Ayabara Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg har satt sammen min første server og sliter litt med vifteproblemer. Kjører Ubuntu 12.04.1 LTS. Relevante komponenter: Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634682 HK/CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757233 Jeg koblet til cpuvifta, og vifta i front og bak (begge med 3 pins), men synes den lager mye støy. Nå har jeg koblet fra den i front (sysfan2). Gikk inn i BIOS, og synes innstillingene/statusen så litt merkelig ut. MSI bios: cpu smart fan target 50 (dette satte jeg) cpu min.fan speed 62.5% SYS Fan1 Control Auto CPU temp 37 System temp 24 CPU fan speed 2029 rpm SYS FAN1 speed 0 RPM Jeg kan ikke dette, men er det ikke litt rart at den ikke viser hastigheten til sysfan1? Burde den ha forutsetninger for å monitorere den? Ser CPU fan speed grei ut? Hva bør jeg forsøke for å få ting litt mer stille? Ytterligere innkjøp er en mulighet, men jeg har en følelse av det jeg allerede har kan konfigureres/skjønnes bedre Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Personlig har jeg ikke sansen for 3 pins vifter rett på HK. CPU viften, gitt at den er PWM og HK ditt har PWM kontakt, denne kan du styre via BIOS.Det så for meg ut som ditt HK hadde to PWM kontakter. PWM har 4 pinner. Uansett ... 2029 RPM på CPU fan var mye. Sjekk spec til vifta di, er det full speed? I så fall funker ikke oppsettet ditt i BIOS, alternativt noe galt med PWM kontakten. 3 pin kjører jeg alltid via en manuell viftekontroller. Disse får du kjøpt overalt. Techbay.no f.eks. Alternativt kan du kjøpe noen korte kabellasker som reduserer spenningen fra 12 V til 7 V, for eksempel ... Samtlige av mine vifter har jeg på en kontroller, foruten de som justeres termisk enten av GPU eller av CPU. De fleste vifter støyer på full spenning/full speed. 3 pins vifter bør altså ikke direkte på HK. Min mening. [Edit] Dette er vel strengt tatt ikke genuint for servere. Postet feil. Endret 12. januar 2013 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Før forrige post hadde jeg koblet fra en vifte. Jeg trodde det var sysfan2, men det viste seg at det var sysfan1. Vet ikke om serveren min er litt treg i oppfattelsen, men nå har ting bedret seg betraktelig. Som bildet viser er fanehastighetene nå bedre, og den er *mye* stillere. Nå tror jeg ikke at jeg kommer til å høre den når den er satt i trapperommet der den skal stå, men det er mulig jeg kommer til å investere i bedre vifter likevel. Noen forslag? Endret 12. januar 2013 av Ayabara Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Hvis det er kabinettviftene du sikter til kommer det litt ann på størrelsen. Hvis det er 120 eller 140mm vifter du er ute etter kan du ta en titt på Corsair AF120 / AF140. Jeg har SP120 som brukes på radiatorer og er veldig fornøyd. Disse viftene finnes i Performance eller Quiet edition. Anbefaler Performance edition, og igjen så reduserer du spenningen for å redusere støy ved behov. Disse viftene kommer også med denne spenningsreduksjonen jeg snakket om, så du kan klare deg uten egen viftestyring. Skjønt da har du ingen reguleringsmuligheter, bare to trinn: Enten 12V eller 7V. Hvis det er CPU kjøler du er ute etter er det et hav av valg. Et rimelig valg, som er populært er CM Hyper 212 Evo. Monsteret Noctua NH-D14 er også populært. Du kan også gå for en lukket vannkjøling, f.eks H60 eller andre i den serien. Det kommer helt ann på TDP på CPU, ambient i rommet, skal du overklokke, er det lite ventilasjon og trangt der maskinen står osv. Du kan logge temperaturene dine f.eks med AIDA64, hvis det ser greit ut trenger du ikke gjøre en dritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå