Gå til innhold

Videre utdanning

satser

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg går for tiden studiespesialisering i VG2 og har realfagene Kjemi 1,Fysikk 1 og R1 og et snitt på noe over 5 i VG1. Klarer også 5 eller bedre i disse fagene. Det jeg sliter med er at jeg egentlig ikke aner hva jeg skal gjøre videre, har bare valgt disse fagene fordi jeg ikke ville lukke noen dører og har alltid scoret bra i disse fagene.

Jeg har tenkt på bl.a ingeniørstudier og også medisinstudier uten at jeg helt vet hva jeg begir meg ut på. Noe innenfor økonomi tenker jeg også kunne interessert meg.

Jeg vet det er vanskelig å få noen anbefalinger om hva jeg bør velge, da dette er noe veldig induviduellt og opp til meg, men lurer alikevel på om noen har noen tanker rundt dette, da jeg egentlig ikke føler jeg har noen som helst anelse om hva jeg skal ta meg til når jeg fullfører videregående.

Hva vil i størst grad gi en interessant arbeidshverdag, studier man kan komme seg igjennom og en grei lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt på bl.a ingeniørstudier og også medisinstudier uten at jeg helt vet hva jeg begir meg ut på. Noe innenfor økonomi tenker jeg også kunne interessert meg.

Hva vil i størst grad gi en interessant arbeidshverdag, studier man kan komme seg igjennom og en grei lønn?

2 av 3, sett hovedpri til indøk ved NTNU.

Hva som er interessant og ikke kommer an på deg selv, og hva som er plankekjøring er stort sett humanoia-fag på universitetet. God lønn blir det uansett dersom du er flink nok.

Lenke til kommentar

Nivået er skyhøyt, ja - men det er det eneste av sitt slag i Norge. Heller du mot tekniske fag, samt vil ha døren åpen for økonomi så velger du klart indøk dersom du har mulighet til det. Om tekniske fag skremmer litt, så går du til NHH. Medisin, som du nevnte helt øverst, har jeg derimot ingen som helst forutsetning til å si noe om.

Edit: Og selvsagt, brenner du for tekniske fag og ikke har lyst til å bry deg om ledelse, strategi og flytte rundt på penger, så velger du selvsagt rene ingeniørstudier. Uansett hva du velger av medisin, ingeniør og økonom, så får du deg jobb lenge før du er uteksaminert dersom du er flink nok.

Endret av Rybczynski
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...