Gå til innhold

Min tråd om nexa/trådløse produkter. Helt uerfaren.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bare en sender og en mottaker, det burde være enkelt, men fungerer ikke etter batteribytte, har hatt den 1 år, er det bare gå til clas å levere den?

og hva er homeseer?

Den fungerer nok fint etter batteribytte, med mindre du har byttet til noen dårlige batterier.

Dette er HomeSeer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vurdrer og installere Nexa sitt utstyr så eg ser rundt, men de så lide om akkorat dette.

Om det er sånn når du bruker Telldus, er de sånn at bryter vett om lyse er på eller av vis kånå bruker bryter og eg bruke telefonen til og slå av og på med??

Eller er de sånn at eg må slå av og på igjen får å få med meg alle lyså??

Er det toveis kommunikasjon på nexa sitt utstyr?

Lenke til kommentar

Vurdrer og installere Nexa sitt utstyr så eg ser rundt, men de så lide om akkorat dette.

Om det er sånn når du bruker Telldus, er de sånn at bryter vett om lyse er på eller av vis kånå bruker bryter og eg bruke telefonen til og slå av og på med??

Ingen toveis kommunikasjon med Nexa, nei. Så du vet ingenting med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er også hvor viktig er toveis kommunikasjon? Alle mine "events" eller skjemalegging i Telldus live eller profiler som styres av min android telefon med Tasker - sier enten "slå på", "slå av" eller "dimm til xx nivå". Likeså er det i mobilapp - en kan velge "på" "av" eller "dimm".

Får brytere som er koblet til en gruppe av enheter så kan det bli kluss om det er dimmere med i bildet. Da lar jeg det gå igjennom Tellstick Net isteden - det blir gjerne 2 sek forsinkelse, men det fungerer uten att en lampe f.eks får 1 ekstra "på" signal (fordi den kanskje allerede er påslått) og begynner å dimme opp og ned. For meg fungerer det helt greit uten toveis kommunikasjon.

Magnetkontakter derimot skulle jeg gjerne visst sikkert om status er "på" eller "av"

Rekkevidde blir også gjerne brukt som argument mot Tellstick/Nexa og når det gjelder sensorer, så er det en utfordring. (bevegelsesensor, magnetkontakt, temp sensor osv). Det kan løses til en vis grad med Nexas egen signalforsterker, men jeg skulle

uansett ønsket meg mer rekkevidde.

Men når det kommer til å sende et signal til en enhet er det ingen problem. Ved å bytte ut antennen som fulgte med min Tellstick Net gikk rekkevidden dramatisk opp. Nå har jeg faktisk ikke testet det fullt ut, men hos meg fungerer det 100 % i 100 m omkrets igjennom to hus ihvertfall (plugin kontakter). Det burde holde for de fleste..

Nå har jeg kun erfaring med Tellstick Net, og det er helt sikkert mange systemer der ute som er mye bedre og med langt flere muligheter, men en kan komme nokså langt med Tellstick også. Ved å bruke events og spesielt om en knytter det sammen med en

android enhet med "Tasker" + "Remotestick" (eller en PC med Eventghost for den saks skyld) så er det også mange muligheter som åpner seg..

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

Spørsmålet er også hvor viktig er toveis kommunikasjon? Alle mine "events" eller skjemalegging i Telldus live eller profiler som styres av min android telefon med Tasker - sier enten "slå på", "slå av" eller "dimm til xx nivå". Likeså er det i mobilapp - en kan velge "på" "av" eller "dimm".

Når du har toveis-kommunikasjon og "hjernen" derfor vet hvilken status en taklampe, en panelovn eller et vindu har, så kan du også begynne å bruke det som betingelser. I tillegg vil systemet reagere hvis du manuelt trykker på de fysiske bryterne rundt omkring, så man får mulighet til å gjøre ting som: Hvis taklyset i stua blir skrudd på, så skru på forsterkeren". "Hvis taklyset i stua dimmes under 40%, spill 'sexy, smooth jazz'".

Lenke til kommentar

... I tillegg vil systemet reagere hvis du manuelt trykker på de fysiske bryterne rundt omkring,...

Nå er det vel bare innbyggnings dimmerne til Nexa som har mulighet til å kunne manøvreres med en bryter (i tillegg til radio)

Ja. Og så? ;)

Det er vel fort det som er aktuelt hvis man skal styre taklamper, etc.

Lenke til kommentar

Når du har toveis-kommunikasjon og "hjernen" derfor vet hvilken status en taklampe, en panelovn eller et vindu har, så kan du også begynne å bruke det som betingelser. I tillegg vil systemet reagere hvis du manuelt trykker på de fysiske bryterne rundt omkring, så man får mulighet til å gjøre ting som: Hvis taklyset i stua blir skrudd på, så skru på forsterkeren". "Hvis taklyset i stua dimmes under 40%, spill 'sexy, smooth jazz'".

Ser det åpner seg for muligheter der ja, men for min egen del så ville sånne spesifikke ting fort skapt irritasjon for andre brukere i mitt hjem. Der synest jeg det igrunn fungerer godt nok med min Harmony one som styrer mine Nexa enheter via JB media light manager. Det meste rundt hjemmekinoen kan også startes på 2-3 sek via min Pebble...

Allikevel, hadde jeg bodd alene så hadde jeg helt sikkert sett mer nytte i å gjøre sånne ting som du beskriver.. :)

Lenke til kommentar

Allikevel, hadde jeg bodd alene så hadde jeg helt sikkert sett mer nytte i å gjøre sånne ting som du beskriver.. :)

Vi er en familie på 4, og har mange sånne regler. Det er blitt en nødvendighet i heimen når man har blitt vant til at det fungerer. ;)

Det jeg nevnte over var kun noen enkle eksempler. Sånn rent praktisk fra vår hverdag kan jeg nevne et par eksempler:

• "Sovelamper" på begge jenterommene (2 og 4,5 år) setter på bakgrunnstøy og kjører ned rullegardinene. Skru lampene av igjen kjører opp rullegardiner og stopper bakgrunnstøy. "Sovelampene" er innstikk-moduler som blir styrt fra bryter 2 på vegg-bryteren.
  • Når klokka er etter kl. 21:30 og brytere i gangen i 2. etasje skrur av lyset i gangen i 1. etasje, går huset over i "Natt"-modus.

Et par litt mer omstendelige eksempler er hvordan jeg styrer solskjerming og vanning.

Vi har mange forskjellige Eventer som bruker flere betingelser på styringen, det er det som gjør huset smart. Vi har lite behov for å styre noe fra mobiler (selv om det selvfølgelig er en mulighet), poenget med et smarthus for meg er jo at det skal være så selvstendig som mulig. Det jeg ønsker meg mest nå er at huset kunne ping'e våre Fitbit One'r og med det finne ut hvor i huset vi er. Da blir det enda smartere. "Ah, Moskus er på vei opp trappa? Da skrur jeg på lyset i 2. etasje" og "Han er på vei mot inngangsdøren? Da låser jeg opp for han" er ting jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Vi er en familie på 4, og har mange sånne regler. Det er blitt en nødvendighet i heimen når man har blitt vant til at det fungerer. ;)

Det jeg nevnte over var kun noen enkle eksempler. Sånn rent praktisk fra vår hverdag kan jeg nevne et par eksempler:

• "Sovelamper" på begge jenterommene (2 og 4,5 år) setter på bakgrunnstøy og kjører ned rullegardinene. Skru lampene av igjen kjører opp rullegardiner og stopper bakgrunnstøy. "Sovelampene" er innstikk-moduler som blir styrt fra bryter 2 på vegg-bryteren.
  • Når klokka er etter kl. 21:30 og brytere i gangen i 2. etasje skrur av lyset i gangen i 1. etasje, går huset over i "Natt"-modus.

Et par litt mer omstendelige eksempler er hvordan jeg styrer solskjerming og vanning.

Vi har mange forskjellige Eventer som bruker flere betingelser på styringen, det er det som gjør huset smart. Vi har lite behov for å styre noe fra mobiler (selv om det selvfølgelig er en mulighet), poenget med et smarthus for meg er jo at det skal være så selvstendig som mulig. Det jeg ønsker meg mest nå er at huset kunne ping'e våre Fitbit One'r og med det finne ut hvor i huset vi er. Da blir det enda smartere. "Ah, Moskus er på vei opp trappa? Da skrur jeg på lyset i 2. etasje" og "Han er på vei mot inngangsdøren? Da låser jeg opp for han" er ting jeg ønsker meg.

Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke ute etter å styre så mye direkte ifra mobil, pc eller nettbrett. Har utrolig mange events selv, og selv om det ikke kan gjøres så veldig avansert i Telldus Live, så er saken noe helt annet via Tasker. I tillegg til min egen mobil som styrer mye, så har jeg også en eldre Android mobil som er fast plassert i huset og styrer kameraovervåking bl.a. (basert på GPS/NET posisjon på min mobil, Wifi status på min samboers mobil).

For å holde kontroll på robotgressklipperen, så har jeg et tilsvarende opplegg som du (bare med magnetkontakt, i stedet for energimåler).

Poenget mitt er att mye kan gjøres selv uten toveis kommunikasjon. 

Ang. hvor avansert en skal gjøre det; Hos oss styres lyset etter lysforhold ute (morgen/kveld), bevegelses sensorer der det er egnet og aktiviteter på hjemmekino som overstyrer der det trengs. Når min samboer kan bli irritert av att lyset i huset blir slått

av når lyset ute har nådd et visst punkt (fordi det ikke passet akkurat i forhold til det hun da gjorde), så er det bare å legge til alle de situasjoner med besøk av andre personer som er innom huset fra tid til annen..

Ingen vits for meg å prøve å få til et system der lyset følger meg rundt i huset ihvertfall..    :)

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke ute etter å styre så mye direkte ifra mobil, pc eller nettbrett. Har utrolig mange events selv, og selv om det ikke kan gjøres så veldig avansert i Telldus Live, så er saken noe helt annet via Tasker. I tillegg til min egen mobil som styrer mye, så har jeg også en eldre Android mobil som er fast plassert i huset og styrer kameraovervåking bl.a. (basert på GPS/NET posisjon på min mobil, Wifi status på min samboers mobil).

For å holde kontroll på robotgressklipperen, så har jeg et tilsvarende opplegg som du (bare med magnetkontakt, i stedet for energimåler).

Poenget mitt er att mye kan gjøres selv uten toveis kommunikasjon. 

Ang. hvor avansert en skal gjøre det; Hos oss styres lyset etter lysforhold ute (morgen/kveld), bevegelses sensorer der det er egnet og aktiviteter på hjemmekino som overstyrer der det trengs. Når min samboer kan bli irritert av att lyset i huset blir slått

av når lyset ute har nådd et visst punkt (fordi det ikke passet akkurat i forhold til det hun da gjorde), så er det bare å legge til alle de situasjoner med besøk av andre personer som er innom huset fra tid til annen..

Ingen vits for meg å prøve å få til et system der lyset følger meg rundt i huset ihvertfall..    :)

Jeg begynte med X10 og bygde ut med RFXCOM-produkter med bl.a Oregon Scientific og Nexa etter hvert, og brukte begge deler i mange år. Og jeg er selvfølgelig enig i at mye kan gjøres uten toveis kommunikasjon! :)

Det er bare det at det gir så mange fordeler, og enda flere muligheter! ;)

F.eks. med lys innendørs som blir styrt som følge av lys utendørs, ville jeg selv valgt sensorer som gir meg en mer nøyaktig avlesning av lysnivået, og satt en både inne og ute. De fleste mer avanserte lyssensorer gir deg en avlesing av Lux, og det gjør det enklere å justere lyset slik at det passer til ulike situasjoner. Det er klart at man på et punkt kan drive dette til vanvidd til slutt, men poenget er jo å gjøre automasjonen så sømløs som mulig.

Man skal helst ikke merke at det er automatisert. Det skal virke naturlig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...