Gå til innhold

Studenter og norges framtid

Anbefalte innlegg

Norge har et av verdens høyeste kostnadsnivåer og må satse på kompetanse. Dette er vel stort sett alle enige om.

Problemet er at mens kostnadsnivået vårt øker samtidig som kostnadsnivået i resten av Europa faller, satser vi mindre og mindre på studenter.

Nå jobber 94% av alle studenter ved siden av studiene. Boligprisene skyter i været og det bygges langtfra nok studentboliger. Realverdien av studiestøtten har falt de siste ti årene.

Her sammenlignes inflasjonsjustert utvikling av studiestøtten med stortingspolitikerernes lønninger de siste ti årene. Det er lett å se hva som prioriteres her.

anim-o3.gif

Dinside skrev i august: Studenter har ikke vært fattigere på 37 år

I dette chartet justeres studiestøtten for grunnbeløpet i folketrygden (G) og sammenlignes med minstepensjonen og lønnsmotakeres inntekter.

202869.jpg

Er denne nedprioriteringen av satsningen på utdanning bevisst? Hva kan og hva bør evt gjøres i tiden framover for å snu trenden?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bort med alle offentlige universiteter og høyskoler? Hvordan vil dette løse problemene med fattige studenter?

Kort sagt vil det bli billigere å skaffe seg utdanning. I filmen jeg linket til kunne man se at kostnadene til høyere utdanning har skutt i været etter at staten kom inn på markedet.

De som leier ut boliger til studenter har lenge kunne tatt godt betalt, på grunn av stagnasjon i boligmarkedet (enorm etterspørsel) og gode studielån.

Dersom man deregulerer boligmarkedet helt, vil det igjen bli billig for studentene å bo i byene.

Endret av PanzerElitist
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kort sagt vil det bli billigere å skaffe seg utdanning. I filmen jeg linket til kunne man se at kostnadene til høyere utdanning har skutt i været etter at staten kom inn på markedet.

De som leier ut boliger til studenter har lenge kunne tatt godt betalt, på grunn av stagnasjon i boligmarkedet (enorm etterspørsel) og gode studielån.

Dersom man deregulerer boligmarkedet helt, vil det igjen bli billig for studentene å bo i byene.

Timeslange youtube-vidoer er ikke dokumentasjon, er ltie troverdige (spesielt med "conspiracy" i tittelen) og ikke noe man orker å se igjennom. Kanskje er det riktig det du sier, men vennligst presenter en saklig kilde.

AtW

Lenke til kommentar

Enig i at misforholdet mellom etterspørsel og tilbud har drevet prisene, men å påstå at "gode studielån" er en årsak blir rimelig søkt, mener jeg. Vet ikke helt hva du konkret legger i å deregulere boligmarkedet helt, men synes også det er en god idè å forenkle arbeidet til utbyggere slik at det bygges flere boliger.

Endret av finnstud
Lenke til kommentar

Studentbyene ligger jo gjerne under det private markedet i pris, og har effekten at det regulerer utleie prisene noe nedover.

AtW

Mener du byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger?

Hvordan mener du at studenter som presses ut på det private markedet (framfor å bo i studentboliger) bidrar til å regulere utleieprisene nedover?

:huh:

Lenke til kommentar

Mener du byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger?

Hvordan mener du at studenter som presses ut på det private markedet (framfor å bo i studentboliger) bidrar til å regulere utleieprisene nedover?

:huh:

Studentbyer som i hybel-grupper bygd av studentsamskipnadene. Det er disse studentbyene som regulerer prisen ned på det private markedet, ikke motsatt.

AtW

Lenke til kommentar

Timeslange youtube-vidoer er ikke dokumentasjon, er ltie troverdige (spesielt med "conspiracy" i tittelen) og ikke noe man orker å se igjennom. Kanskje er det riktig det du sier, men vennligst presenter en saklig kilde.

AtW

Den er definitivt verdt å se på, selv om den har "conspiracy" i tittelen er det ikke henvisninger til noen konspirasjonsteorier i filmen. Den er er god for å få et annet syn på hvordan et problem bør løses, selv om den lander på den litt rare konklusjonen at Internet kommer til å være den beste løsningen.

Enig i at misforholdet mellom etterspørsel og tilbud har drevet prisene, men å påstå at "gode studielån" er en årsak blir rimelig søkt, mener jeg. Vet ikke helt hva du konkret legger i å deregulere boligmarkedet helt, men synes også det er en god idè å forenkle arbeidet til utbyggere slik at det bygges flere boliger.

Beklager jeg var noe utydelig i påstanden. Det jeg mente å si at studielån, stipend og lignende har gjort det for enklere for utleiere å ta bedre betalt, fra folk som allerede har dårlig råd.

Endret av PanzerElitist
Lenke til kommentar

Beklager jeg var noe utydelig i påstanden. Det jeg mente å si at studielån, stipend og lignende har gjort det for utleiere å ta bedre betalt, fra folk som allerede har dårlig råd.

Synes det blir total skivebom å gi studiestøtten skylden for økte leiepriser. Studenter blir skyvet ut på det private leiemarkedet pga manglende studentboliger, ikke pga deres "gode råd". 94% av dem må faktisk arbeide ved siden av studiene! Studenter befinner seg under fattigdomsgrensen. Greit nok at de bidrar til økt etterspørsel på det private markedet, men man kan ikke gi studiestøtten skylden for galloperende leiepriser.

:nei2:

Studentbyer som i hybel-grupper bygd av studentsamskipnadene. Det er disse studentbyene som regulerer prisen ned på det private markedet, ikke motsatt.

AtW

Da er jeg med! Enig med deg i det. Fant en oversikt over antall oppførte studentboliger her.

Studentboliger+graf+2001-2010.JPG

Har det egentlig blitt vedtatt å bygge flere boliger nå, eller er det bare snakk?

Endret av finnstud
Lenke til kommentar

Jeg gir ikke skylden kun på studiestøtten. Her er det selvsagt flere faktorer som spiller inn.

Utenlandske studenter har første prioritet når det gjelder studentboliger. Samt utdanning og studentbolig betalt av staten er jo ren luksus for utenlandske studenter. Norske studenter er ikke like høyt prioritert som utenlandske studenter. Dermed ender det med at norske studenter må inn i privatmarkedet.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Utenlandske studenter har første prioritet når det gjelder studentboliger. Samt utdanning og studentbolig betalt av staten er jo ren luksus for utenlandske studenter. Norske studenter er ikke like høyt prioritert som utenlandske studenter. Dermed ender det med at norske studenter må inn i privatmarkedet.

Sjekket noen tall, og ser at det ifjor var 16.400 utenlandske studenter her i landet. 6. august ifjor stod 15.364 norske studenter i kø for studentbolig.

Det er viktig og gir mange fordeler å tilby internasjonale studenter gode vilkår, men med den store mangelen på studentboliger ser det nok ut som at dette går utover norske studenter akkurat nå. Det er ikke særlig heldig.

Løsningen er nok å bygge et enormt antall studentboliger slik at alle studenter har muligheten til å bo i slike boliger. Det dreier seg kanskje om rundt 15.000 boliger.

Alternativt kan man jo velge å fortsette å ikke bygge nok studentboliger og heller øke studiestøtten noe helt sinnsykt voldsomt, og på den måten bidra til å holde bolig- og leieprisene høye og finansiere noen få bolighaier.

En tredje mulighet er å fortsette å bygge for få studentboliger og ikke å øke studiestøtten i særlig grad. Da går nok ting sakte men sikkert i dass.

Endret av finnstud
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket noen tall, og ser at det ifjor var 16.400 utenlandske studenter her i landet. 6. august ifjor stod 15.364 norske studenter i kø for studentbolig.

Det er viktig og gir mange fordeler å tilby internasjonale studenter gode vilkår, men med den store mangelen på studentboliger ser det nok ut som at dette går utover norske studenter akkurat nå. Det er ikke særlig heldig.

Løsningen er nok å bygge et enormt antall studentboliger slik at alle studenter har muligheten til å bo i slike boliger. Det dreier seg kanskje om rundt 15.000 boliger.

Alternativt kan man jo velge å fortsette å ikke bygge nok studentboliger og heller øke studiestøtten noe helt sinnsykt voldsomt, og på den måten bidra til å holde bolig- og leieprisene høye og finansiere noen få bolighaier.

En tredje mulighet er å fortsette å bygge for få studentboliger og ikke å øke studiestøtten i særlig grad. Da går nok ting sakte men sikkert i dass.

En annen løsning er jo å slutte tilbe utenlandske studenter som om de var guder og heller fokusere på norske studenter.

Lenke til kommentar

Faktisk ligner skolesystemet vårt mer på indoktrinering basert på forskjellige ideologiske doktriner enn utdannelse. Men det blir også feil at store selskap skal diktere hva som er utdannelse. Uansett blir man en tann i et tannhjul, vårt verd.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Faktisk ligner skolesystemet vårt mer på indoktrinering basert på forskjellige ideologiske doktriner enn utdannelse. Men det blir også feil at store selskap skal diktere hva som er utdannelse. Uansett blir man en tann i et tannhjul, vårt verd.

Hvilke ideologiske dokteriner?

Det burde ikke være en hemmelighet at Sovjetunionen drev med ideologisk omstyrting av Vesten. Jeg tror mange av de som har blitt påvirket lever idag.

http://www.examiner....logical-warfare

Full video: http://www.youtube.com/watch?v=y3qkf3bajd4

Jeg syns det er en ganske god konklusjon.

Jeg tror det er en del ting som man nesten må lære i klasserom og laboratorier, eller fra person til person. Man må ta i betraktning at folk lærer forskjellig, feks noen lærer best fra teori, andre lærer via praksis. Man kommer helt sikkert til å se mye av internet i et fritt utdanningsystem, men sikkert mange alternative metoder i tillegg etterhvert som de blir utviklet av kloke folk på det frie markedet.

Endret av PanzerElitist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...