Gå til innhold

[Løst] Problemer med skjermkortetene

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, og mange løsninger som ikke fungerer. Jeg skal koble to pc-skjermer og en reciver med en tv på en hdmi kontakt for å få lyd på pcen min.

Jeg har et skjermkort ATI radeon 5870, med to dvi utganger og en hdmi utgang.

Det andre skjermkortet er ATI radeon 4890, men en dvi og en hdmi utgang.

Et av problemene er at jeg ikke får noen signaler ut av 4890 kortet, men jeg fikk signaler rett etter jeg formaterte hardisken min, men etter jeg installerte driver til 5870 kortet, så ble signalet brorte på 4890. Jeg har prøvd å laste ned ny driver til 4890 kortet, men det skjer ingenting.

har prøvd å kjøre kortet i crossfire med 5870 kortet.

Annet problem:

Jeg har koblet reciveren inn i hdmi utgangen på 5870 kortet og den ene pc- skjermen i dvi utgangen. Jeg har satt at pc-skjermen skal være hovedskjerm, men hvis tven står av blir tven hovedskjerm, og men hvis jeg skrur tven på, blir pc-skjermen hovedskjerm. Jeg kan altså ikke skru av tven. Har prøvd å duplisere begge skjermene, eller satt tven som hovedskjerm, men ingenting fungerer.

Konklusjon: jeg har problemer å få det ene skjermkortet til å fungere og jeg har problemer med at tven gjør seg selv til hovedskjerm.

Jeg har i værste fall et annet skjermkort(et dårlig, men fungerende) men har fortsatt problemer med tven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 4000- og 5000-seriene krever ulike drivere kan muligens driverkonflikter være årsaken til det første problemet. En løsning kan selvsagt være å bytte ut 4890 med f.eks. 5450, som tross alt også er 5000-serie og følgelig bør fungere på samme driver. Uten at jeg tør garantere det.

En annen, og sannsynligvis bedre løsning, er å utnytte muligheten for å la 5870 drive 3 skjermer. Du vil da trenge en aktiv mini-DP til DVI-adapter, ettersom du ikke kan bruke begge DVI-portene samtidig som du bruker HDMI. Slik jeg forstår det går HDMI-porten på samme "krets" som en av DVI-portene, så om du finner den "uavhengige" DVI-porten og kobler en monitor til denne, samt en monitor til mini-DP via adapter, og receiver til HDMI, bør det fungere. Igjen, uten at jeg helt tør å garantere noe som helst.

Hva angår problemet med primær vs. sekundær skjerm er jeg veldig usikker. Har selv hatt ymse erfaringer med toskjermsoppsett i Windows 7 (hvis det er dette du bruker). Det er forsåvidt slett ikke umulig at problemet løser seg selv om du bare får på plass den tredje skjermen også.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg bruker mini-DP til HDMI adapter, vil jeg kunne bruke en dvi, hdmi og DP utgang samtidig?

ja, jeg bruker windows 7.

Problemet med primær og sekundær skjerm, er at jeg vil at pc-skjermen/skjermene skal være primær skjermer, mens tven skal være sekundær skjerm. TVen skal bare brukes til film, men må ha lyd hele tiden.

Jeg har et gammel skjermkort som fungerer, men har forsatt problemer med TVen.

Lenke til kommentar

Mini-DP til DVI. Du får ikke lyd via mini-DP (såvidt jeg vet?)

Det bør funke, bør det ikke?

card-connectors.jpg

Nede til venstre er mini-DP (eller er det vanlig DP?)

En adapter fra denne til DVI, en kabel inn i DVI-utgangen som er uavhengig av HDMI, og en kabel i HDMI-porten. Da har du de tilkoblingene du trenger?

Lenke til kommentar

Det er en vanlig DP, ikke MIni-DP. Etter å ha lest litt, så ser det ut som at det vil fungere.

Jeg har klart å fikse problemet med tven, jeg satt inn et annet skjermkort, hvor jeg koblet den andre pc-skjermen til. Men tv problemet var ikke løst, men jeg fikk bilde på alle skjermene. Men jeg fant ut at jeg kunne fytte skrivebords linjen til den skjermen som var koblet til det andre skjermkortet. Det funket veldig bra, så nå kan jeg slå av og på tven som jeg vil.

MEN! det kom et lite driverproblem, så fort jeg dupliserte tven og skjermen som var koblet på samme skjermkort, ble instillingene helt feil. Hele skjermen begynte å vibrere og jeg fikk en oppløsning på 800x600, i tilleg fikk jeg ikke stille den høyere og jeg fikk en feilmelding når jeg prøvde å åpne catalyst center. Noen av gangene fikk jeg bluescreen.

Når tven er av, kan det hende noen ganger at det program starter hvor tv bilde er, og jeg må fiske etter programmet :p

Endret av norwayman1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...