Gå til innhold

Avklare om harddisk er død

-M-

Anbefalte innlegg

Påbegynte et lite gjenbruksprosjekt i jula, og har fått "rullert" litt på forskjellig, gammel maskinvare.

Har en kraftig mistanke om at en av harddiskene jeg tenkte å bruke er død. Windows XP etterlyser ntfs.sys ved oppstart - noe à la dette. Har ikke XP-plate liggende, men når jeg putter i ei Vista-plate, kommer installasjonen aldri i gang: Henger med svart skjerm helt til jeg kobler fra harddisken. Da dukker installasjonsmenyen opp.

Når jeg i stedet forsøker å koble til harddisken etter oppstart via annen disk/USB-pinne, tyder feilmeldinger i Ubuntu og DOS på I/O-feil. Får dermed ikke formatert disken verken via Gparted eller Diskpart.

Ved hjelp av TestDiskSystem Rescue CD fikk jeg like fullt mulighet til å se innholdet på disken, og et lite håp lever.

På et annet forum leser jeg om en mulighet for å overskrive de 63 første sektorene. Kan det være løsninga? Hvordan gjør jeg i så fall dette?

Også for mitt vedkommende dreier det seg om en Seagate Barracuda 7200.8-disk - dog på 250 GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Prøv å koble disken til en annen maskin, men ikke som systemdisk. Når (hvis) WIndows starter opp, så kjører du tester i følgende rekkefølge for samtlige partisjoner:

• Chkdisk - Høyreklikke stasjonsbokstav i utforsker --> Egenskaper --> Verktøy --> Kontroller. Du må muligens starte maskinen på nytt for at den skal komme seg gjennom dette.
  • Defragmenter filsystemet. Dette er en effektiv måte å stressteste disken på. Benytt gjerne verktøy som Mydefrag.
  • Kjør en benchmark med programmet HDTune. Direktelink til programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...