Lars R. Samuelsson Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Nikon utvikler digitale bakstykker Ikke selg ditt gamle filmkamera Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Digitalt bakstykke til mitt gamle Nikon FM Endret 7. januar 2013 av MrLee 1 Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Er jo litt annet som har skjedd med kameraene utover at det blir digitale filer. Kan ikke si at det frister å bruke mitt gamle Minolta Dynax 7xi i stedet for Sony a77, selv om det skulle få en god fullformat digital sensor satt inn som "filmrull". Bare noe så enkelt som mangelen på en skjerm for å sjekke resultatet er et solid minus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 I og med at hele bakstykket blir designet for spesifikke kamerahus, så kan det ha noe for seg. Tror det som gjorde at Silicon film's sitt opplegg strandet var manglende presisjon, slik at sensoren ikke kom skikkelig i fokusplanet. Tror dette er beregnet på de gode gamle klassikerene som FM og FE; ikke moderne "plasthus" ala Dynax 7i Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Skulle vært utrolig artig med noe sånt på FE'en ja! Å etterhvert også kanskje få digitale bakstykker til gode gamle Olympus OM'er er jo en "våt drøm"! Lenke til kommentar
eks Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Noe slikt har da eksistert en god stund, har dere glemt Leica R8 (R9) og Digital Module R? Lenke til kommentar
T. Ekno Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Mitt gamle Leica M6 vil få en ny vår om det er hold i disse ryktene. Krysser fingrene og håper på det beste! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Noe slikt har da eksistert en god stund, har dere glemt Leica R8 (R9) og Digital Module R? Forskjellen er vel at utifra bildene, så ser det ut som en modul du setter inn som om det var en filmrull, istedet for å bytte ut hele bakstykket? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva er poenget? Hva tjener man på dette kontra å kjøpe ett nytt hus? AtW Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ser ut som fotokameraer og ikke filmkameraer det er beregnet på... eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva er poenget? Hva tjener man på dette kontra å kjøpe ett nytt hus? AtW Nostalgi Oldboy: ja fotokamera, men beregnet for gammeldagse kamera med fotofilm Lenke til kommentar
tvister Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva er poenget? Hva tjener man på dette kontra å kjøpe ett nytt hus? En stor fordel med et slikt konsept er at man har mulighet til å spesialisere modulene til hver enkelt oppgave allerede under produksjonen. Man kan feks få en bedre brikke for dårlig lysforhold når man slipper å ta hensyn til egenskaper i godt lys og omvendt.. Blir som i gamledager at man velger opptaksmedium som er fintunet til oppgaven, også mulighet til å bytte mellom forskjellige typer brikkefilter. Så må si det er et interessant prosjekt. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Eit interessant prosjekt, om det ikkje er berre for å hindra andre i å ta eit liknande patent. Nikon lever jo tross alt av å selga digitalkamera, og ein slik modul vil vel eta av (litt av) salget av digitalkamera. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Spørs om folk, utenom de spesiellt intresserte ville kjøpt slikt uansett, spesiellt om det er tilpasset spesielle modeller. Da må de jo i utgangspunktet ha den aktuelle modellen, eller kjøpe den utenom. Ser for meg at de som kan tenkes å kjøpe ett slikt produkt har digitale kamera uansett 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Bare noe så enkelt som mangelen på en skjerm for å sjekke resultatet er et solid minus. Hvorfor tror du bakstykket vil mangle en skjerm? 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Forskjellen er vel at utifra bildene, så ser det ut som en modul du setter inn som om det var en filmrull, istedet for å bytte ut hele bakstykket? Jeg tror du har misforstått. Bildet, som viser en filmrullignende enhet, viser til Silicon Films aprilspøk fra noen år tilbake. I følge artikkelen vil bakstykket tilpasses forskjellige kameramodeller, og det hadde ikke vært nødvendig om den kunne settes inn som en film. Artikkelen sier også: "Disse viser at Nikon vil erstatte kameraets originale bakdel med en enhet i stand til å produsere digitale filer." Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Mitt gamle Leica M6 vil få en ny vår om det er hold i disse ryktene. Sjansen for at et bakstykke tilpasset betemte Nikon-modeller skulle passe på en M6 er nok liten. Ellers er det nok realtivt liten sjanse for at Nikon setter noe slikt i produksjon. Sjekk den lille hendige saken Leica fikk til for R8 og R9 som eks linket til litt tidligere i tråden. Det er ikke bare sensoren man skal ha plass til, men i prinsippet hele innmaten i et digitalt kamera med bildeprosessor, batteri, minnekortplass, LCD-skjerm osv. og i tillegg må det lages en synkronisering mellom den gamle analoge delen og den nye digitale så elektronikken vet når et bilde tas. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg tror du har misforstått. Bildet, som viser en filmrullignende enhet, viser til Silicon Films aprilspøk fra noen år tilbake. I følge artikkelen vil bakstykket tilpasses forskjellige kameramodeller, og det hadde ikke vært nødvendig om den kunne settes inn som en film. Artikkelen sier også: "Disse viser at Nikon vil erstatte kameraets originale bakdel med en enhet i stand til å produsere digitale filer." Aha, jaja, sånn går det når man ikke kan lese alt på jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg