spamex Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei Jeg har et problem med en ekstern harddisk som jeg skulle fikse for en venn. Hvis jeg kobler til harddisken på Windows så blir pcen ganske treig og etter at jeg har låst den opp så går alt enda treigere igjen, så får ikke gjort noe med harddisken på Win7. Så da tenkte jeg å fikse den på Ubuntu. Jeg installerte Gparted og skulle formatere den og fikk formatert den men det ble ingen nye partitioner. Så når jeg skal lage Partition Table så kommer det: "Input/output error during read on /dev/sdb". Håper noen kan hjelpe meg -WilliamMJ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Det blir ingen nye partisjoner av å formatere disken i gparted. Hva er det du ønsker å gjøre? Advarsel! Dette er en kommando som overskriver MBR/Partition table på disken! dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdx bytt ut sdx med aktuell disk, f.eks. sdb. Kjør denne kommandoen på disken i ubuntu, og forsøk deretter gparted igjen. Endret 7. januar 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
spamex Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Prøvde å kjøre den kommandoen men da kom det opp: dd: opening `/dev/sdb': Permission denied Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Did you sudo? Du må ha rootrettigheter for å kjøre dd.. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Jeg prøvde med sudo, $ sudo dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdb og sudo apt-get dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdb , men det kommer opp da: dd: writing `/dev/sdb': Input/output error 1+0 records in 0+0 records out 0 bytes (0 B) copied, 0.00166294 s, 0.0 kB/s Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Høres ut som defekt hardware. Hvis det ikke er en integrert USB modell så kan man prøve å ta disken ut av kabinettet og koble den til med SATA. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 er desverre intigrert USB direkte i harddisken, mne i tillegg har den en rar annen inngang. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Høres ut som den muligens er defekt, kan du lese/skrive til disken på normal måte ? sjekket smart ? Denne disken har hardware kryptering, er det det du mener med at disken er låst ? Det ligger noe info om passport disker på Hddguru forumet og det er mulig å låse opp disken for å få fjernet virtuell cd-rom for å få tilgang til hele disken. Personelig liker jeg ikke den virtuelle cd'rommen selv om den kan deaktiveres via WD sin programvare men aldri fjernes. Endret 13. januar 2013 av GabrielV Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Eg fant ein hd dekoder med 250gb hd. Prøvde med ørten datamaskiner w7/xp og linux for å kunne formatere den. Eg ende med pmagic. Å etter litt om og men så fikk eg sletta og oppretta partisjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Du må installere WD programvaren og få disken dekryptert (låst opp). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Kan du gi tilbakemelding på mitt forrige innlegg? Smartware er det du trenger. http://support.wdc.com/product/download.asp?level1=2&lang=en Endret 28. januar 2013 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå