Feh Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Har det siste halvåret ca. blitt ufattelig slapp etter måltider, spesielt når jeg spiser lunsj, men også etter middag på enkelte dager. Jeg har egentlig bare trodd det har vært en årsak av at min fysiske form ikke er så utrolig god om dagen (har ikke trent på 4.5 år), men de siste ukene har jeg tatt det opp igjen uten å ha merket noe som helst, selv om formen (kondisen) har kommet seg betraktelig. Just for the record så har jeg en ganske normal kropp (170/62 kg 21.5 BMI) så det er ikke relatert til undervekt/overvekt. Jeg har lest litt om det, men ikke forsøkt så mye forskjellig, men gjort noen observasjoner hvertfall. Jeg har trodd det kan ha vært pga. stress siden jeg ikke har hatt ferie på halvannet år, jobber mye og har generelt særdeles lite fritid, men nå i julen hadde jeg to drøye uker ferie med kun hvile, ro og avslapning. Var frisk og klar før et nytt møte med kontoret, men fra første dag i forrige uke ble jeg dødsliten. Det værste er når jeg spiser lunsj i 12 tiden på jobb. Da blir jeg så sliten at jeg omtrent sovner i stolen (jobber på kontor) og eneste "kur" er en halvliter cola omtrent på styrten, da klarer jeg meg sånn halvveis resten av dagen. Frokost spiser jeg ikke, men det har jeg heller aldri klart så lenge jeg har levd (kronisk dårlig matlyst om morgenen). Det er ikke hver dag som er like ille og det går litt i perioder. Noen perioder får jeg nesten ikke gjort noe som helst på jobb fordi jeg er så sliten at jeg omtrent ikke får rørt musen, mens noen perioder er bedre. Jeg merker det også etter middag, men ikke i like stor grad. Jeg har forsket på mengden jeg spiser, men det spiller ingen rolle om jeg spiser 2 eller 6 skiver til lunjs, eller om jeg spiser lett middag eller tung middag - sliten blir jeg uansett. Generelt i livet har jeg også merket en sterk nedgang i overskudd og husoholdningsrelaterte oppgaver er tilnærmet uoverkommelige. Klarer bare ikke finne energi til å gjøre en dritt annet enn å se på TV eller sitte på datan. Og det er en ganske sterk kontrast til hvordan jeg har vært tidligere i livet hvor jeg så og si alltid har vært litt "hyper" av meg. Det jeg lurer litt på er om jeg i voksen alder kan ha utviklet allergi mot noe? En ting som har oppstått hyppigere og hyppigere, jo lenger siden jeg først merket at jeg begynte å bli slapp, er at når jeg drikker så hender det jeg får noen "utbrudd" som kan ligne på en allergisk reaksjon ved at jeg får puls mellom 150 og 180 og sterk rødming (rød i ansikt, hender, bryst, rygg). Noen ganger går det vekk etter 1-2 timer, mens andre kvelder må jeg bare slutte å drikke og legge meg. Dette har jeg aldri vært plaget med tidligere, og så sent som 2008/9 kunne jeg lett dra på med både 3-4-5 dager i strekk uten stress, mens nå kan jeg være ferdig allerede første kvelden. Litt av den samme fornemmelsen får jeg når jeg spiser store porsjoner til middag, men utslaget blir vesentlig mildere. Pulsen blir ikke like høy, men føler meg varm i toppen. Å legge fra meg flaska i helgene kan jeg lett gjøre, det som plager meg mest er at det går ut over arbeidet, både siden jeg sliter med motivasjonen (føler aldri at noe blir ferdig), og fordi jeg ikke klarer å gjøre noe. Endret 7. januar 2013 av Feh Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei! Først; dette høres ikke bra ut. Jeg går ut i fra at du har vært hos legen og foretatt en grundig helsesjekk? Hvis ikke, så kom deg dit fortest mulig. Det at du blir så slapp etter måltider kan kanskje ha noe med blodsukkeret ditt å gjøre. Dette henger sammen med hva slags mat du spiser. Det kan også være allergiske reaksjoner som du nevner - dette må du få testet hos legen. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Det med blodsukkeret er litt rart, for både jeg og min far har aldri vært veldig påvirket av blodsukker (holder seg jevnt nesten uansett). Jeg kan hive innpå med raske karbohydrater uten å merke noen stor forskjell hverken mot topp eller bunn annet enn et ørlite energiboost, men sjelden/aldri tap av energi. Jeg målte pulsen et kvarter etter lunsj istad og hadde 88, nå 3 timer snere er den nede i 72 Prøver å kartlegge så mye som mulig før jeg ringer legen. Han er en sånn dunkelittpåryggen, si alt er ok, betal i luken og ring hvis det skjer igjen type. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Puls som varierer fra 88 til 72 på 3 timer er ikke noe å tenke på. Når pulsen er så lav skal det ikke mer til enn at du løfter hånden for å se på pulsklokken før pulsen øker så mye. Hva spiser og drikker du en normal dag? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 En normal dag spiser jeg egentlig helt normalt og har alltid hatt det samme, varierte kostholdet med for det meste vanlig norsk husmannskost. Brød, fisk, kjøtt, potet/pasta, grønnsaker/salat osv. Aldri hatt noen lignende bieffekter fra kostholdet tidligere i livet og det har vært stort sett uforandret de siste 10 årene. Spiser sjelden og i små mengder godteri (kanskje 100g i uka, om så mye engang), men drikker en del brus. Men igjen, aldri hatt noen negative effekter av det før. I forsvaret kunne jeg holde det gående 20 timer i døgnet med minimalt med hvile, mat og drikke, men nå er det det et stort strev å komme gjennom en arbeidsdag uten å "konke ut" på ett eller annet tidspunkt. Skal ringe legen i morra, men hva skal jeg spørre om? Må nesten bare kreve å få sjekket ting hvis det skal skje noe. Nytter ikke å komme dit å si "jeg er sliten" for da blir jeg sendt ut fortere enn jeg kom. Burde vel starte med å se på vitaminmangel og få kjørt en ny allergitest? Hadde en for noen år siden, men fikk kun utslag mot pollen (som jeg har allergi mot). Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Push litt på hos legen, smør litt på - slik at han tar deg på alvor. Event. kan du vurdere å gå til en annen lege - du må ikke gå til fastlegen. Det er nok lurt å se på eventuell vitaminmangel og ny allergitest. Allergier kan forandre seg fra år til år. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2013 Dro til legen et par dager etter det her og tok blodprøve for å se etter allergi og vitaminmangel. Begge ble "negative" i den forstand at jeg ikke manglet noe, og heller ikke hadde noen andre utslag på allergi enn hva jeg har hatt tidligere. Fikk dog et tips om å se på søvnvanene mine og prøve ut litt forskjellig. Skulle prøve å legge meg både tidligere og senere enn vanlig. Siden jeg har et "godt sovehjerte" prøvde jeg noen dager å legge meg kl. 9 for å få ca. 8.5-9t søvn. Det fungerte sånn halvveis med at det var lettere å stå opp, men ble like trøtt utover dagen for det. Så prøvde jeg det motsatte og begynte å legge meg senere, mellom 23 og 00, men aldri senere enn 00 for å sove i mellom 6-6.5 timer og det har til nå fungert som en drøm! Ved å faktisk sove mindre har jeg fått mer energi utover dagen og blir ikke trøtt før jeg evt. er på vei hjem fra jobb, men etter middag igjen så er energinivået tilbake. Den eneste bi-effekten er at det er jævelig tungt å komme seg opp av senga Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Godt å få en oppdatering - bra at du har funnet ut hvordan du skal mestre det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå