Gå til innhold

[Løst] Oppgradere eller Selg alt og velg noe helt annet?


Anbefalte innlegg

Personelig vil jeg sette som første bud at en prøver ut kameraene før en bestemmer seg for å kjøpe noe lite som er "lett" å ta med seg .

For et kamera som ikke passer for ens hender kan sikkert være lett å ta med seg , men jeg frykter at det blir enda lettere å la det ligge hjemme . Har personelig erfaring fra dette og enda gikk jeg ikke til noe så smått som det tenkes på her .

Kameraet ble en stor irritasjon , ja så stor at fotogleden forsvandt og det var kunn det aller nødvendigste det ble brukt til og det endte opp med at jeg solgte det etter 6 mnd og gikk til innkjøp aav FF . Så det er ikke bare bildekvaliteten som er avgjørende etter min mening/erfaring .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personelig vil jeg sette som første bud at en prøver ut kameraene før en bestemmer seg for å kjøpe noe lite som er "lett" å ta med seg .

For et kamera som ikke passer for ens hender kan sikkert være lett å ta med seg , men jeg frykter at det blir enda lettere å la det ligge hjemme . Har personelig erfaring fra dette og enda gikk jeg ikke til noe så smått som det tenkes på her .

Kameraet ble en stor irritasjon , ja så stor at fotogleden forsvandt og det var kunn det aller nødvendigste det ble brukt til og det endte opp med at jeg solgte det etter 6 mnd og gikk til innkjøp aav FF . Så det er ikke bare bildekvaliteten som er avgjørende etter min mening/erfaring .

 

 

Denne kan jeg støtte fullt ut.

 

Å oppgradere fra GH2 til GH3 var kjempedeilig. GH2 ble for smått og lite for mine noe kraftige hender. Det må være nok å ta i ;)

 

Sånn sett kunne jeg aldri kjøpt EM5, for sålenge kameraet regnes som et verktøy, noe det er, må man være komfortabel med å bruke det. Blir som en forferdelig trestol sammenlignet med en deilig skinnstol på kontoret. Så prøv å ta litt i kameraene i fotobutikker.

 

Kjenn, ta og føl og gjør deg opp en mening om hvilket kamera som er det du mest sannsynlig kommer til å ha oftest mulig med deg.

 

Men 60D er jo et kjempebra kamera igrunn, det er vel på høyde med eller bedre enn Canon 650D, så hvorfor ønsker du å oppgradere egentlig?

Lenke til kommentar

Hehh, var jo det som var poenget. Finn et bilde tatt med en 5D MK II som viser en bedre ISO ytelse enn GH3 ;)

Fullformat trenger altså ikke være ensbetydende med at det er bra generelt. Det er de nyeste fullformatskameraene som er gode. D600, D800, 5D MK III osv

 

...

 

Hmmm, poenget mitt var at om du påstår kamera X er like bra som 6D/D600 som det ble spurt om må du poste sammenlignings data, og da holder det ikke med et vilkårlig foto tatt med X selv om det er aldri så bra :hmm: .

 

Jeg postet en sammeligning fra DXOMark som viser at et m43 kanskje ikke er like bra som 6D/D600, og det er lov å være uenig og komme fakta som viser noe annet. Men at man viser at kamera X ikke er like bra som er ikke det samme som å undervurdere.

 

En annen sak; egentlig burde man snakke mer om lite-lys i stedet for lav-ISO. Dersom du "samler" nok lys vil en del (ISO-løse) sensorer levere bra med høy ISO, og min forståelse er at satt ISO ikke betyr så mye.Prøv selv. Dette betyr ikke nødvendigvis at de leverer like bra med lite lys hvor sensor ikke får samlet like mye lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den nye sensoren til Olympus (i OM-D EM-5, E-PM2 og E-PL5) har mer eller mindre samme egenskaper som sensoren i 60D.

 

Fordelen med µ-4/3 i forhold til NEX, er et mye større utvalg av native optikk med AF. Det finnes minst like mange adaptere til µ-4/3 som NEX, så alle de ikke-originale objektivene som kan brukes på NEX, kan også brukes på µ-4/3.

 

Hvis du skulle vurdere NEX systemet, så vil jeg nok ta en titt på NEX-6 fremfor NEX-7.

Jeg har brukt m43 og NEX (GH2 og NEX-5n), begge over noe tid. For meg så var forskjellen mest at det ble 1,5x versus 2x crop. Jeg har noen gammle tyske MF ræl objektiver som jeg ønsker å bruke, og da ble 2x for mye til mitt bruk. Teknisk kvalitet på foto var sånn at det gjorde veldig forskjell for meg. Håndtering syntes jeg var best på GH2.

 

For de som ikke har eller vil bruke native objektiver har m43 mye bedre utvalg. Bare synd med så liten sensor :):green: . Og da er vi tilbake til sammenligning med FF som det startet med. En 4x større sensor vil gi bedre lite-lys egenskaper og mulighet for kortere DoF. Disse små speilløse synes jeg også er for knotete å bruke, og dersom man gjjør de like store som GH3 synes jeg noe av vitsen er borte. Opp til hver å vurdere om ulempene er verd det.

Lenke til kommentar

@telealf - det er klart at crop-faktoren har en del å si hvis du allerede har objektivene; i ditt tilfelle vil jeg tro at en FF sensor er det du egentlig er ute etter?

 

I mitt tilfelle, så har jeg ingen FF objektiver og kan da istedet velge brukt mF optikk ut i fra brennvidder jeg ønsker meg. Hvis jeg vil rote med MF da ...

 

Jeg er ingen smal-DOF fan, så for min del vil er den smalere DOF'en som FF gir, ikke være noe viktig tema. Lav-lys ISO ytelse på ISO 3200-12800 er viktigere da jeg innimellom er på blues-.konserter med meget dårlig lys ...

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du oppgradere (edit: dvs bytte ut 60D)?

 

Er det optikk du savner til EF-S? F.eks lyssterk fast vidvinkel?

Trenger du bedre ISO-egenskaper eller mer kompakt system? Du må velge 1 av de to.

Ønsker du bare nytt leketøy (det er selvsagt lov)?

 

Jeg ønsker bedre muligheter til bilder i dårlig lys. Synes bilder tatt med 60d begynner å miste detaljer fra iso 1600+. Halve året er mørkt og med to smårollinger er det ofte skumt/mørkt før en kommer seg utt. Nå velger jeg desverre bort en del fotografering pga at jeg ikke orker ta med stativ.

Et nytt leketøy er jo heller aldri å forakte

Er ikke tynn dof onanist som enkelte er, men en gang i blandt er dette greit.

 

På den annen side ser jeg jo etter noe som er lett å ta med på tur/storbyferier o.l

 

Jeg ser jo svaret egentlig selv her nå.

6d el 5dIII

...og et kompakt (system) eller no sånt til reise/gate

 

da gjenstår det vel bare å ut og kjenne, klemme og klå på no

 

Men lærte litt av diskusjonen

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...