Litesmartfyr Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Hei! På skolen har vi fått beskjed om å lese en bok og så har vi fått kriterier om en bokmelding vi skal skrive. En av spørsmålene er sånn "Tema? Hva handler boken egentlig om? Begrunn hvorfor du mener dette er tema." Jeg har da valgt boka Sirkelen så hvis du har lest den, plss si meg hva som er tema... Og hvis du ikke har lest den, forklar meg i det minste hva betyr "tema" i en bok.... Og gjerne gi meg eksempel :DD Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Står egentlig der allerede: Tema? Hva handler boken egentlig om? Tema er altså hva boken egentlig handler om. F.eks. "Da far var på Grini" handler om hvordan mora og barnet klarer seg hjemme mens faren er i fengsel på Grini, og hvordan de venter på ham. Den siste setningen "Begrunn hvorfor du mener dette er tema", er litt mer til å klø seg i hodet av. Hvorfor skal man begrunne hvorfor noe er tema, hvis det er innlysende hva som er tema? Men det kan være aktuelt hvis temaet er mer "skjult" eller underliggende i boka. F.eks. en bok som ved første øyekast er en kjærlighetsroman, kan også være en politisk erklæring mot krig, eller en støtteerklæring til Aids-syke. Det kan være flere temaer i en bok, og noen av dem mer usynlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå