-M- Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Påbegynte et lite gjenbruksprosjekt i jula, og har fått "rullert" litt på forskjellig, gammel maskinvare. Har en kraftig mistanke om at en av harddiskene jeg tenkte å bruke er død. Windows XP etterlyser ntfs.sys ved oppstart - noe à la dette. Har ikke XP-plate liggende, men når jeg putter i ei Vista-plate, kommer installasjonen aldri i gang: Henger med svart skjerm helt til jeg kobler fra harddisken. Da dukker installasjonsmenyen opp. Når jeg i stedet forsøker å koble til harddisken etter oppstart via annen disk/USB-pinne, tyder feilmeldinger i Ubuntu og DOS på I/O-feil. Får dermed ikke formatert disken verken via Gparted eller Diskpart. Ved hjelp av TestDisk på System Rescue CD fikk jeg like fullt mulighet til å se innholdet på disken, og et lite håp lever. På et annet forum leser jeg om en mulighet for å overskrive de 63 første sektorene. Kan det være løsninga? Hvordan gjør jeg i så fall dette? Også for mitt vedkommende dreier det seg om en Seagate Barracuda 7200.8-disk - dog på 250 GB. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Hei. Prøv å koble disken til en annen maskin, men ikke som systemdisk. Når (hvis) WIndows starter opp, så kjører du tester i følgende rekkefølge for samtlige partisjoner: Chkdisk - Høyreklikke stasjonsbokstav i utforsker --> Egenskaper --> Verktøy --> Kontroller. Du må muligens starte maskinen på nytt for at den skal komme seg gjennom dette. Defragmenter filsystemet. Dette er en effektiv måte å stressteste disken på. Benytt gjerne verktøy som Mydefrag. Kjør en benchmark med programmet HDTune. Direktelink til programmet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 ... Hvordan gjør jeg i så fall dette? En måte er diskpart clean. http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465(v=ws.10).aspx Skal være mulig å kjøre fra Vista DVD, bruk Repair Console. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå