Gå til innhold

[Løst] Hva betyr at noe lutes? (mat)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er mest vanlig å lute er sannsynligvis lutefisk, og her er et utdrag fra Wikipedia som beskriver den kjemiske prosessen.

Muskelproteinene i fisken er polyelektrolytter med nøytral ladning ved pH 5,2. Ved luting stiger pH-verdien helt opp mot pH 13, noe som både tar livet av bakterier i fisken og ødelegger proteinene i fisken, Proteinene blir i tillegg negativt ladet, noe som gjør at de knytter til seg flere vannmolekyler (Disse er delvis positivt ladd). Luten bryter også ned fettet i fisken til fettsyrer, noe som gjør at man i praksis sitter igen med såpe. Dette gjør at lutefisk som ikke er tilstrekkelig vannet ut før den tilberedes får en stygg såpesmak

Det skjer nok noe lignende med skjegglav. Lut er forresten en base (motsatte av en syre). :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja nå er jeg ikke ekspert på emnet, men det å lute kan jeg si noe om. Hvis du tar f eks lute fisk som ett eksempel så er dette tørrfisk som blir lagt i amoniakk lignende stoffer. Dermed får fisken denne konsistensen og smaken. Etter at fisken er lagt i denne amoniakk laken så skylles fisken grundig før den pakkes. Nå vet jeg ikke så mye om dette, men det er i hvert fall prinsippet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Siden man er i naturen og ikke har tilgang på hverken kaustisk soda eller natronlut, så kan man bruke aske...

Askeluting av tørrfisk var det man gjorde før man fikk kaustik soda tilgjengelig.

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...