Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er i ferd med å bestille pc om ikke så alt for lenge.

Dette er foreløpig oppsett:

https://prisguiden.no/liste/137691#

 

Grafikkkort:

Er det verd å betale 900,- mer for en GTX 680 vs. GTX 670?

finnes det noen alternativ kjøleløsning for GPU?

(Drømmekort: https://prisguiden.no/produkt/evga-geforce-gtx-680-4gb-classified-hydro-copper-169286)

 

Hovedkort:

Finnes det et rimeligere og et like godt alternativ til hovedkort?

NB: det er vannkjøleblokk på dette hovedkorte

 

 

Jeg vurderer også kanskje å gå for i7 3820 og Asus SABERTOOTH X79

 

Bør jeg det?!?

 

Noen andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vil påstå at forskjellen på GTX 670 og GTX 680 er verdt prisforskjellen, men du kan vurdere selv: http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_7950_X2_Boost/28.html

Hvorfor kjøper du H100 når H100i er ute?

Hvorfor er Hydro Copper et drømmekort når du ikke har vannkjøling?

Hovedkort har ingenting å si på ytelsen, det du betaler for er ekstra RJ-45-port, SATA-porter, USB-porter og lignende.

Lenke til kommentar

FSX er CPU-intensivt spill hvor høy single cpu clockspeed bør være hovedfokus. FSX ble utgitt når CPU forsatt var enkjernet og ble i sin tid ikke designet for å kjøre på flere enn en kjerne. Med hjelp fsx.cfg-moddeverktøy får du utnyttet en del av de resterende kjernene og det å ha flere kjerner hjelper på, alt ettersom hvor mange add-ons du har tenkt å legge inn.

 

Addons som f.eks PMDG 737 NGX er laget for flerkjernede cpu'er, så selvom FSX i seg selv ikke bruker cpu'en effektivt, så vil addons'ene det.

 

http://www.jetlinesy...performance.php

 

Sjekk linken over så får du en liten grafisk pekepinn på hva du bør fokusere på, men CPU er alfa omega for FSX. FSX drar også STOR nytte av overklokking så vær sikker på å kjøpe en ulåst cpu og en god kjøler og klokk det remmer og tøy kan bære!

 

FSX er også et av få spill hvor hurtig minne faktisk har noe å si for fps'en. Jeg sitter ikke på nøyaktig data, men leser du deg opp AVSIM-forumene så er det enkelte brukere som får opp mot 5 fps mer ved bruk av 2400mhz minne fremfor eksempelvis 1600Mhz(tallene er plukket litt ut av løse lufta siden jeg ikke husker nøyaktige tall i farta, men et noenlunde bilde burde det gi.) I et spill som i hovedsak beveger seg mellom 20 og 40 fps så er alle ekstra frames kjærkomment.

 

Ang GFX, så er det foreløpig nVidia som gjelder pga en refreshrate innstilling i nVidia Inspector som kan settes(v sync kan settes til 1/2 refresh rate, og sammen med en fpslock på 30, så vil spillet føles mer smooth). Mulig dette kan gjøres på AMD sine kort også, men utifra jeg har fått med meg fra sim-communityen så går dette foreløpig ikke.

 

Anbefaler forøvrig denne tråden på det sterkeste;

http://forum.avsim.n...-guide-for-fsx/

 

samt denne når FSX er oppe å kjører(fsx.cfg tool) EKSTREMT nyttig:-)

http://www.venetubo.com/fsx.html

 

 

Mvh Bionor, som snart netter femsifret på FSX-addons :hmm:

Endret av BioNor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene.

Har gjort noen endringer

 

Bør jeg gå for denne prosessoren?

Er dette et godt kabinett?

 

Vurderer også å investere i en 850watt strømforsyning i tilfelle jeg skulle legge til et skjermkort til!

Endret av BeerPal
Lenke til kommentar

(...)

 

Vurderer også å investere i en 850watt strømforsyning i tilfelle jeg skulle legge til et skjermkort til!

 

Fra linken i mitt forrige innlegg;

 

"Multi-GPU Impact on FSX

Our testing has proved that SLI and Crossfire graphics will

only decrease the overall performance in Flight Sim(...)

Warning

The Nvidia GeForce GTX 690 and other dual GPU graphics cards

to be a significant performance decrease to FSX. This is due to

their integrated dual GPU design."

 

Du finner de samme opplevelsene på diverse sim-forumer rundt om.

 

Så dersom FSX er det store fokuset, så stå over SLI/Dual GPU, skjermkort er uansett ikke flaskehalsen i FSX. 670 er et bra valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ganske drøy pris for 2400mhz minne i forhold til bl.a 1866, men du bestemmer selv om de ekstra frames'ene er verdt det!

 

Ikke glem at du må ut med med 2-3000 i addons også for den beste FSX-opplevelsen:-)

 

Er penger ikke noe hindring er det ingen grunn til ikke kjøre på 3770k og 2400mhz minne selvom det ikke kan forsvares i noen andre spill enn FSX.

Endret av BioNor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest meg litt opp på minne i forhold til FSX og ser at det veldig forskjellige meninger rundt omrkring. Jeg er litt i samme båt som deg ang oppgradering og står på trappene til å handle inn ny maskin for FSX. Noen påstår at det de opplever stor forskjell mellom CL9 og CL11, samme med 1600mhz kontra 2400mhz, mens andre sier det ikke er noen forskjell whatsoever. Tror jeg ville valgt en mellomløsning. Syntes prisen for 2400mhz minne er for høy i forhold til hva man får igjen...

 

Kort oppsummert ville jeg sannsynligvis falt ned(kun med øyne for FSX)

 

i7 3770k

Z77 HK(med det av utganger du trenger)

1866 CL9 RAM

SSD for OS og FSX+addons. FYI: FSX mappen min er 80Gb, så vurder 256gb SSD

nVidia 670

 

For mer eller mindre alle andre spill ville jeg valgt i5 3570k og 7970Ghz...

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for det beste X79-hovedkortet: Asus P9X79 WS, som har all verden med PCIe-muligheter om det skulle melde seg senere.

 

Du bør sterkt vurdere i7-3930K, en fantastisk CPU som du vil dra stor nytte av utenom dette spillet også.

 

Forskjellen mellom CL9 og CL11 vil ikke gi signifikant utslag i noe spill uansett, ingen spill er designet slik at grafikken er avhengig av gjentatt skriving og lesing til samme minneadresse i systemminnet, hvilket ville være totalt idiotisk. DDR3-1866 er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Ser veldig veldig bra. Det du har der er perfekt for FSX, så det eneste som gjenstår da er overklokking:-)

 

Anbefaler en del andre addons også, spesielt REX+OD(WeatherEngine og sky/himmel/bakke/flyplass teksturer), GEX(frem til FTX Global kommer), UTX, ProATC X(denne har også en flightplanner inkludert), Fs2Crew for PMDG 737NGX og kanskje den viktigste EZCA/EZDok(en kamera addon som uvurdelig i spesielt PMDG sine fly). Hvis du skal fly mye i Norge, så finnes det en del fine gratis addons; Norske Flyplasser, Norske Broer, Norway Roads , Norway Mesh og Norway Scenic.

 

For småfly ville jeg sett nærmere på Carenda C337H,

 

Ville også vurdert Orbx som har de beste texture-adons'ene men dekker foreløpig kun Australia, England og deler av USA. Orbx har nylig annonsert FTX Global som vil kunne erstatte GEX og til dels de andre Orbx-addons'ene, men den er forsatt under produksjon og har ingen releasedato enda såvidt jeg vet(kommer i 2013).

 

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/52819-orbx-announces-ftx-global-to-be-released-in-2013/YF7y3.jpg

 

10qx.jpg

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...