Gå til innhold

Windows 8 oppgradering problem med spill


Anbefalte innlegg

Hei! Idag hjalp jeg fetteren min med å installere win8 64bit. Alt gikk ganske smooth egentlig under instalasjonen. Når vi installerte steam og skulle teste spillet ace of spades, vill den ikke starte og det kom opp att vi trengte et grafikk kort som kjørte med opengl 1.5. Samme var med minecraft. Noen som vet hvordan dette fikses. Han har ikke noe nvidia eller amd skjermkort. HAn bruker intel grafikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg tar feil her, men jeg vil tro problemet ligger i ordene "Win8" og "64-bit". På papiret høres det kjekt ut å ha den nyeste versjonen til enhver tid, og 64-bit høres mye kulere ut enn "bare" 32-bit. Problemet er at selv om Windows påstår være bakoverkompatibel er det gjort veldig mange endringer fra Win7 til Win8, akkurat som det var fra Vista til Win7, fra WinXP til Vista osv. Dermed er det garantert at noen programmer og spill ikke vil kjøre like bra som før i starten, om de i det hele tatt kjører. Det meste kan riktignok ordnes på relativt kort tid, men som regel via patcher osv. Sånt tar tid, og ikke alle gidder å patche programmene opp til aller nyeste Windows-versjon når det er relativt få som faktisk har det.

 

Det samme gjelder 64-bits Wnidows vs 32-bits. 64-bits kjører i teorien programmer raskere, kan være mer stabil og alt det der, men kun om programmet faktisk utnytter det. Det krever en del ekstraarbeid, og dermed er det ikke så mange som gidder. Spesielt ikke innen spill, der 32-bits Windows ikke bare er det suverent mest vanlige, men også mer enn godt nok.

 

Kort oppsummert: Jeg ville prøvd å patche alt så mye som mulig (inkludert systemdrivere som skjermkort, DirectX osv). Funker det fortsatt ikke er det nok en mulighet for at du må vente til en patch som ordner det. Jeg gjorde også tabben å kjøpe 64-bits Win8, noe jeg angrer bittert på, nettopp fordi det er så mye som ikke fungerer. :(

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil her, men jeg vil tro problemet ligger i ordene "Win8" og "64-bit". På papiret høres det kjekt ut å ha den nyeste versjonen til enhver tid, og 64-bit høres mye kulere ut enn "bare" 32-bit. Problemet er at selv om Windows påstår være bakoverkompatibel er det gjort veldig mange endringer fra Win7 til Win8, akkurat som det var fra Vista til Win7, fra WinXP til Vista osv. Dermed er det garantert at noen programmer og spill ikke vil kjøre like bra som før i starten, om de i det hele tatt kjører. Det meste kan riktignok ordnes på relativt kort tid, men som regel via patcher osv. Sånt tar tid, og ikke alle gidder å patche programmene opp til aller nyeste Windows-versjon når det er relativt få som faktisk har det.

 

Det samme gjelder 64-bits Wnidows vs 32-bits. 64-bits kjører i teorien programmer raskere, kan være mer stabil og alt det der, men kun om programmet faktisk utnytter det. Det krever en del ekstraarbeid, og dermed er det ikke så mange som gidder. Spesielt ikke innen spill, der 32-bits Windows ikke bare er det suverent mest vanlige, men også mer enn godt nok.

 

Kort oppsummert: Jeg ville prøvd å patche alt så mye som mulig (inkludert systemdrivere som skjermkort, DirectX osv). Funker det fortsatt ikke er det nok en mulighet for at du må vente til en patch som ordner det. Jeg gjorde også tabben å kjøpe 64-bits Win8, noe jeg angrer bittert på, nettopp fordi det er så mye som ikke fungerer. :(

Takk for svar! Har du noe linker til systemdrivere osv. Han har ikke skjermkort i pcen da, går rett på hovedkortet...
Lenke til kommentar

Har han ikke skjermkort? Uffda, jeg vi tro det er der feilen ligger. Skjermkort som er integrert på hovedkortet er ikke akkurat de beste, for å si det mildt. :(

Ja det vet jeg, han er trosalt på en laptop til 3k bare, men før jeg innstallerte windows 8 funket det og spille minecraft foreksempel.... Vet du hvor man kan få tak i drivers ?
Lenke til kommentar

Jeg kjører W8 64bit og har ikke noe problem med Minecraft.

 

TS:

Det burde være mulig å finne ut hvilke specc pcen har.

 

Høyreklikk nede i venstre hjørne og trykk på 'Device Manager' -> 'Display adepters' og se hva som står der. Om det står et navn der inne så gå inn og trykk på search for drivers eller noe slikt.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil her, men jeg vil tro problemet ligger i ordene "Win8" og "64-bit". På papiret høres det kjekt ut å ha den nyeste versjonen til enhver tid, og 64-bit høres mye kulere ut enn "bare" 32-bit. Problemet er at selv om Windows påstår være bakoverkompatibel er det gjort veldig mange endringer fra Win7 til Win8, akkurat som det var fra Vista til Win7, fra WinXP til Vista osv.

Om jeg ikke tar helt feil, så blir 64-Bit av Windows 8 automatisk installert (fremfor 32-bit) så lenge maskinvaren støtter det.

Det er også mye større forskjell fra XP til Vista, og Vista til Win7. Win8 kjører på så si samme kjerne som Win7, så det aller meste som fungerte på Windows 7 bør fungere like bra på Windows 8.

Ja det vet jeg, han er trosalt på en laptop til 3k bare, men før jeg innstallerte windows 8 funket det og spille minecraft foreksempel.... Vet du hvor man kan få tak i drivers ?

Først må du finne ut hvilken PC det er (Navn + Model). Så må du inn på produsentens hjemmeside og laste ned alle driverene som hører til.

Etter det så bør problemet være løst. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Mulig jeg tar feil her, men jeg vil tro problemet ligger i ordene "Win8" og "64-bit". På papiret høres det kjekt ut å ha den nyeste versjonen til enhver tid, og 64-bit høres mye kulere ut enn "bare" 32-bit. Problemet er at selv om Windows påstår være bakoverkompatibel er det gjort veldig mange endringer fra Win7 til Win8, akkurat som det var fra Vista til Win7, fra WinXP til Vista osv. Dermed er det garantert at noen programmer og spill ikke vil kjøre like bra som før i starten, om de i det hele tatt kjører. Det meste kan riktignok ordnes på relativt kort tid, men som regel via patcher osv. Sånt tar tid, og ikke alle gidder å patche programmene opp til aller nyeste Windows-versjon når det er relativt få som faktisk har det.

 

Det samme gjelder 64-bits Wnidows vs 32-bits. 64-bits kjører i teorien programmer raskere, kan være mer stabil og alt det der, men kun om programmet faktisk utnytter det. Det krever en del ekstraarbeid, og dermed er det ikke så mange som gidder. Spesielt ikke innen spill, der 32-bits Windows ikke bare er det suverent mest vanlige, men også mer enn godt nok.

 

Kort oppsummert: Jeg ville prøvd å patche alt så mye som mulig (inkludert systemdrivere som skjermkort, DirectX osv). Funker det fortsatt ikke er det nok en mulighet for at du må vente til en patch som ordner det. Jeg gjorde også tabben å kjøpe 64-bits Win8, noe jeg angrer bittert på, nettopp fordi det er så mye som ikke fungerer. :(

 

BULLSHIT!!! har hatt win8 siden rtm utgaven kom, og har hatt 2 feil med operativsystemet! det ene var driver feil som ødela skrifta på metro grensesnittet og den andre var at C&C 4 ikke fungerte upatchet! 64bit har faktisk bare positive sider ved seg, og de aller fleste utviklere i dag lager faktisk for 64bit os. ser ikke poenget med at microsoft laget en 32bit utgave av win8 i det hele tatt.

 

det viktigste ved nye Os er å oppdatere drivere og eventuelt bios ofte!

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

litt dårlig skrevet av meg, poenget er at det er sjeldent feil med os'et, det er større sjanse for brukerfeil enn feil i os'et som gjør at ting ikke fungerer. med unntaket av vista, win xp 64 bit (som strengt talt var 2003 server med nytt shell) og millenium så har de siste os'ene fra microsoft vært solide og stabile, hver gang de feiler har det skyldtes andre ting enn os'et selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...