m4rv Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei, Jeg har en gammel maskin jeg ønsker å sette opp som Firewall hjemme. Hva slags OS anbefaler dere til dette? Kan det være noen ide og bruke samme maskin til filserver, eller bør dette være to forskjellige maskiner? Ønsker nemlig å få meg en maskin hvor jeg kan streame filmer, serier osv fra også. tips? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 pfSense for eksempel, hvis du kan leve med det (slik det fungerer, og de tjenestene som finnes - det er ikke noe galt med pfSense). Ellers velg ditt favoritt-os (det bør være Linux eller *BSD (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD) basert slik at du minimaliserer mulige angrepsvektorer. Windows er et altfor stort "mål" for innbrudd og skadevare til at det er lurt å ha det som firewall - du blir bare opptatt med å patche sikkerheten hele tiden. Filserver (og andre innholdstjenester) bør være på en separat maskin, IMHO, det gjør det lettere for deg å sette opp brannmur-reglene rett, og minsker dermed sjansen for at du gjør feil som gjør at noen på internett kan få tak i innholdet ditt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Trenger du egen brannmur? Normalt er det brannmur i routeren du kobler maskinen til, dette fungerer godt for de flestes formål. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 ClearOS (tidligere ClarkConnect) er bra, både gateway/firewall/router, og masse servermuligheter i tillegg. Jeg har gått over til pfsense, fordi jeg har en egen win2008 server for streaming/andre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå