Dahlern Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg kjøpte meg en Acer Aspire 5920G tilbake i 2007, da jeg begynte å studere. Den har siden den gang vært min trofaste samarbeidsparner helt frem til jula som gikk. Det som skjedde var at skjermen plutselig gikk i svart. Plugga den så med en skjerm over VGA, og dette fungerte helt til jeg valgte å restarte den igjen et par dager senere. Nå har den ingen respons for video ut, hverken over VGA (prøvd 2 skjermer), HDMI (prøvd 1 skjerm) eller laptopskjermen. Det later til at alt annet fungerer, jeg får boota opp og logga inn i windows, iallefall om ikke lydene spiller meg et puss Likevel altså intet bilde. Grei diagnose å si at gpu er gåen? Vel, jeg har innsett tapet, så og si. Jeg bestilte meg i går deler til et byggeprosjekt, og laptopen blir nok aldri igjen min hovedenhet. Likevel har jeg ikke helt lagt fra meg tanken på å redde den, vil gjerne ha en linux arbeidsstasjon hvis jeg kan få den på beina igjen. Det jeg da lurer på er om diagnosen min er grei? Videre lurer jeg også på hvordan det eventuelt vil være å finne erstatningsdel, pris og tilgjengelighet. Finnes det for eksempel noen nyere, kompatibel utgave av gpu med tilsvarende dimensjoner og porter? laptopens deler er listet her: http://www.hardware.no/artikler/acer_aspire_5920g/41751 Takk på forhånd. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Vet ikke om diagnosen men deler er det nok av på ebay. Har selv erstattet battery og kjøpt dvd-->hdd caddy. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5713.m570.l1313&_nkw=acer+5920g&_sacat=0&_from=R40 Lenke til kommentar
Dahlern Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Se der ja, men synes de tar seg godt betalt for 6 år gamle komponenter (som allerede da var ganske midt på treet). Vel, jeg har kikket meg litt mer rundt, og lurer på om jeg skal prøve å ovnsbake kortet, ettersom jeg ikke har noe å tape på det. Noen som har erfaringer med dette? Vet noe om temperatur, tid og levetid i etterkant? Lenke til kommentar
Dahlern Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Har du sett på makan: Etter litt om og men bestemte jeg meg for å bake grafikkortet i 200 graders forhåndsvarmet ovn. La kortet på aluminiumsfolie, bygde fire aluminiumsfoliebein, og stabiliserte hele doningen. Herligheten surret og godgjorde seg i 9 minutter, og det fikk hvile før jeg satt på igjen kjølepasta og satte det inn igjen, slik gode kort skal. Uten videre tro på suksess skrudde jeg igjen de fire skruene, og sannhetens øyeblikk var nært, fingeren lett hvilende mot den runde, fine knappen midt over tastaturet. *knepp*. Blåfargen som tidligere kun hadde angitt at laderen var plugget i, omkranset nå også min nølende finger. Et lite sekund gikk forbi, og skuffelsen var i ferd med å bre seg, men akkurat i det et skuffelsens sukk banket på innenfor leppene, ble det lys. "ACER", stod det, og jeg kunne konstatere at min hjerte-lunge-redning var vel utført! Takk for svar, spørsmålet nå er hvor lenge det er til jeg må lage bakt gpu igjen. Dette kom godt med ettersom jeg måtte utsette bygging av den nye pc'en til tidligst torsdag 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå