Jockstrap Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei,mange av de jeg har snakket med som har fått jobb etter høyskolestudier sier at det ikke er vanlig at arbeidsgiver sjekker karakterer, men kun sjekker om man har oppnådd graden. Hvilke erfaringer har dere angående dette? Lenke til kommentar
Bruker-280022 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) En vanlig arbeidsgiver sjekker vel vanligvis karakterer, men i yrkeslivet har fravær VELDIG mye å si, kanskje til og med viktigere enn karakterer. Endret 7. januar 2013 av Hafti Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) En vanlig arbeidsgiver sjekker vel vanligvis karakterer, men i yrkeslivet har fravær VELDIG mye å si, kanskje til og med viktigere enn karakterer. Dette er ganske tullete å si når det gjelder høyere utdanning. Der føres det ikke fravær, og det er ikke mange arbeidsgivere som ber om fravær fra videregående etter fullført bachelor/master. Innen spesielt juss og økonomi er karakterer ekstremt viktig som nyutdannet. Såfremt man ikke har en helt spesiell CV. Endret 7. januar 2013 av Christeven 5 Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Karakterer fra høyere utdanning har blitt lagt vekt på ved mine jobbskifter (software ingeniør), men aldri fra vgs. 2 Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Okay, men er de opptatt av snittkarakter, eller driter de stort sett i karakterer fra fag som er irrelevante? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hos oss (ansetter ingeniører) sees det nærmere på karakterer i relevante fag, resten blir kun tatt med som en liten del av totalvurderinga av personen, der de personlige egenskapene er det suverent viktigste. Faglig styrke og gode arbeidsevner/-moral og generell personlig innstilling til jobben er nok det som er viktigst for oss når vi ansetter. Resten er det mulig å gjøre noe med. Og helt enkelt; vi ansetter nok heller personen vi liker godt, selv om han/hun har dårligere karakterer enn den ufyselige fyren med toppkarakterer. Men det er vanskelig og muligens dumt å prøve å finne noe allround fasitsvar på slikt, det kan være svært forskjellig alt etter type jobb, type arbeidsgiver, kompetansekrav osv .. 1 Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Takk for svar. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Okay, men er de opptatt av snittkarakter, eller driter de stort sett i karakterer fra fag som er irrelevante? Studerer du økonomi er det som regel snittkarakteren for samtlige fag de ser på. Mange arbeidsgivere har søknadskjema på nett der du må skrive inn snittkarakteren, deretter ser de nok over vitnemålet for å se om det er noen utsikkere (E og D) som kanskje må forklares. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Etter min erfaring så har karakterer i stor grad vært en døråpner for jobbintervju. Dersom man har gode karakterer og sender kopi av vitnemål sammen med søknaden så er det mye større sjanse for at arbeidsgiveren legger merke til deg. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Når du går fagskole automasjon/elektro, er det ikke bare 3 karakterer der når du går ut av skolen? Bestått, meget bestått og ikke bestått? Er elektriker fra før og skal ta fagskole automasjon fra høsten av, så vet dette kommer til å bli vanskelig. Kommer til å gå ut med 4 i karakter regner jeg med, som vel tilsvarer bestått. Vil arbeidsgivere se negativt på det? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Når du går fagskole automasjon/elektro, er det ikke bare 3 karakterer der når du går ut av skolen? Bestått, meget bestått og ikke bestått? Er elektriker fra før og skal ta fagskole automasjon fra høsten av, så vet dette kommer til å bli vanskelig. Kommer til å gå ut med 4 i karakter regner jeg med, som vel tilsvarer bestått. Vil arbeidsgivere se negativt på det? Ved fagskolen får du bokstavkarakterer i alle fagene samt en skriftlig vurdering av prosjektet du gjør. Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Ved fagskolen får du bokstavkarakterer i alle fagene samt en skriftlig vurdering av prosjektet du gjør. Du får vel ett fagbrev derfra også? men bare 1 karakter?! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Okay, men er de opptatt av snittkarakter, eller driter de stort sett i karakterer fra fag som er irrelevante? Jeg anser det som naturlig å dokumentere det man skriver på CV-en. Det vil si at dersom noen skriver at de har fullført videregående skole, ville jeg forventet dokumentasjon i form av karakterer/vitnemål, men det betyr nødvendigvis ikke at de vektlegger karakterene i høy grad. Uansett vil fraværet ditt stå på karakterutskriften, og det er noe arbeidsgiverne bryr seg om. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Du får vel ett fagbrev derfra også? men bare 1 karakter?! Dokumentet jeg fikk var mer ett vitnemål . Det var et tosidig A4 hvor den ene siden har karakterer og modulinndeling (man har om jeg ikke husker feil 9 moduler på fagskolen hvor en modul inneholder 2 eller flere fag) og den andre inneholder en beskrivelse av prosjekt samt tilbakemelding fra lærer/oppdragsgiver. Jeg tviler på at du vil få tilsvarende dokument som et vitnemål (noe som faktisk er et veldig flott dokument). 1 Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Har jeg forstått det riktig vis jeg sier på fagskolen får du ett dokument med 9 karakterer(1 får hver modul), mens på videregående elektro får du et fagbrev med feks bestått? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Nei, du vil få en karakter for hvert fag du tar. Hvis du ser linken jeg la til i sist post så ser du antall fag du har ved linje automasjon på fagskolen i Kr.sand. Den eneste funksjonen til modulene er at du kan få "modul-eksamen". Det vil si at du kan eksempelvis få en eksamen som inneholder både matematikk og fysikk, siden disse er i samme modul (man kan nesten kalle det en tverrfaglig eksamen). Siden du er elektriker så vet du jo at du får et vitnemål når du fullfører videregående yrkesopplæring og at du får et fagbrev når du fullfører læretiden og består fagprøven. Det er jo ingen krav til at du skal fullføre læretiden for å få vitnemålet fra yrkesskolen. 1 Lenke til kommentar
Kortsluttning Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Takker for svar! Ang karakterer i fagene, er det bare eksamener? eller er det innleveringer også? Håper på inleveringer også så alle har sjans til å gjøre det bra med mye innsats. Levert søknad til fagskole i dag, skal bli artig å sette seg ordentlig inn i automasjon:) Har planer om å ta automasjons fagbrevet paralelt med fagskole. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Standpunkt baserer seg på karakterene på prøver. Du får også 3 eller 4 eksamenskarakterer. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2013 Studerer du økonomi er det som regel snittkarakteren for samtlige fag de ser på. Mange arbeidsgivere har søknadskjema på nett der du må skrive inn snittkarakteren, deretter ser de nok over vitnemålet for å se om det er noen utsikkere (E og D) som kanskje må forklares. Noen av fagene har mye mindre relevans for noen jobber enn andre, det må da vel tas hensyn til? Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Noen av fagene har mye mindre relevans for noen jobber enn andre, det må da vel tas hensyn til? Søker du jobb som finansanalytiker er det klart at karakterene i finans/mattefagene er de viktigste. Dersom du har en svak karakterer eller to i organisasjonsatferd eller markedsføring er ikke det verdens undergang. Allikevel er det en helhetspakke, det hadde blitt for lett om arbeidsgiver så bort ifra alle fag som ikke er 100% relevante. Da hadde alle kun jobbet med de "relevante" fagene for jobben du vil søke. Veldig mange av de mest attraktive arbeidsgiverne (innen økonomi og administrasjon i det minste) har krav til snittkarakteren din. Det hjelper lite å ha gode karakterer i alle de relevante fagene dersom du har dårlig karakter i alle de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå