Gå til innhold

Oppmeldt som student hos Blindern med fullt studielån for å kunne studere som privatist?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Jeg skal bruke halvåret til å ta R1, R2 og Fysikk 1 som privatist. Så vidt jeg vet kvalifiserer dette ikke til studielån, men jeg tenkte å melde meg opp som enkeltemnestudent hos Blindern slik at jeg får studentstatus og kan søke om fullt studielån.

Jeg har ikke planer om å møte til eksamen (eller eventuelt møte og levere blankt) på Blindern, men gjør altså dette slik at jeg får studielån.

Kan dette slå tilbake på meg til høsten når jeg skal begynne på høyere utdanning eller er dette en grei strategi?

På forhånd takk! :)

Mvh

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt som deg. Jeg studerte en stund med studielån, sluttet når jeg lå litt bak for å bli privatist og tok da ikke mer lån. Samtidig som jeg nå tar fag som privatist har jeg fått melding fra lånekassen om omgjøring fra lån til stipend på bakgrunn av privatisteksamene jeg har tatt. Jeg forstår ikke hvorfor, men jeg klager ikke. Når sluttet å studere lå jeg 60 poeng bak, nå ligger jeg 40 bak. Eller mindre med høstens fag. Så selv om du melder deg opp og ikke stiller til eksamen så kan det være at privatisteksamen gjør at du ikke blir liggende bak studiepoengmessig hos lånekassen. Jeg ville ringt å hørt med dem. Men husk at du bruker opp tid av de maksimalt 8 årene man kan motta støtte fra lånekassen. Jeg har 5 år igjen, som jeg sparer til jeg engang kommer inn på medisin. :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Thanks, mate. :)

Jeg tenker mer i den retning om jeg kan risikere å ikke få lån når jeg faktisk begynner på studier og de ser at jeg ikke har fullført tidligere eksamener og har "svindlet" til meg et studielån?

Jeg har et halvt år i studielån fra før. 8 år med skole er nok uaktuelt, det blir minst tre, maksimalt 5 eller 6 om jeg trenger ekstra tid.

Var dette privatisteksamener på høyskole/universitetsnivå eller videregående skole?

Lenke til kommentar

Nå er ejg usikker på hvordan det fungerer per i dag, men for ett år siden så var regelen at du ikke kunne være mer enn 60stp bak skjema, uten att retten til lån og stipend faller bort. Altså om du tar ett år med fullt stipend, så må du stå på samtlige eksamner etter det for å beholde lånet.

Om du bare skal ta de tre fagene, ville jeg skaffet meg en jobb. Da får du mye mer penger, mindre lån, erfaring, og noe annet å tenke på når du ikke leser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har lån for et semester tidligere hvor jeg heller ikke fullførte på grunn av sykdom (ikke dokumentert), så da er det kanskje verre? :)

Om du bare skal ta de tre fagene, ville jeg skaffet meg en jobb. Da får du mye mer penger, mindre lån, erfaring, og noe annet å tenke på når du ikke leser.

For min del så er det ikke "bare" tre fag. Hadde det vært Nyere Historie, Norsk og Samfunnsfag, så greit, men jeg har ikke vært på skolebenken på lang tid og føler at jeg trenger en del tid for å gjøre det bra med de fagene her. Det er også viktig for meg å gjøre det bedre enn bare ståkarakter for å legge et fundament for realfagsstudiene jeg skal begynne på.

Men jeg tenker å jobbe i hvert fall deltid. :)

Så lenge du ikke ligger mer en et år bak (60sp) så får du stipend/lån. Du "svindler" deg ikke til studielån og lånekassen ser det heller ikke slik. De tjener på det ;)

Gjør ikke de det? Svindel er kanskje feil ord, men jeg melder meg jo opp i fag jeg ikke har intensjon om å ta for å ta eksamen i andre fag. :)

Husk at det kan hende at du ikke blir liggende bak pga. privatisteksamene teller hos lånekassen. Hvorfor vet jeg ikke.

Privatisteksamen på vidergående nivå altså?

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Bumper denne!

Jeg må uansett ha studielån i år. Tror det blir vanskelig uten.

Nå er jeg meldt opp i tre fag på Blindern. I verste fall så får jeg vel prøve å ta et skippertak og stå i eksamen på i hvert fall ett fag, men jeg trenger egentlig all fokus på matematikk, fysikk og jobb.

Om jeg ikke får studielån neste år er det krise.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er i samme situasjon fra høsten av, da jeg skal ta opp fag (vet ikke helt hvor mange enda). Jeg føler jeg nesten er nødt til å søke om studielån, da en deltidsjobb som ikke tar vekk alt fokuset fra fagene ikke vil kunne gi nok penger til å leve av. Men bør jeg da søke om lån for de fagene jeg skal ta opp? Vet ikke helt enda om jeg skal ha undervisning i disse fagene, noe jeg vel må ha for å få støtte? Eller bør jeg melde meg opp til 3 relativt greie fag på universitetet, og satse på å stå på disse?

Hva vil det forresten si å "ligge xx studiepoeng bak"?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

Da fikk jeg svar fra Lånekassen. Det tok bare to måneder. :)

Svaret var at jeg får støtte/stipend, så lenge jeg ikke ligger mer enn 60 studiepoeng bak. Dvs, om jeg stryker til høsten, så får jeg ikke stipend over jul.

Samtidig fikk jeg vite at alle studiespesialiserende fag jeg tar i år, Fysikk 1, R1 og R1 blir regnet som 10 studiepoeng hver slik at jeg får dette også omgjort til stipend.

Så da ordnet det seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...