Gå til innhold

Enda en som starter på nyåret(trening/slanking)

Anbefalte innlegg

Yes, skal starte jeg og! Siden jeg foreløpig holder meg hjemme pga sykdom(cosylan og antibiotika :w00t: ), så kan jeg jo forberede meg litt. Planen er å gå ned i vekt(fettprosent eller hvordan det sies) og bli sterkere. Foreløpig ikke ute etter six-pack og alt det derre der, men har ikke planer om å bli et beinrangel heller.

Kroppsmål

185 cm

107kg sist jeg stod på vekta

Kort versjon:

Jeg vil gå ned i vekt.

Tenkte å trene StrongLift 5x5. Input?

Vil ha et enkelt kosthold, med god mat som ikke kun er kaninfor. Input?

Studentøkonomi.

Trening og treningsprogram

For to år siden trente jeg et program med(etter min mening) ganske god fremgang og resultater, som jeg tenkte å fortsette med. Programmet var StrongLift 5x5(3 dager i uka) som er satt opp slik;

Dag A

Squat 5×5

Bench Press 5×5

Barbell Rows 5×5

Dag B

Squat 5×5

Overhead Press 5×5

Deadlift 1×5

I utgangspunktet skal jeg starte med tom olympisk stang(med unntak av Deadlift og Barbell Row), men blir vel å legge på vekter når jeg starter. Ikke for mye, men nok til at jeg ikke spretter opp og ned som en yoyo.

Som sagt er det tre dager i uka, og brukte rundt en time hver gang.

Grunnen til at jeg skal fortsette med dette programmet er at jeg fant det morsomt, enkelt, rett-frem-ikke-masse-øvelser og masse fremgang(legger på 2.5kg hver dag).

Mer om programmet kan leses her;

http://stronglifts.c...aining-program/

Noen tips/hint/forslag?

Nei, jeg har ikke tenkt å begynne på et treningsprogram med 20 isolasjonsøvelser og 4 totalt forskjellige uker.

Enda en ting; Jeg HATER jogging/sykling. Ser helst at jeg unngår det, ihvertfall foreløpig.

Kosthold

Her er det jeg møter mest "ka fan?" øyeblikk. Leser rundtomkring, folk sier mye forskjellig(frokost/ikke-frokost, spise ofte/sjeldent, ditt og datt). Så jeg har nå kommet frem til noe helt enkelt; jeg gidder virkelig ikke lese side opp og side ned om hva som er rett og galt, hvorfor dette er sunt eller ikke, hvorfor jeg skal gjøre slik eller slik.

Så, nok rant. Slik er mitt nåværende kosthold;

Kan f.eks. ta dagens middag som eksempel på nåværende kosthold;

gryterett fra Toro(sånn pose, familiepakning), 500g kjøttdeig, en boks med mais, en paprika, 1/2 rødløk og en liten dose tomatpure + litt krydder. Paprikan/løken ble hakka opp og stekt sammen med kjøttdeigen, alt kasta sammen i gryta.

Spiste en porsjon idag, pluss at jeg har 3 til(tipper det er 300g-400g i hver boks, middag i 3 dager til :w00t: ). Spiser med en-to brødskiver og litt salsa om jeg har.

Til frokost(om jeg gidder/har tid) blir det som regel en-to brødskiver med div pålegg. Samme med kvelds. Ellers iløpet av dagen spiser jeg om jeg er sulten, og da er det også bare en brødskive eller to.

Hvordan virker dette kostholdet? Noen endringer? Eventuelt lenke til sider med oppskrifter på god og enkel mat? Kan også legge til at jeg er student, så har ikke verdens mest romslige økonomi slik at jeg kan kjøpe ytrefilet hver dag.

Og nei, har ikke tenkt å sette opp lister med kcal, protein, fett osv. Jeg sikter ikke inn på mr. olympia eller profesjonell idrett, jeg sikter inn på å gå ned i vekt, bli sterkere og få mer energi.

Please, keep it simple.

Endret av sleggefett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på absolutt ingen måte en kostholdsekspert, men jeg føler at brød og sukkerholdig mat og drikke er noe av det man legger mest på seg av. Synes ikke du bør tenke så mye på hva du spiser annet enn sistnevnte, men heller på hvor mye du spiser. Spis god mat men spis i et rolig tempo slik at magen din rekker å si fra om at den er mett, og ikke fall for fristelsen om å spise mer bare fordi det smaker godt.

Og lykke til forresten :)

Endret av eXtreme-501
Lenke til kommentar

Ja, det med sukker har jeg vel fått med meg(tok et par år :whistle: ). Så brus og godteri har jeg så og si kutta ut, bortsett fra en sånn stor pakning med vaniljekjeks jeg har i den ene skuffen. Tar meg en eller to kjeks når/om jeg får et godtesug, så er problem fixed.

Men! Er det ikke forskjell på brød? Slik jeg har forstått så er vanlig kneip et dårlig alternativ, mens andre varianter er smartere?

Takktakk! :)

Lenke til kommentar

Alt som sender blodsukkeret i været, hovedsakelig raske karbohydrater, fører til bla. økt insulinutskillelse som er et fettlagrende hormon (for slik best å lagre energien du spiser til en kald og matløs dag). Men du blir ikke nødvendigvis feit av raske karbohydrater i seg selv. Effekten av insulin er nok noe overvurdert. Det er nok heller slik at man blir sulten igjen veldig raskt og mister litt kontrollen over inntaket. Du kan fint spise noe raske karbohydrater om det ikke gjør deg ekstra sulten :)

Lenke til kommentar

De raskeste er å finne i sukker. Deretter raffinerte korntyper og stivelse, som hvitt brød. Det aller mest brød har veldig mye stivelse og raske karbohydrater. Men du får også brød som er fullkorn/helkorn og rikt på fiber og proteiner. Hvis du spiser skikkelig grovt brød så er det win / win - uansett hva enkelte lavkarboekstremister sier. Du _skal_ ha i deg karbohydrater.

Frukt er også fremdeles sunt. De har lite kalorier, derfor relativt lite sukker, og halvparten er fruktose. I tillegg er det mye fiber og næring i dem :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå overkompliserer du dette noe voldsomt. Trådstarter vil ned i vekt, samtidig som han øker styrken noe. Akkurat hva han spiser er ikke så viktig, men hvor mye han eventuelt spiser. Det å telle kalorier er viktig, spesielt i starten, slik at du får en anelse om hvor mye mat du faktisk spiser.

Det er kun en ting som teller når du skal ned i vekt, og det er at du er i negativ energibalanse.

Stikk innom Fitnessbloggen på Facebook og sjekk deres kalorikalkulator. Finn ut hvor mye du forbrenner per dag(ca), og kutt ut ca 500-600kcal av dette hver dag. Når du har funnet et nivå der du går ned ca 1kg per uke fortsetter du der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Urgh, telle kalorier. Høres komplisert ut Tenkte meg om, nevermind.

Etter treningsprogrammet som er postet over(og kalkulatoren i tankene), er det lett aktiv(1-3 ganger per uke) eller moderat aktiv(3-5 ganger per uke)?

Endret av sleggefett
Lenke til kommentar

Nja, Akse. Jeg synes snarere du overforenkler her :)

Selvfølgelig KAN man gå ned i vekt ved å spise bare seigmenn, potetgull eller ost, men slanking er 95% psykologi og kunnskap. Hvis han spiser feil ting og er sulten hele tiden er det usansynelig at han klarer å gå lengre enn noen uker.

Programmet ditt blir jo veldig lett trening om du ikke har med noe utholdenhetstrening. Å løfte forbrenner veldig få kalorier.

Når det gjelder tips til sunn mat for studenter så er mitt #1 tips havregrøt: 17% proteiner (nesten like mye som kjøtt og egg), 8% fiber, og full av magnesium, sink og jern som er de tre viktigste (og sjeldne) mineralene for å bygge muskler.

Bjørns havregryn koster under 8kr for 750 gram. Husk at kroppen ikke har noen metode for å lagre proteiner, så du må spre proteininntaket ditt utover dagen. Havregrøt til frokost og kvelds f.eks. Det er mange varianter du kan ta for å piffe off. Forskjellige frukt, krydderier.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar

Kunnskap er greit, men å vite hva byggesteinene til alt jeg får i meg er skal jeg nok fint klare. Har stort sett aldri spist potetgull, eneste jeg spiser av ost er de få gangene det er pizza/taco/lasagne(slike retter, for mye mas og kjipt å lage alene), og (som sagt tidligere) har så og si kutta ut godteri og brus.

Veldig lett trening? Kommer jo om kort tid til å ha sett med 5x5 100kg knebøy osv. Hva defineres som middels? :p Og det forbrenner vel ikke veldig få kalorier, bare mindre enn kardio?

Havregrøt, der sa du noe! Har helt glemt det. Har vel ikke lange koketida heller. Hvordan er det om jeg har på litt fruktose? Eller sånn søtningsmiddelting som diabetikere bruker(mamma har det, men jeg klarer ikke å huske navnet akkurat nå)? Syns egentlig havregrynsgrøt er godt nok om det bare blir bittelitt søtere.

Lenke til kommentar

All vektløfting blir lett trening, dessverre :) Det er uhyre lite kalorier som forbrennes. Men ved å øke muskelmassen din så øker du all forbrenningen til kroppen din. Cardio er altså å anbefale i tillegg. Med 95% av slanking sitter i dietten, og 95% av dietten sitter i det psykiske.

Lettkokte havregrun kan du stikke i mikro i 3 minutter f.eks :)

Du kan gjerne bruke litt sukker om du først skal bruke noe søtt. Stevia f.eks er fremdeles vanskelig å få tak i, og dyrt. Fruktose er greit, men noen mener det er en grense for hvor mye leveren din klarer å bruke. Nå tror jeg ikke du vil være i nærheten av å nå den grensen, men sett oppimot resten av innholdet i havregrøten kan du fint ta på litt sukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...