dreamofanewlife Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Jeg må trene. Rett og slett for å føle meg vel. Jeg jogger flere ganger i uka sammen med faren min. Det er kjempetungt og jeg gruer meg til nesten hver eneste joggetur. Men etterpå er det som å være i himmelen, ettersom jeg får god samvittighet og føler meg vel. Jeg har hørt at det å hoppe tau i 10 minutter, tilsvarer en joggetur i 30 minutter. Jeg syns det er tyngre å jogge enn å hoppe tau. Vet noen hvilken treningsmetode som er best, mest effektiv og lettest? Lenke til kommentar
Henkew Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Vell det er mange måter, jeg liker å jogge, men intervaller skal vell være best og raskest med tanke på forbrenning. http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/ ellers liker jeg personlig å bokse med fotarbeid som virkelig er slitsomt, men samtidig veldig gøy for min del. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Effektivt trening for kva? Løpe bra? Forbrenne mye? Bygge muskler? Du vil ha mest mulig effektiv og lettest trening? Bla opp dei 2 ord i ordboka og se kva dei betyr. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Med tanke på den andre tråden din lurer jeg litt på hva det er som gjør at du gruer deg sånn til løpingen. Er det utelukkende det fysiske (altså at det er ekstremt fysisk slitsomt), eller går det også på andre ting? Føler du et press til å skulle trene, enten fra deg selv eller andre? Jeg synes ikke du skal være så opptatt av hva som gir mest mulig effekt. Dessuten er det gjerne slik at smerte og effekt henger sammen; du blir sterkere når du presser deg til egne grenser, slikt gjør vondt. Du er sikkert i finfin form som det er, velvære er langt viktigere enn treningseffekt. Som jeg nevnte i den andre tråden har jeg klokkertro på yoga. Det er god trening i seg selv, vel så viktig er det at du lærer deg å kjenne og akseptere egen kropp, som oftest i fellesskap med vennlige sjeler med et åpent sinn. All annen trening har for meg vært en kamp mot meg selv eller en konkurranse med andre, her har jeg plass til å bare være. Men det er du som skal drive med treningen, så du må følge egne ønsker. Tren på en måte du selv trives med, god nok form kommer uansett hva du driver med. Velvære er ikke en konkurranse som handler om å få best mulig effekt, størst mulige muskler eller brenne flest mulig kalorier. Du kjemper ikke i noen popularitetskonkurranse. Velvære handler om å like og akseptere deg selv, å gå de skrittene du selv føler må til for å være et sted du kan være komfortabel med, men også å øke din egen toleranse for deg selv, å akseptere ting som de er. Det du trenger er ikke hardere konkurranse, mer press og flere kilder til dårlig samvittighet. Trening kan være en kilde til selvtillit og optimisme, men det kan også være nok en måte å dra seg selv ned i søla. Gi deg selv tid, gi deg selv ro. 1 Lenke til kommentar
dreamofanewlife Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Effektivt trening for kva? Løpe bra? Forbrenne mye? Bygge muskler? Du vil ha mest mulig effektiv og lettest trening? Bla opp dei 2 ord i ordboka og se kva dei betyr. Jeg tenkte på forbrenning Lenke til kommentar
Henkew Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Jeg tenkte på forbrenning ja da er det intervaller, løping og den linken jeg la til i første post som gjelder. Eller det er flere måter som sykling osv, men er det nevnte som er best forbrennings messig. Endret 6. januar 2013 av Henkew 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Begynn med 4x4 intervaller. 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Jogging kan vel beskrives som den minst effektive treningen som er. Jogging gir lite økning i kondis sammenliknet med intervalltrening. Jogging gir liten til ingen økning i ben styrke sammenliknet med intervalltrening eller styrketrening. Jogging krever mye tid sammenliknet med de to nevnte. Jogging kan forbrenne kalorier men, det er like effektivt å spise mindre. Jogging er kort sagt bortkasta tid. 1 Lenke til kommentar
dreamofanewlife Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Med tanke på den andre tråden din lurer jeg litt på hva det er som gjør at du gruer deg sånn til løpingen. Er det utelukkende det fysiske (altså at det er ekstremt fysisk slitsomt), eller går det også på andre ting? Føler du et press til å skulle trene, enten fra deg selv eller andre? Jeg synes ikke du skal være så opptatt av hva som gir mest mulig effekt. Dessuten er det gjerne slik at smerte og effekt henger sammen; du blir sterkere når du presser deg til egne grenser, slikt gjør vondt. Du er sikkert i finfin form som det er, velvære er langt viktigere enn treningseffekt. Som jeg nevnte i den andre tråden har jeg klokkertro på yoga. Det er god trening i seg selv, vel så viktig er det at du lærer deg å kjenne og akseptere egen kropp, som oftest i fellesskap med vennlige sjeler med et åpent sinn. All annen trening har for meg vært en kamp mot meg selv eller en konkurranse med andre, her har jeg plass til å bare være. Men det er du som skal drive med treningen, så du må følge egne ønsker. Tren på en måte du selv trives med, god nok form kommer uansett hva du driver med. Velvære er ikke en konkurranse som handler om å få best mulig effekt, størst mulige muskler eller brenne flest mulig kalorier. Du kjemper ikke i noen popularitetskonkurranse. Velvære handler om å like og akseptere deg selv, å gå de skrittene du selv føler må til for å være et sted du kan være komfortabel med, men også å øke din egen toleranse for deg selv, å akseptere ting som de er. Det du trenger er ikke hardere konkurranse, mer press og flere kilder til dårlig samvittighet. Trening kan være en kilde til selvtillit og optimisme, men det kan også være nok en måte å dra seg selv ned i søla. Gi deg selv tid, gi deg selv ro. Nok en gang, tusen takk for svar! Trening med pappa gjør en stor forskjell for meg. Som oftest er jeg deprimert og sint før trening, og glad og blid etterpå. Jeg gjør det fordi det gjør meg gladere en stund. Det skjer noe med meg. Og jeg kan kose meg for meg selv med noe godt å spise og en film eller bok, uten å føle at jeg både har et svakt sosialt liv, og i tilegg fysisk. Jeg tror grunnen til at jeg gruer meg er at jeg synes det er hardt og tungt og det er et eller annet som gjør at jeg er nedfor rett før jeg skal ut og løpe. Men vi pleier å løpe der hvor det ikke er så mange mennesker, så det går som regel greit. Jeg har prøvd yoga én gang, og likte det veldig godt. Jeg tror jeg vil gjøre det flere ganger. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Jogging kan vel beskrives som den minst effektive treningen som er. Jogging gir lite økning i kondis sammenliknet med intervalltrening. Jogging gir liten til ingen økning i ben styrke sammenliknet med intervalltrening eller styrketrening. Jogging krever mye tid sammenliknet med de to nevnte. Jogging kan forbrenne kalorier men, det er like effektivt å spise mindre. Jogging er kort sagt bortkasta tid. Tragisk lite kunnskapp du har... 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Tragisk lite kunnskapp du har... Rettskrivingen din er tragisk. Hva er det du mener jeg ikke vet om jogging. Påstår du at det jeg hevder er feil? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Rettskrivingen din er tragisk. Hva er det du mener jeg ikke vet om jogging. Påstår du at det jeg hevder er feil? Ja, ej gjør det. Gå og nerd deg med rettskriving, istedenfor å gi rå om ting du hekje peiling på. klemZ Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Ja, ej gjør det. Gå og nerd deg med rettskriving, istedenfor å gi rå om ting du hekje peiling på. klemZ Det hadde vært veldig bra om du kunne skrive hva du mener er feil og eventuelt komme med det som er riktig. Jeg tror nemlig at du ikke kan det. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Det hadde vært veldig bra om du kunne skrive hva du mener er feil og eventuelt komme med det som er riktig. Jeg tror nemlig at du ikke kan det. Kan du begrunne dine påstander? "Jogging kan vel beskrives som den minst effektive treningen som er." -Noe begrunnelser?! Om du jogger 5km eller om du kjører intervaler i 5km vil du forbrenne sånn ca like mye kcal. "Jogging gir liten til ingen økning i ben styrke sammenliknet med intervalltrening eller styrketrening." Interval øker først og fremst VO2max, ikkje styrke. Jogging gir styrke i bein. "Jogging gir lite økning i kondis sammenliknet med intervalltrening." -Intervaler øker mest på VO2max, men det hjelper lite på alt annet. Kun ved å øke VO2 vil ein ha relativt lite framgong og dermed ha mindre prograsjon. "Jogging kan forbrenne kalorier men, det er like effektivt å spise mindre." Nei, det er ikkje "like effektivt å spise mindre", pga du trenger mikro-verdier. Jogging + mat = VINN! "Jogging er kort sagt bortkasta tid." Alt du "kan" om trening er BS. Intervaler ER bra og bør vere ein del av programmet, absolutt. Men å påstå at lange turer er "bortkastet" er reint idioti. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Kan du begrunne dine påstander? "Jogging kan vel beskrives som den minst effektive treningen som er." -Noe begrunnelser?! Om du jogger 5km eller om du kjører intervaler i 5km vil du forbrenne sånn ca like mye kcal. Mulig men, trening gjør deg bedre på det du driver med. Hvis målet ditt kun er å gå ned i vekt er det det samme om man går i kaloriunderskudd grunnet trening eller diett. "Jogging gir liten til ingen økning i ben styrke sammenliknet med intervalltrening eller styrketrening." Interval øker først og fremst VO2max, ikkje styrke. Jogging gir styrke i bein. Det er derfor maratonløperne er så mye mer muskuløse enn 100meter sprinterne. Nei, vent nå litt.. "Jogging gir lite økning i kondis sammenliknet med intervalltrening."-Intervaler øker mest på VO2max, men det hjelper lite på alt annet. Kun ved å øke VO2 vil ein ha relativt lite framgong og dermed ha mindre prograsjon. Når man trener intervaller så presser man kroppen. Man får høy puls og belaster bena mye tyngre enn jogging. Du kan sammenlikne intervaller med tung lav rep styrektrening feks 5x5 og jogging med lett høy rep "styrketrening" feks kroppsvekt trening der man tar 50 push ups, hindu squats og spenst hopp. "Jogging kan forbrenne kalorier men, det er like effektivt å spise mindre."Nei, det er ikkje "like effektivt å spise mindre", pga du trenger mikro-verdier. Jogging + mat = VINN! Hvis målet kun er å gå ned i vekt så er det å spise mindre og sunnere like effektivt som å bruke jogging til å oppnå et kaloriunderskudd. "Jogging er kort sagt bortkasta tid." Alt du "kan" om trening er BS. Intervaler ER bra og bør vere ein del av programmet, absolutt. Men å påstå at lange turer er "bortkastet" er reint idioti. Jeg tør å påstå at ved mindre du skal bli langdistanseløper så er lang turer bortkastet(med hensyn på treningseffekt). Tiden kunne vært brukt på intervaller/styrketrening. Hvis målet er å bli sprekere. Skal du bli slankere er diett det eneste du trenger. Å trene bort vekt burde være avleggs i 2013. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Mulig men, trening gjør deg bedre på det du driver med. Hvis målet ditt kun er å gå ned i vekt er det det samme om man går i kaloriunderskudd grunnet trening eller diett. Med tanke på vekt tap, det er NESTEN det same. Med tanke på helse, er det langt i frå det same. Om målet ditt å komme frå Bergen til Oslo, er det same om du tar fly eller sykler? Du oppnår målet ditt, ja, men det er fortsatt stor forskjell. Det er derfor maratonløperne er så mye mer muskuløse enn 100meter sprinterne. Nei, vent nå litt.. Ja, for sprintara får muskler av å sprinte. Spesielt på armer og skuldra (facepalm) Når man trener intervaller så presser man kroppen. Man får høy puls og belaster bena mye tyngre enn jogging. Du kan sammenlikne intervaller med tung lav rep styrektrening feks 5x5 og jogging med lett høy rep "styrketrening" feks kroppsvekt trening der man tar 50 push ups, hindu squats og spenst hopp. Yupp. Du kan be ein powerlifter som trener KUN i 3-5 reps range om å ta 50 push-ups. Han stopper på rundt 10-15... kanskje 20, om han er heldig. Og det er nettopp poenget mitt. Intervaler er bra for VO2max opptaket, men ikkje "beste trening som finst", siden den er veldig spesifikk. Hvis målet kun er å gå ned i vekt så er det å spise mindre og sunnere like effektivt som å bruke jogging til å oppnå et kaloriunderskudd. Bergen til Oslo eksempel igjen. Nei, det er ikkje det same. Det finst mikro-verdier som er kjekt å ha for å ha bedre helse. Det finst ulike måter å nå målet på. Noen er gode, smarte, andre er direkte idiotiske. Det er fordelaktig å velge dei smartare måter. Jeg tør å påstå at ved mindre du skal bli langdistanseløper så er lang turer bortkastet(med hensyn på treningseffekt). Tiden kunne vært brukt på intervaller/styrketrening. Hvis målet er å bli sprekere. Skal du bli slankere er diett det eneste du trenger. Kan like gjerne sei at med mindre ein skal bli sprinter, så er intervaler er meiningsløse. Folk flest skal verken bli langdistanse løpere eller sprintera. Derfor det beste alternativet å kjøre ein blanding. Når ein løper, så utsetter ein knær for enormt belastning. Ved sprinting er belastningen endå større. På roligare turer kan ein jobbe mye med løpeteknikk, som sparer knær, samt gjør løping meir effektiv (som fører at ein greier å jogge/sprinte meir = forbrenne meir kcal). Samtidig så blir kapilærer utviklet i bein, som fører til bedre O2 opptaket i muskler (ja, det er ikkje nok at hjerte pumper mye, muskler må greie å ta det opp også!). Den myten at "kun intervaler er bra, resten er bortkasta" finst blant dei som trener kun i gym og har aldri vert i nærheita av løping. Snakker du med dei som løper (alt frå 1000m til marathon) og ledene trenera innen løping, så vil dei sei det motsatte. Nemlig at mesteparten av trening bør ligge på under 75% av HRmax. "Kun intervaler" eller "kun jogging" vil fungere også. Men å kjøre ein blanding vil vere overlegent på langt sikt, samt det hjelper bedre på å ungå skader. Ein som trener blandet vil ha bedre progresjon om vi ser på 1 års periode. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå