Gå til innhold

SSD gjør pcen raskere, men program tregere :S

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er riktig sted for dette innlegget, men maskinen fungerer i alle fall ikke som den skal. Beklager hvis det er feil.

Jeg kjøpte nylig en SSD disk til faren min. Han har en Samsung 730 laptop som han klagde over at var treg, så jeg tenkte at en SSD ville gjøre susen.

Jeg kjøpte Intel 330 Series 120GB (500MB/450MB) og installerte den på laptopen hans.

Problemet er:

Når han kjører ett av sine selvprogrammerte Visual Basic 6.0 programmer, som leser igjennom en god del filer og data på maskinen, går prosessen tregere enn når han brukte den vanlige harddisken. Det er opp til 3 ganger så tregt med SSD disken.

Jeg sitter her å skjønner ingen ting og håper at kanskje dere har en forklaring.

Jeg har tenkt på minnet i laptopen kan være en flaskehals da han bare har 4GB minne, men det er et såpass gammelt program og det forklarer ikke hvorfor det er raskere med den vanlige harddisken, så jeg tviler på at det er problemet.

Laptop specs: i3 prosessor, geforce 320M, 4GB minne, Windows 7 64 bit.

Når jeg kjørte Crystal Disk Mark kom fikk jeg disse resultatene:

seq: Read (Mb/s): 243.7, Write (Mb/s): 157.3.

512k: Read (Mb/s): 232.9, Write (Mb/s): 157.3.

4k: Read (Mb/s): 17.25, Write (Mb/s): 24.86.

4kQD32: Read (Mb/s): 112.1, Write (Mb/s): 116.7.

Betyr dette at disken er halvparten så rask som den skulle ha vært eller er SSDen i tip top stand?

Noen tanker/løsninger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp Henkew!

Her er det jeg har å jobbe med i bios:

imag0244d.jpg

imag0245i.jpg

Er det noe her jeg kan stille på som kanskje kan hjelpe?

Jeg siterer fra websiden du linket til: "AHCI will not solve his problem, and it has nothing to do with his issue." - koitsu

Å kjøre intel ssd toolbox optimizeren og sjekke at alt var bra med SSDen var noe av det første jeg gjorde etter å installere windows og drivere.

Lenke til kommentar

Da er jeg litt usikker, kan kanskje prøve å sjekke etter firmware update, selvom jeg tviler på at det hjelper. Ellers så må du nesten ringe der du kjøpte den eller kontakte Intel om du ikke finner frem til noe svar...

Den intel SSD toolbox programvaren oppdaterer automatisk ssd disken til siste firmware oppdatering etter det jeg skjønte. Jeg kan ihvertfall ikke oppdatere den med toolbox programmet. Edit: - selv om den har mulighet til det.

Før jeg begynte med toolbox prøvde jeg å installere siste firmware update fra intel, men fikk vite at det var til feil versjon, selv om det sto at den var gyldig for intel 330. :S

Som du sier burde dette uansett ikke være problemet.

Flytter denne over i "Lagringsmedier". Det er der gutta som har peil på SSD henger så du får sikkert bedre svar der.

Takk for det!

Endret av lolz2k
Lenke til kommentar

Klonet du den gamle disken så ville jeg startet med å legge OSet inn på nytt..

Sist jeg klonet over til SSDen så fikk jeg feil størrelse på sectorene eller noe sånn og hastigheten på SDDen var langt under hva den skulle være..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar
Betyr dette at disken er halvparten så rask som den skulle ha vært eller er SSDen i tip top stand?

Det er vel ikke 6GBS-sata i laptopen?

Ikke ACHI heller å velge i bios? en 2XX/2XX-SSD holder i de fleste laptoper pga hovedkortene.

Da vil du få slike hastigheter som nå, det er uansett mye mer en den disken som var i fra før.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke 6GBS-sata i laptopen?

Ikke ACHI heller å velge i bios? en 2XX/2XX-SSD holder i de fleste laptoper pga hovedkortene.

Da vil du få slike hastigheter som nå, det er uansett mye mer en den disken som var i fra før.

Er ikke 6GBS-sata som jeg vet om. Laptopen er kjøpt for 2 år siden og kostet rundt 5-7000,- hvis det sier deg noe.

Som du ser i bios bildet i posten lengre oppe ser du at man kan velge "AHCI control mode", hvis det er det du tenkte på?

Lenke til kommentar

Det er en mode du må sette bios i før du legger inn OS, alternativet er IDE-mode.

På HK til stasjonære er det vanlig å kunne endre ett og ett sata-port-par.

Det er ikke så viktig på en bærbar, men grunnen til at du ikke får 500BM er hovedkortet, du har uansett noe som er lydløst, støtsikkert, trekker mindre watt og lager ikke varme + 2-3-4 ganger raskere en laptop-HHD selv om du ikke får utnyttet SSDen helt.

Lenke til kommentar

Det er en mode du må sette bios i før du legger inn OS, alternativet er IDE-mode.

På HK til stasjonære er det vanlig å kunne endre ett og ett sata-port-par.

Det er ikke så viktig på en bærbar, men grunnen til at du ikke får 500BM er hovedkortet, du har uansett noe som er lydløst, støtsikkert, trekker mindre watt og lager ikke varme + 2-3-4 ganger raskere en laptop-HHD selv om du ikke får utnyttet SSDen helt.

Okei, takk for forklaringen! Til ettertanke burde jeg altså ikke kjøpt en så rask SSD :D

Da som det var oppklart vil jeg rette innlegget tilbake til det opprinnelige problemet, hvorfor programmet i VB er tregere med en SSD enn med en vanlig harddisk når SSD disken er mye raskere. Noen som kan tenke seg hvorfor?

Lenke til kommentar

Andre programmer? Prøvd reinstall av programmet?

La du inn OS på nytt eller kjørte du klønete kloning?

Det er et selvprogrammert program i Visual Basic 6.0 som faren min har laget for lenge siden. Det brukes til å lese data fra forskjellige filer regne ut forskjellig statistikk drit som han interesserer seg for :) Programmet brukte ca 5 sekunder på å lese gjennom filene hans med vanlig harddisk, men ca 30 sek-1 min med SSDen. Visual Basic la han inn for noen timer siden.

Som jeg sa lenger oppe: Jeg la inn OS på nytt.

Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at siden disken er så rask til å kunne levere og ta imot data at prosessoren ikke henger med og blir bottleneck? Jeg vet at SSD kan skape mye varmere prosessorer, men det er fordi prosessoren får mye mer å jobbe med, fordi ting går fortere. Sjekk dette i oppgavebehandling mens han kjører programmet sitt.

Kan det også være en innstilling i Visual Basic som gjør opp for hastigheten? Og hvorfor bruker han ikke versjon 10? :)

Btw, hastighetsmålingen på SSD'en er riktig. En standard laptop har SATA 300, i verste fall vanlig SATA 150.

Jeg tror mer og mer på at det er programmet som er problemet, og ikke det faktum av at det er ny raskere disk.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Kan det være så enkelt at siden disken er så rask til å kunne levere og ta imot data at prosessoren ikke henger med og blir bottleneck? Jeg vet at SSD kan skape mye varmere prosessorer, men det er fordi prosessoren får mye mer å jobbe med, fordi ting går fortere. Sjekk dette i oppgavebehandling mens han kjører programmet sitt.

Jeg tok en titt på prosessor ytelsen i Windows oppgavebehandling mens jeg kjørte programmet. Det jeg la merke til der var at en av de fire kjernene kjørte for full pupp mens de andre gikk litt opp og ned. Så det kan nok stemme det du sier. Er det noe man kan stille på for å dele oppgavene den ene kjernen jobber med til de andre tre kjernene? Eller må en raskere prosessor til for å klare oppgavene?

Kan det også være en innstilling i Visual Basic som gjør opp for hastigheten? Og hvorfor bruker han ikke versjon 10? :)

Dette tviler jeg på. Visual basic 6.0 var ikke oppdatert til siste service pack (SP) da jeg testet programmet de første gangene, men etter å ha oppdatert det til siste SP gikk det ikke noe raskere.

Han er 60 år og likte ikke tanken på å å lære seg det nye UIet :) Han må også da sannsynligvis endre på programmet for at det skal kunne kompilere med den nyeste versjonen. Jeg har fått han til å vurdere Visual Studio nå da. Ett steg i riktig retning i alle fall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...