Dragolfine Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Vi har nettopp flyttet inn i et hus, og som det stort sett er med gamle hus så er det alltid noe å forandre på. Mitt prosjekt er et rom på ca 14 kvadrat som skal gjøres om til kontor... Det er skråtak i rommet, så den bakerste veggen blir bare halvparten av de andre veggene. Halvparten av den største veggen er malt med strukturmaling og resten er tapet. Tapeten har masse spikerhull og noen avrivninger, og det er heller ikke tapet bak et stort klesskap (som etterhvert skal fjernes) og skjøten på tapeten inn mot baksiden av dette klesskapet har da "tørket" og rullet seg utover. og i alle hjørner med tapet så er det slike "luftlommer". Vil det beste være å fjerne så mye av tapeten som går av, for så å sparkle, eller ville du bare ha malt over? Så var det den halve veggen med strukturmaling.... jeg er ikke så veldig glad i den, så jeg har lest litt på nettet, og funnet ut at det går an å helsparkle den veggen for så å male den.. Hele rommet skal forresten males... Jeg har ikke holdt på med så mye oppussing før, så jeg har ikke så veldig mye erfaring heller... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 En mulighet er 6mm rehabgips utenpå alt sammen. Da blir det mye mindre å sparkle og ikke minst pusse enn ved helsparkling. Noen anbefaler slett-vegg-tapet etc, tykke tapeter som dekker ujevnheter, i alle fall i en viss grad. Du kan også velge ferdigmalte smart-panel-plater, eller tilsvarende ensfargede slette eller tapetserte plater med klikklås i skjøtene. Mange muligheter, det kommer også litt an på hvilken stil du ønsker. Lenke til kommentar
Dragolfine Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Takk for svar, foreslo dette for min samboer, men han mente da at vi måtte få noen andre til å gjøre det... Ettersom platene var så tunge... Så da blir det sikkert gjort på den tungvindte måten.. å fjerne mesteparten av tapeten.. og sparkle over etterpå... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Vekta på ei rehabgipsplate er ca 13 kg. http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/isolering-gips-plater/gipsplater/standardgips/07007/gipsplate-rehab Vekta på et tiliters spann med sparkel er ca 10 kg. http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/stop-grunnmur/stop-mur-puss/sparkel/18206/lettsparkel 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Men hvis du ikke velger det alternativet som Svinks kom med her så ville jeg i grunn valgt avriving av tapet, sparkling og maling, men det ser vist ut som om du har bestemt deg og forslaget til Svinks hørtes ikke dumt ut det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå