Unleash_Hell Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Har et Canon EOS 20D kamera, og et Canon EF 24-105/4,0 IS USM objektiv. Med mitt tidligere EOS 500D (med standardobjektiv) ble bilder jeg tok inne uten blitz klare og fine (med relativt naturlige farger). Men med dette kameraet så sliter jeg litt med fargene, når jeg tar bilder inne (og uten blitz). Ofte får bildene mye rød- og gulfarge. Det blir også fort kornete når jeg forstørrer bildene. På mitt gamle 300D (som i teorien er dårligere enn 20D), gav sylskarpe bilder. Noen som har noen forslag ifht. hva dette skyldes, og evt. hva jeg kan gjøre for å bedre dette? Kan det være objektivet? Eksempel på bilde. Edit: 300D, ikke 500D Endret 7. januar 2013 av Unleash_Hell Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Du må stille på hvitbalansen. Den må justeres etter hvilke lysforhold som bildet tas i. Forskjellige lys har forskjellige temperaturer, og når du tar bilder inne, er fargetemperaturen høyere enn når du tar bilde i dagslys. Om du vil ta gode bilder, kan jeg anbefale deg å sette kameraet på (P)-innstillingen. Da får du kontroll over hvitbalansen, og får i tillegg muligheten til å justere ISO-en manuelt. ISO er grunnen til at bildet ditt blir så kornete. Du har kameraet på en autoinnstilling, og fordi det blir tatt under litt dårlige lysforhold, øker kameraet ISO'en, som gjør bildet lysere. Men fordi det er en slags kunstig tilsetning av lys på bildet (for å forklare det enkelt), blir bildet kornete. Jo lavere ISO du har, jo mer naturlig blir bildet. Lenke til kommentar
Unleash_Hell Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Ja, har forsøkt å justere hvitbalansen tidligere, men har nok blitt litt forvirra av de forskjellige innstillingene. Er det slik at jeg må ha den på (P) hele tiden for å justere hvitbalansen, eller kan jeg skru den på (P), endre hvitbalansen, og så skru den tilbake på en annen innstilling? Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Auto-programmene (auto, landskap, portrett, sport osv) har kun mulighet for automatisk hvitbalanse og ISO, og dermed blir bildet som oftest dårlig med mindre du har veldig gode forhold. P er er godt alternativ fordi det er det mest automatiske manuell-programmet, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Du har brukt innstillingene: Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/8 second ===> 0.125 second Lens F-Number / F-Stop = 80/10 ===> ƒ/8 Exposure Program = shutter priority (4) ISO Speed Ratings = 800 f/8 og en lukkertid på 1/125sec er nok grunnen til at du har fått bevegelse-ustabilitet, og at du bruker iso 800 gjør at bildene blir kornete/støy. Når du bruker auto er du redusert til kun og trykke på utløseren og kameraet gjør resten av jobben. Setter du kameraet i P vil kameraet justere blender og lukker og du kan justere resten etter egent ønske. Bruker du AV "blenderprioritert" kan du sette blender på f/4 og kameraet vil da bruke riktig lukkertid utifra hvor mye lys det er i omgivelsene. Anbefaler deg og bruke denne innstillngen, sett iso på 400 blender på f/4 og skyt ivei. Blir ikke bildene gode nok da må du bruke blits og da er det greies og bruke M og auto på E-TTL auto på blits, sett kameraet i M, bruk lukker imellom 1/200 sec til 1/60 sec, lukker f/5.6, iso 200 og blits. Når det gjelder varmen i bildene er det objektivet som gir varmere farger en det du får med et standard kit-objektiv så som 18-55mm, du kan justere det i kameraet hvis du vil. Jeg synes det er bedre og gjøre dette i etterkant og det er relativt enkelt og gjøre hvis du bruker raw-filer istedenfor JPG-filer, du bruker det medfølgende redigeringprogrammet DPP "digital professional photo" til og "fremkalle" bildene, og da kan du gjøre alle innstillingene i etterkant, justere eksponering "for mørke bilder?", du kan forandre hvitbalansen og du kan bruke alle kreative innstillingene som du kan gjøre i kameraet, fordelen er at du kan bestemme i etterkant hva du vil gjøre med bildet. Anbefaler deg og oppgradere softwaren på datamaskinen og firmwaren i kameraet, samt og formatere hyppig minnekortet i kameraet for problemfri fotografering. Endret 7. januar 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 En annen ting er at Canon 20D er nesten 5 år eldre enn 500D, og det eneste 20D er bedre på er mest sannsynlig byggekvalitet og ergonomi.. Alt annet er nok bedre på 500D (lysmåling, høy iso, bildekvalitet osv) 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) f/8 og en lukkertid på 1/125sec er nok grunnen til at du har fått bevegelse-ustabilitet, og at du bruker iso 800 gjør at bildene blir kornete/støy. Må innrømme at jeg ikke helt forstod logikken her, i følge Exif er bildet tatt på 1/8 sekund og da er det ikke sår rart at det er ikke er helt skarpt, F4.0 og Iso 400 ville gitt akkurat like lang lukkertid og fare for uskarpt bilde. Men poenget her var vel fargene og ikke skarphet og komposisjon. Exif sier manuell hvitbalanse, og det ser ut til å være feil manuell hvitbalanse. Det er godt mulig 20D ikke fikser slikt lys godt med autohvitbalanse og da er manuell hvitbalanse bedre. Auto hvitbalanse har blitt bedre på nyere modeller, men stilles den først manuelt må hvitbalansen stilles korrekt ut fra typen pærer/lysrør som er i bruk og er det en blanding er det vanskelig å få det helt riktig. Det går også an å sette hvitblansen manuelt på noe nøytralt som et hvitt ark. Litt usikker på eksakt innstilling som er brukt her, klarer ikke se det fra EXif info. Edit: Som TorEH skriver er 500D et skritt opp på bildekvalitet i forhold til det mye eldre 20D. For å få maksimalt ut av 20D er det en fordel å bruke RAW-format og relativt ny programvare for RAW-konvertering siden støyfjerningen har blitt mye bedre siden 20D ble lansert. Bruker du JPG får du 8-9 år gammel støyfjerningsfunksjon, bruker du RAW får du mye bedre støyfjerning (så lenge programvaren er ny). Endret 7. januar 2013 av se# 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Må innrømme at jeg ikke helt forstod logikken her, i følge Exif er bildet tatt på 1/8 sekund og da er det ikke sår rart at det er ikke er helt skarpt, F4.0 og Iso 400 ville gitt akkurat like lang lukkertid og fare for uskarpt bilde. Logikken kommer an på ambient lys "omkringliggende lys" og iso 400 er maks man burde bruke 20D på, er klar over at innstillingene vil gi samme lukkertid men bruker man iso400 får man mindre støy. Og som jeg skrev nedenfor "går utifra at du leste hele mitt innlegg" at blir ikke bildene gode nok da, så burde man benytte blits. Og som jeg skrev enda lengre nedover i mitt innlegg "hvis du gadd og lese resten av innlegget mitt da" ga jeg en grei beskrivelse på hvordan man justerer hvitbalansen i etterkant. Edit: Exif sier manuell hvitbalanse, og det ser ut til å være feil manuell hvitbalanse. Det er godt mulig 20D ikke fikser slikt lys godt med autohvitbalanse og da er manuell hvitbalanse bedre Forstår ikke helt logikken i det du skriver her Endret 7. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Unleash_Hell Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 En annen ting er at Canon 20D er nesten 5 år eldre enn 500D, og det eneste 20D er bedre på er mest sannsynlig byggekvalitet og ergonomi.. Alt annet er nok bedre på 500D (lysmåling, høy iso, bildekvalitet osv) Skrivefeil. 300D, ikke 500D Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Og som jeg skrev enda lengre nedover i mitt innlegg "hvis du gadd og lese resten av innlegget mitt da" ga jeg en grei beskrivelse på hvordan man justerer hvitbalansen i etterkant. Joda, leste hele innlegget ditt og siterte bare den delen jeg ikke forstod, nemlig der du skriver om 1/125 sekund, F8.0 og fare for uskarpe bilder. Mulig det bare var skrivefeil og du mente 0.125 sekund (som det stod lenger oppe i innlegget). Med at jeg ikke kan se hva hvitbalansen er innstilt på mener jeg at 20D kun skiller mellom Auto og ikke auto, er det ikke auto står det manuell og ikke om den er justert selv eller en av de ferdigdefinerte innstillingene er i bruk. Da blir det vanskelig å si noe mer om hva som er justert feil. Endret 7. januar 2013 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå