Kaksa Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Er på jakt etter vidvinkel, og ser at det finnes litt forskjellige altnernativer. Sigma 10-20 F4-5.6 ca 2K brukt Canon 10-22 F3.4-4.5 ca 3.5-4K brukt Så er det også eit Tokina, som er rundt 4K brukt, men desverre litt sjeldent. Objektivet skal brukes både til landskapsbilder, bilder under dykkking(fokusering under dårlige lysforhold) og stjernespor. Er det verdt å gå for Canon-objektivet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Tokinanen du mener er nok 11-16 f/2.8, fordelen med den er at det er relativ lyssterk i forhold til de andre en fordel når du skal fotografere stjerner og under vann. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 Er 11-16 eg tenkte på ja. Ser et til Nikon ligger ute på foto.no til 4500kr. Er det verdt å betale 4-4500kr for et Tokina i forhald til dei andre objektiva? Domen på undervannshuset mitt er ok til ca 12mm, så den ekstra brennvidda er ikkje vesentlig for min del. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Hei, Jeg anbefaler at du vurderer Samyang14mm f/2.8 også. Har den ikke selv(dessverre) men den skal være skarp i kantene fra f/2.8 noe jeg kan bekrefte at (min) Tokina116 ikke er. En fordel med denne om du skal opp på FF en gang i fremtiden, da den passe der også. P-E Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 14mm blir litt trangt. Har Tamron 17-50 frå før, og da syns eg ikkje at investeringa svarer seg. Har ikkje planer om å ta hensyn til FF-"problematikken", da det meste andre av objektivparken min er kun for crop, og eventuell neste oppgradering som blir vurdert er om det kjem ein arvtager av 7D. (Har 50D no). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva med Sigma 8-16mm? Den har fått en del skryt. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva med Sigma 8-16mm? Den har fått en del skryt. Jeg vil gjerne "forlenge" skrytet. Ett av mine favorittobjektiver på crop, og eneste grunn til at jeg solgte det var at det ikke passer seg helt å bruke cropobjektiver på fullformat (som jeg nå er over på). Lenke til kommentar
GSM Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hva med Sigma 8-16mm? Den har fått en del skryt. Mitt desidert mest brukte objektiv! Ultravid, meget skarp og fine farger. Alt man kan ønske seg av et rimelig vidvinkel objektiv Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Bilder i dårlige lysforhold (uten stativ) og "fryst" stjernehimmel -> Tokina 11-16mm f/2.8 Alt utenom overnevnte (inkludert star trails) -> mer lysvake vidvinkelzoomer duger også. Sigma 8-16mm er veldig artig. 8mm er særdeles vidt. 16mm er også temmelig vidt. Personlig syns jeg dog en 10-20/22mm er mer allsidig praktisk i bruk. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Sigma 10-20mm er det mange som er førnøyd med, og det er også det billigste som finnes i denne brennviddeklassen. Har aldri lest noe egentlig negativt om dette, og det er et stort pluss. Har testet ut dette objhektivet på mitt 1100D, og de testbildene jeg tok ble fine og skarpe og fantastisk vide og oversiktlige. Jeg vil hevde at man har spesielle behov for å betale mer enn dette. Om stjernehimmel er viktig, kan større blender være på sin plass, og om man vil enda videre er 8-16mm også noe å vurdere. Men på 10mm tok jeg fint bilde av et helt rom fra inne i rommet, og enda videre brennvidder vil vel begynne å gi svært rare proporsjoner på ting vil jeg tro. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Sigma 10-20mm er det mange som er førnøyd med, og det er også det billigste som finnes i denne brennviddeklassen. Har aldri lest noe egentlig negativt om dette, og det er et stort pluss. Sigmaen er den av supervidvinklene med den styggeste forvrengningen har jeg lest et sted. Dette innebærer at det er vanskeligere å korrigere. Men når det gjelder skarphet og valutta for penga så vil jeg tro at den leverer. Eksempel: Eksempel normal forvrengning: Slike forvrengninger som det første eksempelet mitt er sjeldent noe problem så lenge du ikke tar bildet av horisonten ut mot havet. Ellers er det svært mange som anbefaler Tokina 11-16 og Canon sin 10-22. Tokinaen er skikkelige solide saker med svært god byggekvalitet og er på dette området bedre enn Canon (og kanskje muligens på bildekvalitet også.) Av egen erfaring er Canon 10-22 sylskarp og godt egnet til landskap om du blender ned litt. De fleste av vidvinklene i denne klassen leverer bra kvalitet. Men som med alt annet må du bestemme deg for hvor mye du vil betale. Noen betaler gladelig 2000 kroner mer for 10% forbedring, andre ser ikke poenget. Endret 17. januar 2013 av to88he Lenke til kommentar
GSM Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har hatt de fleste objektivene nevnt i tråden her, og har fortsatt Sigma 8-16mm og Canon 10-22mm. Var ikke spesielt imponert over Sigma 10-20mm og byttet en ut med Canon 10-22. 8mm er betydlig videre enn 10mm, og vil si at sigmaen er mye skarpere og gir finere farger (mer kontrast?) enn canon 10-22. Eneste fortrinn 10-22mm har er mulighet til å bruke filter.. MEN, det er ikke spesielt nyttig det heller da man ikke kan bruke pola filter på ultravidvinkel, og 10-22 kan ikke brukes til IR fotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå