Gå til innhold

Rim - var folk bedre til å rime før?

Anbefalte innlegg

Er det flere enn jeg som driver og får fnatt av dårlig riming i sangtekster?

Særlig folk som skriver rap-tekster virker helt tonedøve når de praktisk talt konsekvent bruker assonans i stedet for ekte rim. Men det gjelder for så vidt all popmusikk.

En vag fornemmelse jeg har er at "alt var bedre før", og at folk var bedre til å rime før kanskje omtrent midt på søttitallet? Folkediktning er selvfølgelig et unntak.

Jeg har to nesten separate omgangskretser, hvorav den ene i stor grad består av kor- og musikkfolk. De andre har et mer generelt forhold til musikk - og de er knapt i stand til å identifisere et ekte rim blant falske rim.

Er "folk flest" i ferd med å miste evnen til å rime skikkelig? Eller er det noe som alltid har vært begrensa til en spesielt interessert gruppe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror "folk flest" kan identifisere et ekte rim. Jeg tror ikke låtskrivere ser på det å kun bruke ekte rim i teksten som et mål. Så lenge det høres greit ut og passer sammen så er vel ikke selve rimet det viktigste?

Det jeg hater er når ordstillingen må endres for å få det til å rime. Det høres sjeldent bra ut.

Lenke til kommentar

Omvendt ordstilling selvfølgelig forferdelig å høre på er. Det også dum forfatteren til å høres ut får, og det vanskeligere å forstå budskapet blir.

Jeg synes ikke det høres greit ut når rimet ikke faktisk rimer, det høres klønete ut og får meg til å konsentrere meg om å høre etter om resten av rimene er ekte så det blir vanskeligere å høre etter hva selve teksten egentlig sier. Passer sammen er akkurat det falske rim ikke gjør, også. Det er som et puslespill der brikkene passer omtrent sammen.

Dessuten er det skuffende og irriterende når det "nesten" rimer. Det er som om man synger en sang også treffer man nesten tonen.

Men det er bare min smak, det er derfor jeg lurer på om det gjelder bare meg.

Edit:

Så lenge det høres greit ut og passer sammen så er vel ikke selve rimet det viktigste?

Det er kanskje denne "er det så nøye'a"-holdningen som ergrer meg. For det er jo ikke egentlig så nøye. Kultur og kunst og underholdning er ikke så viktig. Vi kunne godt ha klart oss med mat og søvn og brukermanualer for kjøkkenmaskiner. Men så er det noen som har tenkt at, joda, for meg er det faktisk så nøye. Det er derfor det blir kunst etc., fordi noen har tatt noe som streng tatt ikke er livsnødvendig og gjort det viktig.

Endret av Sosiolog
Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg at den gamle stilen ble praktisert fortsatt, dersom det var opp til meg. Men postmodernisme eller moderne stil, er jo gjerne å brekke opp og blande gamle stilarter.

Formålet for mange er å bryte grenser.

Hvordan jeg ser derpå?

Akk, hvor er vel den modernisme grå!

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg at den gamle stilen ble praktisert fortsatt, dersom det var opp til meg. Men postmodernisme eller moderne stil, er jo gjerne å brekke opp og blande gamle stilarter.

Formålet for mange er å bryte grenser.

Hvordan jeg ser derpå?

Akk, hvor er vel den modernisme grå!

Jeg har ikke noe i mot at folk f eks skriver modernistiske tekster i bundet form uten rim, eller at man bevisst "bryter reglene" med hensikt. Men jeg synes det er irriterende når folk åpenbart mener å skrive rim, også mislykkes det (om det er fordi de ikke veit hva rim er, klarer å identifisere rim eller ikke bryr seg nok).

Og rim er vel ikke egentlig i seg selv en stil? Det er vel mer et språklig fenomen, eller noe, som man kan velge å bruke som effekt hvis man vil?

Endret av Sosiolog
Lenke til kommentar

Er det egentlig enderim vi diskuterer her, eller også andre typer rim?

Enderim er et litterært virkemiddel.

Noen steder på google står det at det er et "klassisk virkemiddel" eller som brukes i "klassisk lyrikk".

Jeg tror personlig at man ikke kan ha så store forventninger til popkulturen eller rapkulturen sine tekster. Ole Paus stod nettopp fram og hevdet at han var full da han lagde en del plater.

Dette tror jeg nok er relativt vanlig i populærkulturen.

Lenke til kommentar
Er det egentlig enderim vi diskuterer her, eller også andre typer rim?

Jeg tenker på det som på wikipedia kalles "fullrim" eller "perfect rhyme", altså i motsetning til nestenrim eller halvrim (som assonans og konsonans). Om det er enderim eller midtrim kommer jo an på hvor i en linje rimet er, og har vel ikke noe sammenheng med kvaliteten på rimet?

Jeg tror personlig at man ikke kan ha så store forventninger til popkulturen eller rapkulturen sine tekster.

Jeg synes at dette er synd (og altså irriterende).

Endret av Sosiolog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...