Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp/tips: Surroundanlegg 5.1, har aktiv Sub fra før

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å kjøpe meg et nytt surroundanlegg, men er ganske grønn i dette feltet...

I dag har jeg et enkelt Sony 5.1 system, som ikke har noen ekstrakoblinger. Jeg har og en aktiv Sub, som er gjort passiv slik at jeg kan bruke den til dette Sonyanlegget (sub'en som fulgte med Sony var en vits...).

Suben er jeg veldig fornøyd med, men har lyst på et nytt anlegg der jeg kan koble på denne sub'en slik den er ment, som en aktiv sub.

Anlegget skal kobles sammen med TV, PC og muligens DVD/Blue-Ray.

Hadde vært fint med teknologi som kunne passe til smartmobil og (Android).

Når jeg lytter til musikk, er det alltid via PC. Enten nettradio, YouTube eller Mp3 fra HD og lokalt nettverk.

Når jeg ser film er det som regel via PC.

I dag har jeg ikke 5.1 lyd fra PC, det er kun fra TV og DVD jeg oppnår det.

Nytt anlegg må ha mulighet for dette, usikker på hva som er best, via HDMI eller digital lydutgang fra PC?

Jeg er så grønn på dette område at jeg ikke er sikker på om det er en receiver eller en forsterker jeg trenger...!

Etter hva jeg har lest i nettbutikker, så holder det med en receiver?

De fleste receivere jeg har sett ser veldig høye ut, finnes det lave utgaver?

Jeg har en hylle i TV benk som er 15cm høy. Skulle vært fint å fått noe som passet inn der uten at den griller benken med tiden.

Jeg hadde håpet å få hele pakka til 10 000,- kr. Har ikke råd til så mye mer.

Utseende:

Høyttalerne bør ikke være store, da jeg ikke har en stor stue. Senterhøytaler hadde vært fint om var en smal liten sak, slik at den kan ligge foran TVn.

I dag har jeg front og bakhøyttalere på stativ, smale og litt høye.

Høyttalere i trefarge er ikke aktuelt.

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei til mitt nye anlegg?

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger nok en hjemmekinoreceiver.

Gjerne en med nok HDMI innganger for alle enhetene du vil koble til. Det er det enkleste da du får lyd og bilde i samme kabel. (hvis du bare har en PC og en Bluray spiller som inn enheter, så støtter samtlige Receivere på markedet behovene dine vil jeg tro.)

Forøvrig tror jeg 15cm "takhøyde" blir litt knapp plass for en receiver.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Takk for svar MrLee :)

Fant ut at jeg kunne flytte hylla i TV benk 3 cm opp, så jeg får 18 cm til rådighet til Receiver.

Gikk på Prisjakt og fant denne her:

http://www.prisjakt....t.php?p=1241991 (Denon AVR-1713)

Beskrivelse på HIFIklubben:

http://www.hifiklubb...r.htm?cmpID=011

Vil det være god nok plass til denne i benken? (receiver er 15,1 cm høy)

Noen som har denne eller forstår nok av beskrivelse til å gi meg noen tilbakemeldinger om hva som er bra/dårlig med denne?

Foreløbig vil jeg bare bruke høyttalerne jeg har, ikke allverdens beste, men WAF er viktig i denne sammenhengen...

Istedet for høyttalere, blir det ny HTPC, som kan takle mindre plass (lufting) i den øverste hylla i benken (kun 10 cm) :grin2:

Lenke til kommentar

Det er jo ett "inngangsprodukt". Men jeg tror ikke man skal kjimse av den for det.

Så lenge den har litt pusterom så burde det gå fint.

Ser ut til at den har de viktigste elementene på plass.

Høytalere er jeg derimot ikke så godt på hva som er "billig og bra" så der må andre gjerne svare. :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at den har de viktigste elementene på plass.

Er det slik at jeg kan bruke aktiv sub på denne?

Har rett og slett ikke peiling på slikt, hva innganger og utganger heter.

Pluggen fra sub'en er en som ligner litt på plugg til øretelefoner, den større typen.

Etter å ha diskutert dette med min bedre halvdel, har vi kommet frem til at vi beholder høytalerne som er til dette Sonyanlegget jeg har nå, så sparer vi litt penger i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...