Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå gå inn i et skoleprosjekt der jeg skal lage en database som skal kunne ta i mot resultater fra målinger av roboter. Denne databasen skal igjen være koblet til m.a. en webside.

Men noen som har tips til hvordan lage til en funksjonell database på best mulig måte? Hvilket program anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg opplever spørsmålet ditt litt som "Jeg har fått en skolepppgave, og aner ikke helt hvor jeg skal begynne". Det er egentli helt greit, og det er jo nettopp i sånne situasjoner det er lurt å spørre, men når spørsmålet er såpass åpent, så blir det vanskelig å svare pressist.

Du spør om program, men sier ikke hvilke platform. For selve databaseserveren ville jeg valgt PostgreSQL, men mange foretrekker MySQL. Sistnevnte var dårligere, men er blitt bedre enn den var, og begge burde fungere til ditt formål.

Program for å administrere databasen kommer ann på hvilke du velger.

Hvordan lage en best mulig, og mest mulig funksjonell database, er et gigantisk kapittel, og vanskelig å svare uttømmende om i en forumpost.

Som en tommelfingerregel, og det jeg oftest opplever er gjort feil, vil jeg si at det lønner seg å ikke "presse" data inn i databaser og tabeller, men passe på at designet matcher best mulig til den virkelige verden du henter data fra. Unngå for mange "smarte" løsninger, og prøv å legge den opp som lettlest. Det vil si, tenk at noen skal overta databasen, og kunne forstå den uten dokumentasjon.

Terje

Lenke til kommentar

Men noen som har tips til hvordan lage til en funksjonell database på best mulig måte? Hvilket program anbefaler dere?

Det viktigste verktøyet er jo selve databasen, som nevnt over.

Hvis databasen ikke er helt banal, er nøtta di det viktigste verktøyet, du er nødt til å forstå et minimum av databasenormalisering for å få et brukbart resultat. Ekstremt forenklet sagt så dreier det seg om å eliminere redundans, som uvegerlig åpner for inkonsistens, men ikke i en sånn grad at det kan forringe ytelsen for mye.

Fins mye stoff på nett om temaet databasedesign, altfor mye å sluke over på en gang, men det er viktig å forstå noen grunnprinsipper ihvertfall, ellers blir databasen vond og vanskelig å jobbe med.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Dette er jo et typisk "it depends".

Hva skal måles?

Hvordan?

Hvordan skal datene ligge?

Hvor ofte blir det loggført?

Bulk logging, eller realtime?

Hvor mange parameter skal inn?

Historisk data, hvor lenge skal dem lagres?

Hva er satt av av økonomiske midler?

Hvem skal overta systemet ved leveranse?

Hvordan skal det driftes?

Eksternt/internt?

Hyllevare vs inhouse?

Driftskritisk, såfall hvordan skal backp håndteres?

Aksept for tap av data, såfall hvor mye?

Disaster recovery plan?

Vet at dette er et skoleprosjekt, men alt dette må taes til vurdering og skrives om. :)

Har selv vært ute hos store kunder og tunet SQL servere som slet med å holde følge av logging av data fra roboter når det kom til boring og hydraulisk trykk, så her kan man snakke om store datamengder... men igjen, litt avhengig av hva dere tenker å produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...