kurtharrybobb Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei! Jeg har tenkt til å oppgradere PCen min i nærmere fremtid. Jeg har tenkt å stappe inn en "i5-3570k" og "7970". Jeg trenger hjelp til å velge hovedkort og RAM. Jeg tenker å bruke 1000-2000 samlet på HK og RAM. PCen skal brukes til gaming. Jeg ønsker et stabilt system, heller enn en haug med tilkoplinger jeg ikke bruker. PS: Bruker ikke PCen til redigering. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ingen spesielle preferanser ihht. tilkoblinger ol? Generelt gode kort til ca. 1500kr: Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH MSI Z77 MPower ASUS SABERTOOTH Z77 Sistnevnte liker jeg personlig ikke designet på, spesielt mtp. chipsetviften og det karakteristiske "thermal shield", men det er et veldig godt kort. Et rimeligere, men fullgodt alternativ: MSI Z77A-GD55 Gode og stabile minnebrikker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124 Lenke til kommentar
Doktor_Roberts Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Som nevnt over er MSI Z77 Mpower et godt valg (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760429), og om du kombinerer dette kortet med noen gode brikker med RAM kan du få et flott setup for 2000 kroner. (Her er et forslag på RAM som gjør at prisen kommer på en rundt 2000 kroner; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752036, eller et sett XMS brikker som også ser veldig clean ut om det er noe du bryr deg om; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650287) Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Noen spørsmål: Dere anbefaler 1600mhz brikker på 16GB + ett sett på 8GB. Jeg lurer på om man egentlig trenger 16GB minne til mitt bruk (spilling), eller om jeg bør gå for noen med høyere kapasitet? Jeg ser at alle hovedkortene har fire plasser til minnebrikker, men "Loefthal" anbefaler ett sett med to brikker. Jeg har alltid trodd mann måtte ha like mange brikker som spor? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Du behøver overhodet ikke mer enn 8GB til spill, men det skader jo ikke med mer heller. Jeg har hatt 8GB de siste to-tre årene og det har aldri vært i nærheten av å være for lite. Hastighet på brikkene utgjør også veldig lite i praksis, ihvertfall såfremt de kjører på 1333MHz+. Mange hovedkort har fire minnespor ja, men det betyr ikke at man må fylle opp alle. Det holder faktisk med kun én, men siden hovedkort i dag har multichannel-arkitektur må man ha to eller fire brikker for at dette skal fungere. Dette gjelder dual channel-arkitektur, men det finnes også tripple channel (LGA 1366) med seks minnespor og quad channel (LGA 2011) med hele åtte minnespor. Endret 9. januar 2013 av Loefthal Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Med mindre trådstarter har tenkt å overklokke kan han omså kjøpe et hovedkort til kr 600. Ytelsen i fps vil ligge så å si identisk med et kort til kr 1500 eller kr 2500. Som han selv sa trenger han ikke masse fancye funksjoner. Det jeg generelt har hatt fokus på i valg av HK er følgende: (med utgangspunkt i z77 brikkesettet til Intel) Hvor mange faser har den innebygde strømhåndteringen? Budsjettkortene har gjerne noe slikt som 4+2, dyrere kort har kanskje 8+4 faser. Når høy overklokking ikke er aktuelt har ikke antall faser noe å si. USB3.0 mener jeg er ok å ha muligheten til, dvs at man kan koble til USB3.0 utstyr i frontbay eller uttak på kabinettfront. Ikke alle hovedkort har interne USB3.0 uttak men alle har normalt 2stk USB3.0 bak. Hvor mange PCIe slot'er hovedkortet har er et poeng om du vet at flere grafikkort skal brukes eller at du har tilleggskort på PCIe. Innebygd lydbrikke varierer noe mellom produsenter og modeller, om du ønsker noe som er markant bedre enn ALC892/898 lyd må du opp i prisklasse. Til de aller fleste holder den innebygde lyden mål i massevis Ut fra dette kunne jeg selv gått for et ASRock Z77 Pro4-M - om da ikke noen skulle ha egne erfaringer som tilsier noe annet. I forhold til minne ville jeg valgt et helt standard 2x 4GB 1600MHz sett, disse får du fra den nesten latterlig lave summen 236 Kingston HyperX fra kr 286 er et veldig sikkert tips. Og, trådstarter får en oppgradering til rundt tusenlappen med samme ytelse som anbefalingene over til nesten det dobbelte. Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Mye av grunnen til at jeg startet tråden er att oppsettet jeg har nå er nokså ustabilt. Jeg kjører 6870 og en FF-4100 sammen med ett hovedkort til ca 300kr, enda billigere 8GB 1333mhz RAM og en ssd. Trodde først ustabiliteten skyldtes at firmwaren ikke var oppdatert. Men etter å ha instalert en flunkende ny firmware var maskinen fortsatt like ustabil. Jeg har kanskje tenkt å overklokke 200-400mhz dersom jeg setter inn enda ett skjermkort. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Ustabilitet kan skyldes mange ting, det er ikke noe automatikk i at billige komponenter gir ustabilitet. Med det sagt så ville jeg testet med en annen strømforsyning da dette vel er den komponenten som vil gi størst sjanse for feil i den billige prisklassen. I en billig PSU kan strømstyringen lide av underdimesjonerte interne komponenter som kan medføre ustabilitet. Både hovedkort, CPU, minne og grafikkort kan gi feil til OS pga dårlig strømstyring, dette burde være sjekket ut om du ønsker bruke PSU'en videre. Hvilket merke og modell er strømforsyningen? Dernest, har du kjørt memtest86 for å utelukke minnefeil? Hvis ikke- gjør det Og, rapporterte minnefeil kan også skyldes dårlig strømstyring og bunne i problemer i PSU eller hovedkortet. Derfor har jeg ved testing av minnebrikker gjerne gjort det på forskjellige hovedkort. Noen ganger er det jo bare slik at enkelte komponenter absolutt ikke vil kommunisere korrekt, og det kan gjelde for nærmest hvilken som helst kombinasjon. feks noen SSD'er (hvilken SSD har du nå?) mot CPU på noen hovedkort... Da er det bare krysstesting som nytter; det er desverre både tidkrevende, kjedelig samt vanskelig om man ikke har tilgang på et annet system eller deler til testing. I verste fall er rådet å installere windows på nytt fra bunnen av, med alt av drivere og programmer. Du får la høre fra deg om du trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Hva syntest dere om denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=743925&CKS=PCW vs denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760429 ? Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 For å sitere meg selv fra innlegget over: "Med mindre trådstarter har tenkt å overklokke kan han omså kjøpe et hovedkort til kr 600. Ytelsen i fps vil ligge så å si identisk med et kort til kr 1500 eller kr 2500." Kortversjonen er at så lenge du holder deg innen samme brikkesett er det vanskelig å gjøre noe galt så lenge du får ønsket funksjonalitet på hovedkortet Så derfor ville jeg gått for det billigste om det har ønsket funksjonalitet. Om du ikke vet at det mangler noe spesifikt burde det være ok. 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Hva syntest dere om denne: http://www.komplett....=743925&CKS=PCW vs denne: http://www.komplett....aspx?sku=760429 ? Gå for det billigste MSI kortet der, det er jo også på tilbud, kjøp ram til, tja 500-600kr så blir det like mye til sammen som det dyrete MSI kortet du linker til, sånn ca, nesten. Men er du villig til å kjøpe ifra f.eks dustinhome også, eller er det BARE komplett det skal gå i? Tror du kan spare litt bed å bytte over til dustinhome og da kan du jo enten legge mer penger i ting eller bare spare de, det er jo ikke noe poeng i å tømme lommeboka på hk og ram. Bare for å ha sagt det, du har ingen garantier for at ting blir stabilt/ustabilt, du og en kompis kan kjøpe helt 100% lik maskin og en av dere kan oppleve ustabilitet rett ut av boksen. Endret 26. januar 2013 av meg0709 Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 27. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2013 Anngående ustabilitet så har jeg denne psu'en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745087 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Det der er nærmest for søppel å regne. På hvilke områder er maskinen ustabil? En dårlig PSU kan bla. ha ustabile linjer og høy rippel som kan forårsake mye rart. Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Maskinen er egentlig ustabil over hele linjen. Men spesielt ved oppstart. Noen ganger fungerer den helt fint i mange dager, mens andre ganger klikker den ti ganger før jeg får startet maskinen. Lenke til kommentar
kurtharrybobb Skrevet 29. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2013 Kan dere gi meg en anbefaling for en psu? Hva er forskjellen på gold, silver og bronze certified? Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Forskjellen på bronze silver gold og platinum er hvor mange % de yter under full load så gold og platinum vil ha best ytelse under full load. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Ehm? 80+ er et sertifiseringsprogram som sier noe om hvor effektiv strømforsyningen er. Mao. hvor mye den må trekke fra veggen for å levere x antall watt til komponentene. Hvis effektiviteten er rangert til 80% vil 20% gå tapt iform av varme mellom stikkontakten og komponentene. Jo lavere effektivitet, jo mere varme og dermed også støy. Det er dog ingen regel at en effektiv PSU er støysvak, men ofte er de det. Corsair AX/Seasonic X som er rangert til 80+ Gold har f.eks en semipassiv vifte, noe som vil si at viften først begynner å spinne ved en viss belastning på PSU. Endret 29. januar 2013 av Loefthal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå