Svigermors drøm Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Jeg får ikke bildet opp på iPaden. Forresten, ikke ta stikkontakten på koblingsboks 2 for god fisk. Jeg har aldri kobla stikkontakt fra enpolt-bryter. Tror den brune fra stikkontakt i koblingsboks 2 skal i brun hos enpolt-bryter. Endret 7. januar 2013 av Hunterra Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) http://bildr.no/view/1362468 Det er sånn vi tegner enpolt bryter, er dette ukjent ? Lasta det opp fra min datamaskin, du må ha det lokalt. Edit: Når bildet kom i sitat, fikk jeg det opp. Brun skal på venstre "B" og blå på trekanten/pilen. Endret 7. januar 2013 av Hunterra Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Takk for hjelp ! men, vi kobler alltid blå i L. så tror det er rett.. Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Grunnen til noen misforståelser, er nok at jeg mente koblingskjema istedefor flerlinjeskjema. Hvis jeg sier koblings-skjema vet folk da hvordan det skal kobles? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg tror rett og slett du trenger å følge litt mer med i timen. Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Læreren vår er tidenes verste til å lære vekk.. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Det er egentlig ingen forskjeller mellom å putte blå på L eller N, men N er fastbestemt. De fleste velger å følge denne "regelen" mens andre ikke. Koblings-skjema er vel det samme som flerlinjeskjema. Om du kobler slik som tegningene viser så skal du ikke få noen problemer. Jeg har selv en lærer som ikke er så flink med å lære vekk, jeg gir litt ekstra innsats og leser litt selv, stiller spørsmål osv og dermed så får jeg greie karakterer. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Tror tegningen til Hunterra over stort sett er rett. Når det gjelder fargene så står det litt om det i NEK'en på side167-169 (514). Prinsippet er vel at blå leder skal være N leder i TN anlegg og ellers gul/grønn som jord. På toleder så blir da brun til "fase" eller L. Det står vel egentlig ingen ting om bruk av den blå fargen for IT anlegg, men det er vel ganske praktisk å bruke noenlunde felles "fargeregler" for TN og IT anlegg. (Selv om IT anlegget riktig nok ikke har noen N leder.) Endret 8. januar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Niks, tegningen min var litt feil. Anlegget vil fungere, men stikkontakten er ikke koblet fra den enpolte bryteren. Ettersom han sa at de ikke hadde vært bort 3-leder så stemte det ikke med skjema, og måtte dermed koble stikkontakten fra koblingsboksen. Lenke til kommentar
mcpow Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Den bryteren du tegnet der ser ut som en bryter uten låsefunksjon, tror at du vil at bryteren forblir låst,eller for å si det med andre ord, forblir på Læreren vår hadde trukket noen poeng på det der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå