Gå til innhold

Får ikke formatert en låst WD My passport

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har et problem med en ekstern harddisk som jeg skulle fikse for en venn. Hvis jeg kobler til harddisken på Windows så blir pcen ganske treig og etter at jeg har låst den opp så går alt enda treigere igjen, så får ikke gjort noe med harddisken på Win7.

Så da tenkte jeg å fikse den på Ubuntu. Jeg installerte Gparted og skulle formatere den og fikk formatert den men det ble ingen nye partitioner. Så når jeg skal lage Partition Table så kommer det: "Input/output error during read on /dev/sdb".

Håper noen kan hjelpe meg :)

-WilliamMJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir ingen nye partisjoner av å formatere disken i gparted. Hva er det du ønsker å gjøre?

Advarsel! Dette er en kommando som overskriver MBR/Partition table på disken!

dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdx

bytt ut sdx med aktuell disk, f.eks. sdb.

Kjør denne kommandoen på disken i ubuntu, og forsøk deretter gparted igjen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg prøvde med sudo, $ sudo dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdb og sudo apt-get dd bs=512 count=1 if=/dev/zero of=/dev/sdb , men det kommer opp da:

dd: writing `/dev/sdb': Input/output error

1+0 records in

0+0 records out

0 bytes (0 B) copied, 0.00166294 s, 0.0 kB/s

Lenke til kommentar

Høres ut som den muligens er defekt, kan du lese/skrive til disken på normal måte ? sjekket smart ?

Denne disken har hardware kryptering, er det det du mener med at disken er låst ?

Det ligger noe info om passport disker på Hddguru forumet og det er mulig å låse opp disken for å få fjernet virtuell cd-rom for å få tilgang til hele disken.

Personelig liker jeg ikke den virtuelle cd'rommen selv om den kan deaktiveres via WD sin programvare men aldri fjernes.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...