Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro-Hjelp til flerlinjeskjema for enpolt bryter med lampe og stikk.

Anbefalte innlegg

Folkens!

Jeg går nå VG1 Elektro, er det noe jeg sliter med så er det flerlinje skjema. Har prøve i dette imorgen... Så håper på litt hjelp.

Om det er mulig på forklaring på hvordan koblinga skal være. Var ikke tilstede når vi gjennomgikk dette på skolen. Og læreren min er rimelig frekk, han sier det er mitt problem og at jeg må finne ut av det selv... har en oppgave her hvor jeg har tegnt enlinjeskjema, håper noen kan hjelpe meg med flerlinje... Oppgaven er: RS16/1 skal betjene 3 lamper. 3 Stikk skal ha kontinuerlig spenning.

Her er enlinje:

ku3.docx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U 2 Er dobbel stikk. ser at jeg tok med en for mye "x" er lampe. Det skal være 3 stikk og 3 lamper.

Samtlige lamper skal styres av bryteren.

2-3 eller 4, leder er noe jeg ikke helt forstår... Skal koble med N og L hvis det sier deg noe, blir det da 2 eller 3 leder siden det er med jording? Du klarer vell selv å sette opp 1 enlinje på ett min, så lenge du vet hva som skal være med i koblingen?

ps: sitat fra min lærer- "80% av det man lærer selv, lærer man ved å lære bort andre" ;)

takk på forhånd !

Lenke til kommentar

Hvor er det en lampe for mye? På 1, 2 eller 3. koblingsboks? Sikker på at det ikke skal være en kronevender istedenfor enpolt bryter?

Skal alle lampene lyse samtidig eller skal du kunne slå på hver for seg?

Se bort fra lampen på den første kobl.boxen.

Kronevender har vi ikke lært om, så mener det skal være enpolt bryter....

btw, hvor langt har dere kommet i el-energi? Føler du er flere hakk foran meg.... Har dere sløyfet andre elektrofag for å kun ha El-energi?

Tror du, du kan klare å lage ett kjapt flerlinje, og forklare meg hvorfor du koblet ditt og datt.

Lenke til kommentar

post-263002-0-69246900-1357584047_thumb.jpg

Akse sitt skjema er mye finere, men ikke "arrangements-riktig". Mitt er stygt, men du ser nå hvor jeg vil

Edit: Mitt er revla stygt, du må studere hvor alle ledninger går, da finner du utav det. Men koblingsboksen i midten med 2 lamper og stikkontakt + enpolt bryter gjorde det litt vanskelig å lage det fint.

Om det er 6 eller 2 koblingspunkter har ingenting å si, brun ledning på L ! Hva mener du med " 2 b er på bunnen" ?

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men vi tegner enpolt bryter med 6 koblingspunkter, og med L og trekant oppe. Og to b,er på bunnen.

Ja, du kan bruke mitt skjema som et utgangspunkt og tegne inn de tingene selv. Det skal dog sies at vi aldri var så nøyaktige når jeg gikk på vgs.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...