Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Veien videre - Utdanning

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg er litt usikker på hvilken studieretning jeg vil ta neste år. Jeg går VG1 Elektro. I framtiden håper jeg at jeg er utdannet Ingeniør, men vet ikke hvilket fagfelt det blir.

Hva er "y-veien" ? Får jeg vanlig studiekompetanse som de andre ved å ta 3. året studiespesialiserende? Må jeg ta Matte og Fysikk utenom for å komme inn på ingeniør-skolen? Jeg synes elektro er gøy, men å regne elektro er ikke så gøy, her kunne jeg tenke meg å helle utdanne meg innen Bygg eller maskin, ikke ledninger.

Noen her som er Elektro-ingeniør innen /elenergi/elkraft og som kan fortelle meg litt? Noen med bygg eller mekanisk ingeniør-utdanning?

Hvordan går jeg videre til ingeniør-skolen? Bør jeg gå VG2 Elektro eller studiespes. ?

Synes Matte er helt greit, og fikk litt blod på tann når jeg fikk vite at jeg får 6 i matematikk dette semesteret. Selvsagt, T-matte VG1 er nok mye enklere enn ingeniør-matte men det er en fin start :)

Takker for alle svar og innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er "y-veien" ? Får jeg vanlig studiekompetanse som de andre ved å ta 3. året studiespesialiserende? Må jeg ta Matte og Fysikk utenom for å komme inn på ingeniør-skolen? Jeg synes elektro er gøy, men å regne elektro er ikke så gøy, her kunne jeg tenke meg å helle utdanne meg innen Bygg eller maskin, ikke ledninger.

"Y-veien" er yrkesveien. Det vil si at du blir tatt opp på en ingeniør høgskole / universitet uten å ha generell studiekompetanse. Studiet vil da inneholde diverse matematikk fag osv som du opprinnelig mangler når man har tatt yrkesskolen.

Noen her som er Elektro-ingeniør innen /elenergi/elkraft og som kan fortelle meg litt? Noen med bygg eller mekanisk ingeniør-utdanning?