Gå til innhold

Windows 8 på gammel hp laptop

Anbefalte innlegg

Mamma har en hp compaq 6930p pc hun fikk fra jobb, uten OS. Var vista på den før. Funker det greit å installere windows 8 på den? Hvordan blir det med drivere til denne pcen? Fikser windows det via windows update, eller må jeg lete på hp sine hjemmesider? Vet ikke hvilke specs den har, har ikke gidda å skrudd opp. Den har en intel centrino klistermerke på da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette sjekker du enkelt ved å kjøre Windows 8 Upgrade Assistant. Det er også det samme programmet som lar deg kjøpe og laste ned Windows 8. Du finner det på Windows.com og ut januar 2013 koster Windows 8 Pro 249kr.

Programmet kjører en sjekk av systemet og presenterer så en rapport med hva som må avinstalleres før oppgraderingen, hva som må gjøres etter oppgraderingen og evt. hva som ikke vil virke.

Lenke til kommentar

Dette sjekker du enkelt ved å kjøre Windows 8 Upgrade Assistant. Det er også det samme programmet som lar deg kjøpe og laste ned Windows 8. Du finner det på Windows.com og ut januar 2013 koster Windows 8 Pro 249kr.

Programmet kjører en sjekk av systemet og presenterer så en rapport med hva som må avinstalleres før oppgraderingen, hva som må gjøres etter oppgraderingen og evt. hva som ikke vil virke.

For at han skal kunne sjekke dette så må han jo ha et fungerende Windows installert på maskinen, han sier jo at maskina er uten OS.

Edit:

Her kan du lese hva som er hardware krav for å kjøre win 8(hvis du ønsker å kjøpe oppgraderingen til 249,- så er du nødt til å bestille den fra en pc med windows installert, men det vil fungere å installere på den bærbare):

http://windows.micro...em-requirements

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Beklager, så det nå. Første gang trodde jeg det stod at den hadde Vista. Da må du kjøpe og laste ned Windows 8 fra en annen maskin ja.

Siden Windows 8 har samme maskinvarekrav som Windows 7, og Windows 7 hadde mindre krav enn Vista , burde ikke maskinen ha noen problemer med Windows 8. Av den info jeg finner er maskinen heller ikke alt for gammel. Men hvis den har mindre enn 4GB RAM (arbeidsminne), vil jeg anbefale en oppgradering. Det koster ikke all verden. Men husk at du da må installere 64-bit OS for å utnytte all RAM. Den har såpass standarddeler at drivere ikke burde være noe problem. Som du sier vil Windows Update ordne opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du skriver at det er en gammel pc, og når det var Vista å den fra før vil jeg ikke anbefale det. Jeg har Acer fra 2010 og jeg hadde masse problemer med å finne alle driverne, og jeg tror du også vil få. Hvis du er usikker kan du gå på HPs hjemmeside og sjekke om pc-en støtter win8. Jeg vil personlig ikke anbefale noen å oppgradere til Windows 8 på en pc som kjørte win7 eller eldre fra før. Hvis du skal de på en stasjonær vil jeg anbefale å gjøre det på en tom harddisk, sånn at du har den gamle hvis noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Du skriver at det er en gammel pc, og når det var Vista å den fra før vil jeg ikke anbefale det. Jeg har Acer fra 2010 og jeg hadde masse problemer med å finne alle driverne, og jeg tror du også vil få. Hvis du er usikker kan du gå på HPs hjemmeside og sjekke om pc-en støtter win8. Jeg vil personlig ikke anbefale noen å oppgradere til Windows 8 på en pc som kjørte win7 eller eldre fra før. Hvis du skal de på en stasjonær vil jeg anbefale å gjøre det på en tom harddisk, sånn at du har den gamle hvis noe skulle gå galt.

Har nå installert windows 8 og pcen kjører veldig bra. Tror kanskje windows update gjorde alle oppdateringene, fordi alt fungerer. Tror til og med lyd er ordnet også. Ble win 8 pro 64bit

Lenke til kommentar

Har nå installert windows 8 og pcen kjører veldig bra. Tror kanskje windows update gjorde alle oppdateringene, fordi alt fungerer. Tror til og med lyd er ordnet også. Ble win 8 pro 64bit

Ja det var fint at det ordnet seg, men jeg liker fortsatt ikke Windows 8. Hvis lydkortdriveren ikke virker så er det Realtek Audio Driver du skal installere.

Lenke til kommentar

Bare fordi at du fikk problemer eller ikke fikk til så er det jo dumt å gå ut og ikke anbefale folk å oppgradere.

Vi har oppgradert to maskiner som hadde Vista og en som hadde Win 7 uten at det har forårsaket noen problemer, måtte hente et par drivere fra Dell til touchpaden og det funket bra med Win 7 og Vista driverne.

Maskinene funker flott og er helt stabile med Win 8. Faktisk så hadde jeg litt problemer med Win 7 maskina, den kunne finne på å låse seg under oppstart. Med Win 8 er problemet borte.

Lenke til kommentar

Så bra :)

For nysgjerrighetens skyld: Kan du legge ut bilde av Windows-opplevelsesindeks? Er alltid artig å se hvilke poeng Windows 8 gir gamle maskin(del)er :)

I Vista var maks poeng 5.9, med WIN7 økte maksgrensen til 7.9 og med WIN8 er maksgrensen blitt 9.9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...