Gå til innhold

Lånekassen krever 11000kr. fordi de har gitt meg lån som jeg ikke skulle ha

JFM

Anbefalte innlegg

Hei

Saken handler ikke om meg, men dama.

For to år siden søkte dama mi stipend (uten lån) fra lånekassen, da hun skulle flytte hjemmefra og starte som lærling.

Etter hvert fikk hun brev fra lånekassen som skulle signeres. Eller hun fikk to. På det ene hadde hun fått stipend og på det andre hadde hun fått lån i tillegg til stipend.

Hun kastet brevet som hadde lån. Så returnerte hun det med bare stipend.

Etter en stund begynte pengene å komme inn på konto slik som de skal gjøre.

Nå er hun ferdig som lærling, og er med dette utdannet ambulanse arbeider.

Men nå krever lånekassen 11.000,- tilbake, som de mener hun har fått en i lån. Men hun har jo aldri søkt eller signert på at hun vil ha lån. Dama har planer om å finne seg i det. Men jeg mener dette blir helt feil.

Hun har ringt lånekassen for å spørre hva dette var fornoe. De sa bare at hun måtte betale tilbake.

Hva mener dere? Har lånekassen rett til å opperere sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at det er en feil fra deres side.

Kan være at feilen begynte med at de sendte feil papirer til henne, at hun egentlig ikke skulle få papirene med bare stipend uten lån.

Men det skulle de isåfall ha fanget opp når hun sendte inn signerte papirer, da skulle de nektet å betale ut penger og gitt beskjed om at det kun var papirene med stipend+lån som var gyldige.

Jeg hadde klaget heftig på den saken, 11,000kr er en sydentur for to i flere uker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lånekassen har sikkert tatt inn i de generelle vilkår at de kan kreve tilbakebetalt ytelser en ikke har rett på, uavhengig av hvem som har gjort feilen.

Hvis hun har mottatt 11 000 mer enn stipendsatsen, er det da bare å betale tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dokumentasjon på hvor mye hun faktisk har fått utbetalt har du jo selv, det finner du på mine sider på lanekassen.no. Dokumentasjon på at hun har akseptert avtale om lån må du derimot be dem om å sende deg. Det kan hende hun må betale tilbake uansett, men om hun ikke har akseptert noe lån så er det ikke sikkert. Sjekk derfor først og fremst om hun ikke har rotet seg dette til når hun søkte om stipend, ved å be om dokumentasjon på at hun faktisk har inngått en låneavtale.

Lenke til kommentar

Ser den, men er det ikkje normalt å betale tilbake når ein har fått for mykje på konto? Som frå arbeidsgjevar, nettbutikkar osv? Skulle tru Lånekassen har ein klausul eller noko sånt der det står at du er ansvarleg for å sjekke at beløpet er riktig.

Om ho har fått pengane og må betale tilbake er det uansett ikkje noko rente å snakke om på ein så liten sum.

Lenke til kommentar

Nå er lånekassen en forholdsvis spesiell "bank", men sjekk finansklagenemnda sine hjemmesider og les noen lånesaker som har gått i kundens favør - det er mange som har fått ettergitt lån av det som kan synes som "rare" grunner, selv om de har fått utbetalt og brukt pengene. Typisk f. eks. der lån bør frarådes etter finansvataleloven § 47, og dette ikke er gjort.

Renter er selvfølgelig ikke aktuelt å betale, annet enn eventuelt fra man har fått beskjed om at man har fått for mye utbetalt og må betale tilbake.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt som er mottatt av Lånekassen i forbindelse med en søknad om utdanning er utdanningsstøtte, uavhengig av hvor mye av det du har søkt om.

Lånekassen kan kreve mottatt utdanningsstøtte tilbakebetalt, jfr. utdanningsstøtteloven pgf 8. Krav på at støtten skal betales tilbake er direkte tvangsgrunnlag. Kravet er uavhengig av om Lånekassen har opptrådt klanderverdig (og også uavhengig av om mottaker har gjort det).

Hva har stått i vedtaket og informasjonen du har mottatt? For du har vel lest vedtaket?

Herr Brun: Frarådingsplikten gjelder ikke for Lånekassen, som mange andre regler, jfr. forskrift om Lånekassen og finansavtaleloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...