Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse på dagen

Anbefalte innlegg

Per i dag jobber jeg i et selskap jeg ønsker å si opp min stilling i.

Firmaet bryter arbeidsmiljøloven på punkter om overtid, oppmøteplan (uregelmessig oppmøte), trygt arbeidsmiljø, pauserom (de trekker oss 30 minutter i lønn hver dag, selv om de ikke har et pauserom som er kravet til å trekke i arbeidstid).

Finnes det noen mulighet for å si opp stillingen før oppsigelsestiden (2 uker, fra 1. i måneden etter oppsigelse er levert).

Så langt har jeg bare funnet relevant informasjon for arbeidsgiver som ønsker å si opp en arbeidstaker.

Anonym poster: b03e120b153d0c20b131b0706b05e59f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generell basis vil jeg også alltid anbefale å stå i den ut oppsigelsestiden, men du svarer i grunn overhodet ikke på det trådstarter spør om. At det i utgangspunktet er et kontraktsbrudd å slutte å jobbe før oppsigelsestiden er over er nok noe de aller fleste skjønner, spørsmålet til trådstarter er jo om det "finnes muligheter" for å slutte før den tid.

Spørsmålet er altså om arbeidsgivers kontraktsbrudd og lovbrudd (både brudd på HMS-lovgivning og på den individuelle arbeidsavtale mtp. overtid) er så alvorlige at dette gir arbeidstaker rett til å slutte å jobbe. Et slags hevingsspørsmål, med andre ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidstakers rett til å kreve avskjed er ikke regulert i arbeidsmiljøloven, men etter alminnelige arbeidsrettslige regler har en arbeidstaker rett til å kreve avskjed på grunn av bristende forutsetninger eller vesentlig mislighold fra arbeidsgivers side.

Spørsmålet er, som Herr Brun påpeker, om de brudd på arbeidsavtale og lovgivning utgjør et vesentlig mislighold av din arbeidsavtale. Dette er det vanskelig å svare på fordi det må foretas en konkret helhetsvurdering. Likevel, hvis det foreligger brudd på HMS, feil lønn og misbruk av overtid er dette klart momenter som taler for vesentlig mislighold. Du bør ta kontakt med tillitsvalgt og/eller fagforening.

Når det er sagt, som de andre har påpekt, lønner det seg å stå i oppsigelsestiden. Særlig når den er så kort som din. Arbeidsgiver har adgang til å skrive i attesten din at du er avskjediget jf. aml. § 15-15 tredje ledd (Nå kan man riktignok spørre om det å kreve sin egen avskjed faller inn under ordlyden "avskjediget", da en naturlig forståelse av dette ordet tilsier at avskjeden må være en handling foretatt av arbeidsgiver. Forarbeid og teori er tause om akkurat den problemstillingen, så vidt jeg vet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...