Gå til innhold

Humanetisk forbund, en trosretning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overgangen religion - livssyn er ikke stor. Buddisme blir fort et livssyn, men vi kaller det for en "religion". Ikke så viktig.

At "ateisme" ikke er et "livssyn" er viktig i denne konteksten (hvor de fleste oppgir "ateisme")

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis humanetikk innholder elementer av håp, vil jeg sidestille det elementet med elementet bønn, som i religioner, så derfor tror jeg det er en form for tro.

:)

Lenke til kommentar

Hvis humanetikk innholder elementer av håp, vil jeg sidestille det elementet med elementet bønn, som i religioner, så derfor tror jeg det er en form for tro.

Håp er ikke det samme som bønn.

Jeg kan håpe at det blir fint vær i morgen, men jeg formulerer ikke en bønn til en eller annen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Håp er ikke det samme som bønn.

Jeg kan håpe at det blir fint vær i morgen, men jeg formulerer ikke en bønn til en eller annen.

Så hvem er det "jeg" henvender "meg" til når jeg håper på godt vær i morgen?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Må man nødvendigvis henvende seg til noen/noe når man håper?

Jeg vet ikke, men jeg spør altså - du tenker tanken, men hvem rettes tanken til?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg spør altså - du tenker tanken, men hvem rettes tanken til?

Hva kan du sammeligne Gud med??

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva kan du sammeligne Gud med??

Jeg liker ikke å snakke om sånt - det blir for svært, men jeg kan strekke meg til "naturen"

Lenke til kommentar

Så hvem er det "jeg" henvender "meg" til når jeg håper på godt vær i morgen?

Hvis du bare håper på fint vær, så er det ikke sikert du henvender deg til noen. Men siden du er kristen kan det tenkes at du ber f.eks. til gud om fint vær.

Kan du ikke tenke selv uten at du må rette tanken til noen andre? Det må være slitsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du bare håper på fint vær, så er det ikke sikert du henvender deg til noen. Men siden du er kristen kan det tenkes at du ber f.eks. til gud om fint vær.

Kan du ikke tenke selv uten at du må rette tanken til noen andre? Det må være slitsomt.

Jeg er sånn klipp og lim kristenbuddhistmuslimhindujøde ..... :)

Nei og ja - og her slengte du inne en aktør til; selv

Så når jeg behersker meg - hvem er som som behersker hvem?

Jeg håper gud gir oss godt vær imorgen

Jeg håper moder jord er venneligsinnet i morgen og gir oss godt vær

jeg håper at det blir fint vær i morgen

Jeg håper at min kone kan bli litt snillere ... hvem er det jeg sender håpet til? (for jeg er ikke så dum å si dette direkte til kona mi) ;)

Det må være slitsomt

Mulig, men jeg har hørt at det er mer slitsomt å foreta en ufokusert tankevirksomhet

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...