Gå til innhold

Problemer med S-ata disk

mendooze

Anbefalte innlegg

Koblet sammen ny maskin i går og etter litt om og men så fikk jeg den til å fungere.Men den fant ikke min S-ATA disk bare min gamle IDE. Har sjekket i biosen men det er ingenting der som har med S-ATA å gjøre.

Hovedkortet er Asus A7N8X Deluxe og disken er en Maxtor S-ATA/150 80GB 7200RPM 8MB. Noen som vet hva som skal gjøres? :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo en egen meny for s-ata på kortet ditt som du burde få anledning til å gå inn i under oppstart(hvis du ikke har tuklet med noen jumpere på kortet ditt)som du kan gå inn i å konfigurere disker. Nå vet jeg ikke mye om s-ata disker men... finnes det jumpere på disse diskene? I så tilfelle sett den nye disken din som master, og den gamle ide-disken din som slave.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem selv. S-ATA disker blir detektet som primary master eller secondary master etter hvilken plugg du bruker. Hvis du da også har koblet en IDE-harddisk på IDE-kontrolleren som primary master så blir bare den funnet. Tror det skal virke hvis du setter IDE-harddisken til primary slave.

Lenke til kommentar
XP men den finner den ikke i biosen heller

Da har du trolig disabled S-ATA controlleren. Jeg har ikke dette hovedkortet selv, men lastet ned A7N8X Deluxe User's Manual (English) E1292. Last også ned Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22 and Utility V1.0.0.11.

Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 ports Support RAID 0/1 kan enables og disables med jumpers på hovedkortet, se manualens side 33 punkt 2.7. Jeg ble overrasket over at det ikke finnes innstillinger i BIOS til dette under integrated Peripherals, s. 76 punkt 4.4.3.

Sjekk også at disken er koplet riktig, både S-ATA-kabel og strømkabel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...