Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Veien videre - Utdanning

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Jeg er litt usikker på hvilken studieretning jeg vil ta neste år. Jeg går VG1 Elektro. I framtiden håper jeg at jeg er utdannet Ingeniør, men vet ikke hvilket fagfelt det blir.

Hva er "y-veien" ? Får jeg vanlig studiekompetanse som de andre ved å ta 3. året studiespesialiserende? Må jeg ta Matte og Fysikk utenom for å komme inn på ingeniør-skolen? Jeg synes elektro er gøy, men å regne elektro er ikke så gøy, her kunne jeg tenke meg å helle utdanne meg innen Bygg eller maskin, ikke ledninger.

Noen her som er Elektro-ingeniør innen /elenergi/elkraft og som kan fortelle meg litt? Noen med bygg eller mekanisk ingeniør-utdanning?

Hvordan går jeg videre til ingeniør-skolen? Bør jeg gå VG2 Elektro eller studiespes. ?

Synes Matte er helt greit, og fikk litt blod på tann når jeg fikk vite at jeg får 6 i matematikk dette semesteret. Selvsagt, T-matte VG1 er nok mye enklere enn ingeniør-matte men det er en fin start :)

Takker for alle svar og innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er "y-veien" ? Får jeg vanlig studiekompetanse som de andre ved å ta 3. året studiespesialiserende? Må jeg ta Matte og Fysikk utenom for å komme inn på ingeniør-skolen? Jeg synes elektro er gøy, men å regne elektro er ikke så gøy, her kunne jeg tenke meg å helle utdanne meg innen Bygg eller maskin, ikke ledninger.

"Y-veien" er yrkesveien. Det vil si at du blir tatt opp på en ingeniør høgskole / universitet uten å ha generell studiekompetanse. Studiet vil da inneholde diverse matematikk fag osv som du opprinnelig mangler når man har tatt yrkesskolen.

Noen her som er Elektro-ingeniør innen /elenergi/elkraft og som kan fortelle meg litt? Noen med bygg eller mekanisk ingeniør-utdanning?

Jeg har ikke kommet meg i jobb innen yrket enda men jeg har en teknisk fagskole innen automasjon og er halvveis i en bachelor i elektro. Det kan bli veldig intenst med mye stoff og en til tider en ekstrem læringskurve, men det er dog et veldig kjekt fag å utdanne seg innen. Du får innsikt i masse utrolig kule ting og du en verdifull utdannelse som kan brukes i ett bredt arbeidsmarked.

Hvordan går jeg videre til ingeniør-skolen? Bør jeg gå VG2 Elektro eller studiespes. ?

Jeg ville fullført fagbrevet før du så tar Y-veien.

Synes Matte er helt greit, og fikk litt blod på tann når jeg fikk vite at jeg får 6 i matematikk dette semesteret. Selvsagt, T-matte VG1 er nok mye enklere enn ingeniør-matte men det er en fin start :)

Jeg kan ærlig innrømme at jeg aldri var særlig flink i matematikk. Det var vel en av grunnene til at jeg valgte yrkesfag da jeg skulle begynne på videregående. Jeg har heller aldri likt R1 eller R2 matematikken, men av en eller annen grunn så forandret alt seg da jeg begynte med den høyere utdannelsen. Det er vel fordi jeg nå ser den litt mer praktiske delen av å kunne matematikk!

Lenke til kommentar

Det er ytterst tvilsom, men da må du nesten bare undersøke opptakskravene på de forskjellige studiene. Men noe av ideen bak "Y-veien" er at man skal bruke fagutdanningen sin til å slippe enkelte emner på studiet, slik at det blir plass til det du mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...