Gå til innhold

Ønsker tips og veiledning om hvilken høyere utdannelse jeg skal velge? Heller mot en realfagsutdannelse.

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Jeg er en til sommeren 29 år gammel mann som skal begynne på høyere utdanning til høsten. Jeg har bakgrunn som tømrer med fagbrev og har lang arbeidserfaring innen den bransjen. De siste årene har jeg satset alt på en forretningside innen finans, hvor jeg også har jeg jobbet meg opp en del kunnskap, men det gikk ikke helt veien så jeg vil ta en utdannelse før det er for sent.

Med min bakgrunn hadde det nok vært fornuftig å valgt enten byggingeniør eller noe innen økonomi og finans ettersom jeg har god forkunnskap og bakgrunn fra begge felt, noe som kanskje hadde gitt meg en liten fordel. Samtidig føler jeg for å gå i en helt ny retning. Jeg merker at jeg ikke brenner akkurat for økonomifaget lengre, selv om jeg synes det er interessant. Jeg er også usikker på om jeg ønsker å jobbe i byggebransjen, men det spenner jo en del større en trehus, så det er mulig jeg er litt trangsynt her? :)

Jeg heller egentlig mot en realfagsutdannelse. Det jeg har i kikkerten nå er:

1) Petroleumsteknologi

2) Geologi

3) Maskiningeniør

4) Bachelor i Nautikk

5) Byggingeniør

Jeg ser for meg å ta Mastergrad, men fint å ha muligheten til å avslutte etter tre år. Petroleumsteknologi synes jeg virker spennende og interessant, men det er kanskje en mindre bred utdannelse enn en ren ingeniørutdanning eller geologi, men usikker på om det er noe å bekymre seg for.

Jeg kommer fra et område med mye maritim industri og skipsverft, så om jeg en gang flytter hjem så er kanskje maskiningeniør mer ettertraktet enn petroleumsteknologi.

Bachelor i Nautikk var jeg mer sikker på i fjor, men er nå i tvil. Usikker på om turnusen er bra på sikt om jeg vil ha familie.

Når det gjelder hva jeg selv søker i en jobb så er selvsagt penger og lønn veldig viktig, men om det var det eneste som betød noe hadde jeg nok valgt Økonomi og Administrasjon. Det er viktig at det er noe jeg liker og trivest med og jeg liker å være med på den kreative og skapende delen av en virksomhet. Noe praktisk i hvert fall. Mulighet til å reise hadde også vært fint.

Noen innspill eller tips om andre utdanninger? Har på ingen måte låst meg til noe enda,men hadde vært fint for motivasjonen å begynne å peile seg inn på noe og plutselig er søknadsfristen der! :)

På forhånd takk!

Elijah

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker reising, er vel kasnkej ikke bygg ingeniør det å gå etter.

Om du ønsker 2-4 rotasjon,og eller reising utenlands er petroliumsingeniør og maskin ingeniør noe å gå etter, da du er i et maritim miljø, å det er en mulighet.

Vel og merke; reising er en større fordel/ulempe for de som jobber på bakken på riggene.

Da ingeniørene gjerne sitter på kontoret i stavanger typ.

Byggingeniør er også en ganske vid utdannelse. Du er idag tømrer, du er kjent med faget og har erfaring. Du liker ØKAD, å en mulighet for deg som byggingeniør, er å evnt jobbe i byggetat og godkjenne bygg og plantegninger. (siden du liker ØKAD tenkte jeg på da, selvsagt(!) flere muligheter)

Dette gjelder også Maskin ingeniør.

Selv har jeg planer om å ta Maskin ingeniør til året her, etter å ha blitt ferdig 1.året ØKAD.

Har du realfag? Kravene er R1+R2+FYS1. Kan du jo ta det TRES-veien eller Forkurs. Eller som privatist.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for input.

Å reise er ikke lengre et mål i seg selv, men det hadde vært fint med en jobb som åpner for muligheten. Det er litt avhengig av familieliv og sånt på sikt. Akkurat nå er jeg fri som fuglen og da kunne jeg gjerne tenke meg å reise mye, så sant det ikke blir kun stress og flyplasser.

Men 2-4 rotasjon hadde vært VELDIG fint, selv med familieliv. Er dette vanlig for petroleumsingeniører? Jeg trenger egentlig litt mer input om denne utdannelsen.

Å jobbe i en etat for å godkjenne plantegninger høres forferdelig kjedelig ut. Beklager. :)

Jeg er ikke glad i ØKADM per se, men jeg liker økonomifaget (primært samfunnsøkonomi), dog mest som en hobby.

Jeg har ikke realfagskravet, men skal ta R1/R2 og Fysikk 1 i år. Litt stresset med tanke på det, men håper det går bra. Er du ferdig med det? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Nautikk er sikkert fint det, jeg søkte meg inn på det, men kom ikke inn. Det viste seg at det jeg hadde på nesteplass, skipsfart og logistikk uansett var mer i min stil. Skjønte etterhvert at det med rotasjon ikke hadde vært noe for meg for resten av livet uansett. Pappa jobbet rotasjon hele mitt liv, og det var ikke alltid like enkelt selv om jeg var veldig vant til det.

Vi får nå se hva det blir av meg da, det er en ganske bred utdanning og du kan jobbe innenfor de fleste større logistikkfirmaer, men satser på skipsmegler eller jobb for et rederi.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg har ikke realfagskravet, men skal ta R1/R2 og Fysikk 1 i år. Litt stresset med tanke på det, men håper det går bra. Er du ferdig med det? :)

Hei.

Hva angår petroliumsingeniør og geofag blant annet, har jeg svært lite kunnskap. 2-4 rotasjon fungerer for de fleste som jobber på bakken, men som ingeniør i maskin, kan du feks stå i turnus med 1-3 andre, feks 1år står du med 2-4rotasjon på riggen, mens de andre året er du på kontoret på land.

Dette er ihvertfall det jeg har lest og hørt meg til på egenhånd, da jeg også kanskje har et ønske om å jobbe på en rigg i 2-4 rotasjon da i et par år.

Etterhvert kan det nok bli vanskelig, med tanke på familie situasjon, tid, livet og feks en bikkje, som jeg ønsker.

Hva angår byggingeniør og drive med godkjenning, så er jeg helt enig. Det høres kjedelig ut. Det var vel og merke bare et forslag, da en kompis av meg driver med det, men igjen, helt enig. hehe.

Jeg er ikke ferdig med R1, R2 og fysikk. Jeg driver på 1året økonomi i Oslo, fullfører 1året, så jeg ihvertfall får en tittel. Skal kjøpe R1 boka nå, å starte TRES-ordningen, da med R2 og fysikk.

Jeg har jo også kjæreste, som er fast bestemt på å jobbe i Oslo. Oslo har, som du kanskje er kjent med, ikke opplegg for TRES for maskin ingeniør. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å fungere, må si jeg gruer meg å si det. Veldig..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nautikk er sikkert fint det, jeg søkte meg inn på det, men kom ikke inn. Det viste seg at det jeg hadde på nesteplass, skipsfart og logistikk uansett var mer i min stil. Skjønte etterhvert at det med rotasjon ikke hadde vært noe for meg for resten av livet uansett. Pappa jobbet rotasjon hele mitt liv, og det var ikke alltid like enkelt selv om jeg var veldig vant til det.

Vi får nå se hva det blir av meg da, det er en ganske bred utdanning og du kan jobbe innenfor de fleste større logistikkfirmaer, men satser på skipsmegler eller jobb for et rederi.

Spennende. Takk for tipset! Jeg kommer jo fra en liten bygd med sterk maritim industri, så det kan absolutt være noe å vurdere.

Enig i at rotasjon ikke er noe for meg heller i lengden, i hvert fall ikke 4-4. 2-4 tror jeg er langt bedre, men det er vel ikke akkurat VANLIG i dag på båt.

Hei.

Hva angår petroliumsingeniør og geofag blant annet, har jeg svært lite kunnskap. 2-4 rotasjon fungerer for de fleste som jobber på bakken, men som ingeniør i maskin, kan du feks stå i turnus med 1-3 andre, feks 1år står du med 2-4rotasjon på riggen, mens de andre året er du på kontoret på land.

Dette er ihvertfall det jeg har lest og hørt meg til på egenhånd, da jeg også kanskje har et ønske om å jobbe på en rigg i 2-4 rotasjon da i et par år.

Etterhvert kan det nok bli vanskelig, med tanke på familie situasjon, tid, livet og feks en bikkje, som jeg ønsker.

Hva angår byggingeniør og drive med godkjenning, så er jeg helt enig. Det høres kjedelig ut. Det var vel og merke bare et forslag, da en kompis av meg driver med det, men igjen, helt enig. hehe.

Jeg er ikke ferdig med R1, R2 og fysikk. Jeg driver på 1året økonomi i Oslo, fullfører 1året, så jeg ihvertfall får en tittel. Skal kjøpe R1 boka nå, å starte TRES-ordningen, da med R2 og fysikk.

Jeg har jo også kjæreste, som er fast bestemt på å jobbe i Oslo. Oslo har, som du kanskje er kjent med, ikke opplegg for TRES for maskin ingeniør. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å fungere, må si jeg gruer meg å si det. Veldig..

Petroleumsingeniør er vel egentlig det som frister mest per i dag, men det er godt mulig maskiningeniør kan være vel så attraktivt og gi en litt bredere utdanning. Hvor tenker du å ta utdanningen da? Eller skal du prøve å få tatt det uten TRES? Det kan jo være at du får det til om du nedprioriterer det du går nå.

Hva jobber kjæresten din med? Så sant hun ikke har en kremjobb som er umulig å erstatte, så burde jo hun bli med på flyttelass om du faktisk må vekk for å studere. :)

Lenke til kommentar

Enig i at rotasjon ikke er noe for meg heller i lengden, i hvert fall ikke 4-4. 2-4 tror jeg er langt bedre, men det er vel ikke akkurat VANLIG i dag på båt.

Jeg har ikke hørt om at noen har fått noe så bra som 2-4 på båt i det heletatt. Pappa jobbet 2-4 på rigg for 20 år siden, ellers så har han jobbet 2-2 eller 3-3. Jobber man på cruiseskip blir det jo gjerne et par mnd. om gangen.

Jeg har riktignok funnet ut om den aller beste maritime jobben, de jobber 2-2 på land!!! og tror de tjener 6-700k.

Riktignok ikke noe man kan utdanne seg til eller regne med å få jobb.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Petroleumsingeniør er vel egentlig det som frister mest per i dag, men det er godt mulig maskiningeniør kan være vel så attraktivt og gi en litt bredere utdanning. Hvor tenker du å ta utdanningen da? Eller skal du prøve å få tatt det uten TRES? Det kan jo være at du får det til om du nedprioriterer det du går nå.

Hva jobber kjæresten din med? Så sant hun ikke har en kremjobb som er umulig å erstatte, så burde jo hun bli med på flyttelass om du faktisk må vekk for å studere. :)

Jeg kommer til å søke Høyskolen Fredrikstad, da jeg er fra byen, å det tilfaller meg mest økonomisk. (mtp. leieutgifter og ressurser iform av foreldre og da bosituasjon, som lyder: Gratis)

Jeg er veldig usikker. Jeg er ikke så forferdelig god i matte, da dette er et fag du må ha vært med fra start av, noe jeg ikke har. Jeg har tilsvarende R1 nå, å jeg kommer til å ha R1 som privatist i Mai, men i fare for å stryke, å dermed ikke ha noen skole å gå på, så er jeg usikker. Jeg KAN ikke ha tid der jeg ikke er på skolen.

Tres eller forkurs. Forkurs er vel for sent, å ikke i tide for meg, mtp nåværende studier, å jeg er redd, grunnet strykprosenten på Tres.

Kjæresten er økonom, nyutdannet, og er styremedlem i et selskap og jobber sentralt i administrasjonen i et større statlig selskap sentral Oslo. Jeg har så absolutt forståelse for at hun ikke vil, å ikke kan flytte på seg. Heller ikke noe jeg kommer til å etterspørre. Jeg kommer uansett til å vær i Oslo annenhver helg, grunnet jobb, å på den måten, kan det jo fungere. Blir opp til henne, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har ikke hørt om at noen har fått noe så bra som 2-4 på båt i det heletatt. Pappa jobbet 2-4 på rigg for 20 år siden, ellers så har han jobbet 2-2 eller 3-3. Jobber man på cruiseskip blir det jo gjerne et par mnd. om gangen.

Jeg har riktignok funnet ut om den aller beste maritime jobben, de jobber 2-2 på land!!! og tror de tjener 6-700k.

Riktignok ikke noe man kan utdanne seg til eller regne med å få jobb.

Nei, 2-4 er nok ikke vanlig. Sant å si så har jeg mine tvil om 2-4 rotasjon i Nordsjøen er bærekraftig på sikt. 4-4 er vel det vanlige i resten av verden.

Hvor kan man jobbe 2-2 på land og tjene 6-700K?

Personlig heller jeg mer og mer mot en Bachelor i petroleumsteknologi, men jeg har fortsatt tid til å tenke en stund til. :)

Lenke til kommentar

Elijah. Hvordan skal du ta fysikken og matten?

Jeg er i samme situasjon som deg, som du sikkert har fått med deg.

Regner med at jeg må ta realfagskurs i Bergen fra høsten av, siden kona ikke får innpass ved lærerskolen i Tromsø i år, dermed ryker den tress greia de tilbyr der =( That damn education system!

Men i Tromsø har de et prosess og gassteknologi studie som jeg tenker vil være en god vei ut på plattform i tillegg til mange muligheter videre senere.

Vurderer også petroleumsteknologi i Bergen, men jeg føler mulighetene hvis jeg ikke jobber på plattform kan bli litt kjedelig, jeg er typen som ikke har veldig lyst å koope alt for mye på et kontor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Elijah. Hvordan skal du ta fysikken og matten?

Jeg er i samme situasjon som deg, som du sikkert har fått med deg.

Regner med at jeg må ta realfagskurs i Bergen fra høsten av, siden kona ikke får innpass ved lærerskolen i Tromsø i år, dermed ryker den tress greia de tilbyr der =( That damn education system!

Men i Tromsø har de et prosess og gassteknologi studie som jeg tenker vil være en god vei ut på plattform i tillegg til mange muligheter videre senere.

Vurderer også petroleumsteknologi i Bergen, men jeg føler mulighetene hvis jeg ikke jobber på plattform kan bli litt kjedelig, jeg er typen som ikke har veldig lyst å koope alt for mye på et kontor.

Heisann,

Jeg skal melde meg opp som privatist i R1, R2 og Fysikk 1 og lese på egen hånd frem til begynnelsen av mai. Det blir nok knallhardt, men jeg kommer til å prøve så godt jeg kan!

Jeg er ganske sikker på at inntakskravet er Generell Studiekompetanse + R1/R2, så man trenger ikke fysikk for å komme inn, selv om det er en kjempefordel å ha det på plass. De anbefaler faktisk søkerne å ha Fysikk 1+2 og Kjemi 1+2 også. Men jeg tar Fysikk uansett da jeg fortsatt vurderer en ingeniørlinje også. Kanskje maskiningeniør.

Prosess og gassteknologi høres også spennende ut. Slik jeg forstår det, så er offshore-arbeid veldig aktuelt med en bachelor, så om du vil jobbe på platform så er nok ikke det et problem. :)

Jeg kan også anbefale deg å kikke nærmere på Geologi. Dette er noe jeg vurderer selv. Studiet er etter det jeg har inntrykk av mindre krevende matematisk enn petroleumsteknologi, men åpner dørene for jobb innen oljebransjen og er veldig etterspurt der.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Ja, Geologi er ikke dumt, sett litt på det men må se litt mer på det, nå som jeg har bestemt meg for å få tatt matte og fysikk og bevege meg i rettningene hvor det behøves.

Jeg tror faktisk jeg får innpass for 1 år geografi jeg har tatt, så da er veien kortere =)

Vurderte å lese selv, men jeg tror jeg kjører safe, og går på skole for å et bra grunnlag siden det er ganske mye fysikk matte innenfor utdannelsene jeg tenker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...