor skal staten betale store deler av maten vi kjøper; hvorfor kan vi ikke bestemme denne pengebruken selv, ved å kjøpe slik vi selv vil?

Jeg tror på at industri kan kontrollere seg selv prismessig. Blir det for mye produkt og for lave priser vil aktører slutte å produsere, som igjen senker mengden produkt, som igjen øker pris osv. (Supply and demand)

Ved å kutte støtte til norske bønder ville matprisene definitivt steget, men dette er kun mengden penger som skattepenger brukes til å holde prisene nede nå. Importprodukter hadde økt i omfang, og forbrukere hadde selv hatt valget om å velge billig (fra import, gjerne verre kvalitet osv.), eller dyrere (norsk, ferskere, men dyrere). Ja, mange bønder ville mistet jobbene sine, men jeg tror at dette ville balansert ut markedet.

Hva synes dere om dette; bør penger brukes for å holde norske produktpriser kunstig lave?

Selvfølgelig kunne matindustrien klare seg uten støtte.

Og støtten til bøndene har ikke noe med å holde matprisene nede, regjeringen bryr seg ikke om dette i det hele tatt, det er bare den offisielle forklaringen ment for at folket skal akseptere det hele.

I USA hvor det tradisjonelt ikke har vært slik støtte til bøndene, der har matprisene alltid vært mye lavere enn i Norge og i Europa.

Men nå har regjeringen begynt å blande seg inn, og fattigdommen øker i USA. Siste tallet var 48 millioner fattige som mottok matkuponger, i år er dette ventet å øke til over 50 millioner.

Det som det virkelig handler om er makt og kontroll, slik som alt annet av "velferdssgoder" osv som politikene styrer med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det stemmer ikke at bøndene ikke subsidieres i USA - de gjør det bare på en litt annen måte, ved at næringene selv tråler gangene, banker på dørene, og smører det de kommer over av hengslete politikere.

Deretter smøres bøndene over på styrt produksjon, og når de er belånt til over pipa, fordi de slipper så klart ikke unna å satse for fullt på produktet, sitter de som slaver for matvaregigantene.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at bøndene ikke subsidieres i USA - de gjør det bare på en litt annen måte, ved at næringene selv tråler gangene, banker på dørene, og smører det de kommer over av hengslete politikere.

Deretter smøres bøndene over på styrt produksjon, og når de er belånt til over pipa, fordi de slipper så klart ikke unna å satse for fullt på produktet, sitter de som slaver for matvaregigantene.

Ja de siste årene har det vært slik.

Og det har vært en glidende overgang til et mer sosialistisk system i USA i flere tiår.

Jeg burde vel kanskje ha gjort dette mer klart i mitt innlegg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Så dere som mener vi skal importere all vår mat fra fattige østeuropa-land, og mener vi får samme kvaliteten som vi får av norske bønder. Vel, den siste hestesvindel saken har vel motbevist det eller? Jeg er glad vi har gilde og norske trygge bønder jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

De ønsket vel å tilby et produkt som kunne konkurrere med E-coli-pølsene til Gilde.

E-coli utbrudd er ikke noe vi bare har i Norge. Faktisk så har vi mye mindre utbrudd av E-coli enn de fleste andre land i verden.

Men det har aldri skjedd at gilde selger ukjent hestekjøtt som kan være farlig, som storfekjøtt, og det vil aldri skje heller.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Så dere som mener vi skal importere all vår mat fra fattige østeuropa-land, og mener vi får samme kvaliteten som vi får av norske bønder. Vel, den siste hestesvindel saken har vel motbevist det eller? Jeg er glad vi har gilde og norske trygge bønder jeg.

Jeg mener ikke at vi skal importere all mat, men at vi skal tillate konkurranse. Da kan jeg velge å kjøpe billig, utenlandsk mat og du kan fortsette å kjøpe norsk mat, siden du opplever det som tryggere.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...