Gå til innhold

Oppgradere pc: nytt HK, RAM og CPU ~7000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg sånn at min trofaste pc begynner å dra på årene, eller vel...

den har fått litt ekstra oppmerksomhet det siste året og fått følgende påskjønnelser:

• Intel ssd 330 series 120gb
  • evga geforce gtx670
  • corsair hx650

Det jeg har av (gammel) hardware sånn ellers i maskinen er:

• CPU: intel q6600
  • HK: asus rampage formula
  • Ram: 4gb corsair ett eller annet
  • en eller annen asus dvd enhet

og dette bor da i et lian li pc-a05, planen min er da å bytte ut hk, cpu og ram til nyeste generasjon fra intel.

Men på hovedkort og cpu fronten så har jeg da ramlet av lasset til gangs så jeg trenger hjelp!

Det er vel socket 2011 og 1155 som er de reelle alternativene nå om dagen? Hvor mye har jeg å tjene på å gå for en dyrere socket 2011 løsning framfor en 1155 løsning?

Og hvilke komponenter skal jeg kjøpe?

og vil det ha noen hensikt å slenge inn en til gpu og/eller ssd i maskinen?

sånn budsjettmessing så vil jeg helst holde meg i eller under 7000kr sjiktet.

Bør vel også nevne at jeg skal bruke maskinen til både spilling og tungt grafikkarbeid og at jeg helst vil ha ei maskin som holder koken i noen år, er egentlig veldig imponert over at setupen jeg investerte i i 2008 hang godt med i svingene fram til i høst hvor jeg starta sånn smått på oppgraderinga.

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPU holder lenge enda. CPU begynner å bli på tide å oppgradere, og da er det bare naturlig å samtidig bytte ut HK og RAM. I tillegg kan det bli nødvendig å investere i ny Windowslisens ettersom OEM-lisenser knyttes til hovedkortet. Det går rykter om at du kan kontakte Microsoft direkte for å få "låst opp" lisensen din for gjenbruk, selv har jeg aldri prøvd.

Nå skriver du ikke hva du skal bruke denne setupen til, men om spill er de eneste virkelig ressurskrevende oppgavene du vil utsette den for klarer du deg lenge med er det strengt tatt ikke nødvendig med noe kraftigere enn en i5 på LGA1155. i5-3570K og i7-3770K er ganske jevnbyrdige i spill, og skal du ha noe kraftigere enn det må du opp på LGA2011, der både prosessor og hovedkort antagelig vil koste mye mer enn det smaker for ditt formål.

En i5-3570K, et ålreit Z77-hovedkort, 8-16 GB DDR3 og en 64 bits Windowslisens etter behov må bli mitt stalltips :)

SSD legger du til om du trenger mer SSD-plass enn du allerede har.

Lenke til kommentar

windows lisens har jeg ikke noe problem med, har lisens gjennom MSDNAA og den kan jeg bruke på flere maskiner uten problem, GPU er det så klart ikke noen vits i å bytte ut da den er spiller ny, frågan er om jeg skal slenge inn en til sånn for ytelsen *kremt* e-penisens skyld, det samme er jo tilfellet med SSD disken.

Lenke til kommentar

Meh, er ingen stor fan av å skylle penger i do. Bruk penger på noe som holder en god stund om nødvendig, men det har du trossalt allerede. Ingen vits å kjøpe dobbelt opp av komponenter som uansett taper seg ekstremt raskt i verdi. Oppgradér heller når du faktisk føler behovet. Tatt i betraktning at du har MSDNAA-lisens antar jeg du er student, følgelig burde dette synke greit inn ;)

Hva angår SSD-disk trenger ikke en slik investering nødvendigvis å være utelukkende e-penis-forlengende. Per i dag har jeg ingen spill på min 128 GB SSD, rett og slett fordi den ikke er stor nok til å ta alle. Steam-mappen min alene spiser 112 GB, og så kommer alle de andre spillene som til sammen utgjør 74 GB. SSDen har i skrivende stund 55 GB ledig uten å romme ett eneste spill. Planen er vel å, når jeg gidder, utvide med en ekstra, større SSD til disse :)

Lenke til kommentar

Vel selv ville jeg vurdert 2011 socket med en 3820 cpu hvis jeg skulle ta høyde for f.eks fremtidig oppgraderin av gpu, siden x79 chipsettet har flere pcie 16 lanes enn z77 chipsettet. Men er bare vits i om man vil ha dette samt quad kanal minne i stedet for dual kanal.

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at du har MSDNAA-lisens antar jeg du er student, følgelig burde dette synke greit inn ;)

Er ferdigutdannet men lisensen er framdeles gyldig

Vel selv ville jeg vurdert 2011 socket med en 3820 cpu hvis jeg skulle ta høyde for f.eks fremtidig oppgraderin av gpu, siden x79 chipsettet har flere pcie 16 lanes enn z77 chipsettet. Men er bare vits i om man vil ha dette samt quad kanal minne i stedet for dual kanal.

Jeg ligger vel egentlig å vipper over mot å gå 2011 socket.

og ram er jo så billig nå om dagen at jeg regner med jeg slår på stortromma å møkker på med minst 16gb av sorten.

Hvilke konkrete fordeler gir egentlig quad channel-minne fremfor dual channel?

Ved å bruke quad channel så får du i teorien dobbelt så høy båndbredde (4 kanaler) mellom CPU og ram sammenlignet med dual channel (2 kanaler).

Lenke til kommentar

Da regner jeg med du mener i den grad han vil ønske mer enn to skjermkort i SLI? :)

Hvilke konkrete fordeler gir egentlig quad channel-minne fremfor dual channel?

Vel såvidt jeg vet er vel eneste fordelen jeg kommer på i farten at man på flesteparten av x79 kortene har 8 minne slotter. Men dette er jo lite vits på en gaming rigg. Holder man på med noe alvorlig rendring / photoshop / videoredigering så kan det kanskje være greit. Og angående de tidligere nevnte PCIe lanes så var tanken SLI/Xfire ja :)

Slenger med en link http://www.tweaktown.com/articles/4416/intel_x79_quad_channel_and_z68_dual_channel_memory_performance_analysis/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...