skyrim1 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hei! Kjøpte en samsung smart tv(http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE55ES8005TAB/samsung-55-es8005-smart-tv-7-galaxy-tab-ii-nettbrett) for ikke så lenge siden. Fra før av har jeg en Denon AVR-2805 forsterker koblet til 5.1 høytalere. Problemet er at når jeg kobler til bluray spilleren min eller tv dekoderen min til den er det kun cdr/tape innganger på forsterkeren som funker. Dette går egentlig greit siden jeg får ihvertfall lyd bare at jeg må bytte for hver gang. Det store problemet jeg har er å koble til tven til forsterkeren. Har prøvd alle inngangene på forsterkeren med en sånn rød/hvit lydkabel(vet ikke hva den heter) Trenger jeg en annen type kabel eller er dette bare noe med instillinger å gjøre? har prøvd å endre på en del men ingenting funket. Takker for svar Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det store problemet jeg har er å koble til tven til forsterkeren. Har prøvd alle inngangene på forsterkeren med en sånn rød/hvit lydkabel(vet ikke hva den heter) Trenger jeg en annen type kabel eller er dette bare noe med instillinger å gjøre? har prøvd å endre på en del men ingenting funket. Men hvor har du koblet kabelen i TV? Denne TV-en har ikke analog lydutgang bortsett fra hodetelefonutgangen. Bruk optisk kabel. Lenke til kommentar
skyrim1 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Men hvor har du koblet kabelen i TV? Denne TV-en har ikke analog lydutgang bortsett fra hodetelefonutgangen. Bruk optisk kabel. TVen har en slik rød og hvit inngang der det står left(hvit) og right(rød) Og kan du bare forklare litt enkelt hva er forskjellen på analog og digital lyd? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 må vel bruke den optiske lyd utgangen på tv'en har du skjekket instillingen på forsterken for og se at de forskellige ingangene er kofigurert rett , på nyere forsterkere må du gjerne velge vilken ingang som er knyttet om mot feks DVD i displayet ( optisk , phono ol ) . hvist ikke vil jeg sterkt anbefale deg og kjøpe en forsterker som funnker , da du ikke for souround fra Phonokabler som gjør 5.1 anlegg bortkastet . Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) TVen har en slik rød og hvit inngang der det står left(hvit) og right(rød) Og kan du bare forklare litt enkelt hva er forskjellen på analog og digital lyd? Rød og hvit inngang ja, men du skal ha en utgang. Tipper du har funnet komponentinngangen. Hva med å lese brukasnvisningen på TV og forsterker......? Endret 5. januar 2013 av Mr D 1 Lenke til kommentar
skyrim1 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 må vel bruke den optiske lyd utgangen på tv'en har du skjekket instillingen på forsterken for og se at de forskellige ingangene er kofigurert rett , på nyere forsterkere må du gjerne velge vilken ingang som er knyttet om mot feks DVD i displayet ( optisk , phono ol ) . hvist ikke vil jeg sterkt anbefale deg og kjøpe en forsterker som funnker , da du ikke for souround fra Phonokabler som gjør 5.1 anlegg bortkastet . Joda jeg får i bruk alle 5.1 høytalerene med en sånn phono kabel mellom bluray spiller og forsterkeren hvis det er det du mener Rød og hvit inngang ja, men du skal ha en utgang. Tipper du har funnet komponentinngangen. tven har en egen sånn rød hvit inngang eller utgang(vet ikke hva det kalles) og en sånn komponent inngang/utgang der det er 3 sånne. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hvis du ikke vet forskjellen på en utgang og en inngang så sliter du litt ja....... En inngang er for signal inn (f.eks. DVD, antennisignal eller dekoder) til TV, men en utgang er for signal ut (f.eks. lyd) at TV. Se på TV-bruksanvisninges side Norsk-13 så ser du hvordan det skal kobles. Skal du bruke dette systemet ditt som det er tenkt, så trenger du 2 stk optisk lydkabel (en til TV og en til Bluray). Deretter leser du forsterkerens bruksanvisning for tilkobling/innstilling. 1 Lenke til kommentar
skyrim1 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Hvis du ikke vet forskjellen på en utgang og en inngang så sliter du litt ja....... En inngang er for signal inn (f.eks. DVD, antennisignal eller dekoder) til TV, men en utgang er for signal ut (f.eks. lyd) at TV. Se på TV-bruksanvisninges side Norsk-13 så ser du hvordan det skal kobles. Skal du bruke dette systemet ditt som det er tenkt, så trenger du 2 stk optisk lydkabel (en til TV og en til Bluray). Deretter leser du forsterkerens bruksanvisning for tilkobling/innstilling. Det er vel ikke nødvendig med 2 optiske kabler. Hvis jeg har en optisk fra tv til forsterker, slik at all tv lyd kommer til 5.1 systemet, kan jo jeg bare bruke hdmi fra bluray, dekoder osv til tven siden tven sender lyden videre til forsterkeren uansett. eller er dette bare helt feil? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Ja, det holder med en til vanlig bruk, men hvis du vil spille lyd/CD med best kvalitet trenger du en til. Og hvis du har investert i såpass dyrt utstyr så er vel ikke en ekstra kabel noen stor sak... Men det er ditt valg. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Joda jeg får i bruk alle 5.1 høytalerene med en sånn phono kabel mellom bluray spiller og forsterkeren hvis det er det du mener tven har en egen sånn rød hvit inngang eller utgang(vet ikke hva det kalles) og en sånn komponent inngang/utgang der det er 3 sånne. Ja du får lyd ut av alle høytalerne men når du bruker et Stereo signal får du ikke ekte sourund men emulert sourund som er rimelig dårlig iforohld til ekte greier , kjøp deg digital kable til DR spilleren og TV ene din så burde det meste løse seg , og les manualene som kommer med utstyrert ditt . Lenke til kommentar
skyrim1 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Takk for alle svarene! da er det vel bare å kjøpe en slik optisk kabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå