settings Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Jau. Jeg er da 17, så da blir det vel snart en bil. Jeg tenker på å kjøpe meg gammel(veteran) bil med bakhjulstrekk. Sett en del på opel rekord, ford sierra og noen andre. Hva er viktig å se etter? Hvilke biler bør jeg styre unna? noen som har noen tips? Jeg trenger bil som er lett å skru på, billige deler og som er driftsikkert. ser på bla. disse: http://veteran.autod...fied=1357297299 http://veteran.autod...ve&Type=hmaAuto http://veteran.autod...Auto#img9866558 http://veteran.autod...ve&Type=hmaAuto Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 tja gamle biler er letter og skru på , men siden de er gamle er de gjerne mindre driftsikre , anbefaler og kjøpe biltema sin mekkebok for den bilen du ender og kjøpe ( ser disse er online og nå http://uk.haynes.com/ ) ellers er det jo smart og kjøpe en eldre og rimilig bil som første bil , somregel har man jo litt småuhell den første tiden som som sjåfør gode merker på holdbarhet er typiske asia merker som Toyota , enkelte modeler er jo rene eveihets maskinene . jeg ville holdt meg unna typiske ungdomsbiler da disse gjerne er kjørt og skudde i småbiter når de er så gamle , se gjerne etter biler eide av eldre mennesker som har eid disse selv lenge ( pent kjørt og vellholdt ) Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Har du lyst å skru mye, med andre ord kjøpe en mekkebil, så gå for en ford eller opel, men personlig ville jeg holdt meg langt unna. Ford = Fiks og reparer daglig, opel = skropel. Skal du ha kvalitet som er veteran er det japansk som gjelder, toyota carina/corolla/cressida/crown, er eksempel på evighetsmaskiner, med bakhjulstrekk. Som regel er de pent og lite kjørt de som er tilsalgs, og i veldig god teknisk stand. Problemet med de gamle ford/skropel og de japanske er at det er vanskelig å få tak i deler da de er sjeldne og lite igjen i landet. Motordeler kan man få tak i utlandet, men karosseri er det værre med. Beste bilen å starte med ville jeg sagt er med en volvo, 142/144, amazon eller liggnende. Her har du et STORT marked for nye og brukte deler i norge og sverige, dessuten har eldre volvo ganske god kvalitet, og ting går ikke fort i stykker. En annen fordel med volvo er at de bruker tjukke lag med stål på karosseri, så de ruster saktere, enn de andre merkene. Ulempen med volvo er at de veier mye og drikker mye bensin, mens en toyota med f.eks. en 1.6l motor er veldig økonomisk å kjøre. Uansett om du velger tysk, amerikansk eller japansk fra 60-tidlig 80 tall, så er det lett å skru, og nesten alle har bakhjulstrekk. Men jeg ville startet med volvo først, eller finne en strøken japansk bil, og holdt meg unna tyskere og amerikanere. Det er mitt råd, hilsen en som kjører amazon og 80 talls toyota Endret 6. januar 2013 av Iceman22 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Volvoer finnes det vel uendelig mange av. Sjekk pris på forsikring før du kjøper. Noen av de mest populære ungdomsbilene kan det være skyhøye årspremier på. Det beste er å kjøpe noe som er billig å forsikre og ikke kræsje den. Det kan være dumt å forsikre bilen på foreldrene, da du ikke opparbeider deg bonus til du skal ha en nyere og dyrere bil. 1 Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) johanf: Trådstarter får ikke noe problem med dyr forsikring, alle veteranbiler har forsikring på rundt 400kr/året for full kasko. Samme gjelder årsavgift, alle veteranbiler koster ca 350-400kr i året. Dessuten er omreg. av eierskifte gratis. Endret 6. januar 2013 av Iceman22 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 johanf: Trådstarter får ikke noe problem med dyr forsikring, alle veteranbiler har forsikring på rundt 400kr/året for full kasko. Samme gjelder årsavgift, alle veteranbiler koster ca 350-400kr i året. Dessuten er omreg. av eierskifte gratis. nå har valig veteran forsikring begrensing på 3000 km i året som er veldig lite , må nok ha en vanlig forsikring hvist bilen skal være en bruksbil . Lenke til kommentar
settings Skrevet 6. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2013 zip Haynesboka er vel nesten et must. Jeg har på følesen at toyotene som er så gammle blir veldig vanskelig å få deler til, men det fåes vel på ebay. zip Har ikke lyst på volvo, det er noe alle har, desuten som du nevnte drikker de en god del. Volvoer finnes det vel uendelig mange av. Sjekk pris på forsikring før du kjøper. Noen av de mest populære ungdomsbilene kan det være skyhøye årspremier på. Det beste er å kjøpe noe som er billig å forsikre og ikke kræsje den. Det kan være dumt å forsikre bilen på foreldrene, da du ikke opparbeider deg bonus til du skal ha en nyere og dyrere bil. Jeg tror første bilen havner på foreldrene mine, da jeg håper på å ha bil i sommer(før fylt 18) Forsikringa på en Opel rekord B havna på 1200 full kasko, 400 i ansvar og trafikk uten kilometerbegrensning Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Det kan være dumt å forsikre bilen på foreldrene, da du ikke opparbeider deg bonus til du skal ha en nyere og dyrere bil. jo, om man registrerer seg som med eier i vognkortet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 jo, om man registrerer seg som med eier i vognkortet. da er jo bilen ikke lenger forsikret på foreldrene Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 da er jo bilen ikke lenger forsikret på foreldrene Jo, du kan registrere bilen på foreldrene + forsikring, så bli med eier. Da får du lav kostnader + du får oppspart bonus Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Ingenting slår 240 her, får gode veteraner fra 6 000-7 000,- Lett og skru, veldig bra deletillgang (Både huggere og biltema) ikke det mest komfertable kjøretøyet med 4 trinns manuell kasse og uten servo men pytt sann, er en sjarm i det og. Og ingen av de gamle gassermotorene skal bruke så mye suppe som mange skal ha det til. bruker han over 1-1.2/mila på blandet vanlig kjøring er det somregel bare å få forgasser overhalt/kjøpe ny. Edit: Jo, du kan registrere bilen på foreldrene + forsikring, så bli med eier. Da får du lav kostnader + du får oppspart bonus Ja, trenger jo ikke engang være medeier på papirene så lenge det er krysset av at noen under 23 låner bilen. Endret 6. januar 2013 av Primer4 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Volvo 200 serien helt klart! Ingen andre biler passer så bra til dine kriterier. En med runde lykter og 70 talls farge har en spesiell sjarm, men også disse begynner å krype opp i verdi nå om dagen. Mest bil for minst mulig penger får du nok for en 81-82-83 244 eller 245, da disse er de minst ettertraktede av de aktuelle modellene Lenke til kommentar
Creepzo Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Se økonomisk på det - ikke bare på kjøpsprisen, men også på drivstofforbruket, forsikringsprisen og delepriser. Veteranbil er et veldig billig og fornuftig valg om du ikke krever så mye av en bil (sikkerhet og utstyr). Volvo og Mercedes har høyt drivstofforbruk, og BMW har dyr forsikring. Personlig vil jeg anbefale f.eks Opel, eller ford (under årsmod. 2000). Har selv en Opel Vectra 1999mod som holder og holder, og har både billig forsikring og billige deler. -Farlig rust er nesten ikke tema på disse. Kan vel også legge inn et godt ord for Nissan Camry. De er nesten like udødelige som Volvo 200-serien, men nyere og bedre utstyrt! Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Se økonomisk på det - ikke bare på kjøpsprisen, men også på drivstofforbruket, forsikringsprisen og delepriser. Veteranbil er et veldig billig og fornuftig valg om du ikke krever så mye av en bil (sikkerhet og utstyr). Volvo og Mercedes har høyt drivstofforbruk, og BMW har dyr forsikring. Personlig vil jeg anbefale f.eks Opel, eller ford (under årsmod. 2000). Har selv en Opel Vectra 1999mod som holder og holder, og har både billig forsikring og billige deler. -Farlig rust er nesten ikke tema på disse. Kan vel også legge inn et godt ord for Nissan Camry. De er nesten like udødelige som Volvo 200-serien, men nyere og bedre utstyrt! Nissan Camry finnes ikke, Toyota derimot har camry, dog ikke med bakhjulstrekk. Har også hatt en drøss av gamle biler, de som er aktuelle for deg og jeg har erfaring med er volvo 240 og så har jeg hatt to forskjellige ford sierra. Har også kjørt en del med sen 70talls opel. Vil helt klart anbefale sierra eller opel foran volvo. Sierra er lett å holde på med og veldig fin å kjøre, veldig moderne for sin tid på tidlig 80tall. Det skjedde en god del på bilfronten på de ti årene fra 75-85, så for en bil i daglig bruk ville jeg heller sett på noe fra 80-83 enn tidligere, men det er jo bare min mening. Hva med opel rekord E, de er jo greie! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38842863 1 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Kjøpte en 13 år gammel bil som min første bil. Etter ett år måtte jeg ut med noe som hadde blitt 13000 (fikk billigere pga bekjente). Det svir, og derfor anbefaler jeg deg virkelig å se på biler som har billige reservedeler og som er kjent for å holde lenge. Endret 8. januar 2013 av St€rk Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Se økonomisk på det - ikke bare på kjøpsprisen, men også på drivstofforbruket, forsikringsprisen og delepriser. Veteranbil er et veldig billig og fornuftig valg om du ikke krever så mye av en bil (sikkerhet og utstyr). Volvo og Mercedes har høyt drivstofforbruk, og BMW har dyr forsikring. Personlig vil jeg anbefale f.eks Opel, eller ford (under årsmod. 2000). Har selv en Opel Vectra 1999mod som holder og holder, og har både billig forsikring og billige deler. -Farlig rust er nesten ikke tema på disse. Kan vel også legge inn et godt ord for Nissan Camry. De er nesten like udødelige som Volvo 200-serien, men nyere og bedre utstyrt! Men sammenligner du med en bil fra nittitallet kontra veteran blir det jo fort 10 000,- mer i året bare i forsikring, samt årsavgift osv. og som sagt en 240 i god stand skal ikke bruke nevneverdig mye drivstoff (Hadde en 86 240 stasj med b230a (som har en noe mer moderne forgasser enn på veteranene) selv, fikk han ned på 0.8 på langkjøring, 1.0 på blandet og 1.5 liter på mila på bykjøring (kaldkjøring uten og la motoren engang gå varm koster ) Kan også nevne at jeg brukte gjerne 2-2.5 på vinterstid, men det var jo hovedsaklig høyrefoten sin feil Lenke til kommentar
Merko Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Underkant av 6500kr i året på min bil i forsikring (førstebil også) Men ja, veteran er vel noe billigere når det kommer til det meste.. Lenke til kommentar
Creepzo Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Men sammenligner du med en bil fra nittitallet kontra veteran blir det jo fort 10 000,- mer i året bare i forsikring, samt årsavgift osv. og som sagt en 240 i god stand skal ikke bruke nevneverdig mye drivstoff (Hadde en 86 240 stasj med b230a (som har en noe mer moderne forgasser enn på veteranene) selv, fikk han ned på 0.8 på langkjøring, 1.0 på blandet og 1.5 liter på mila på bykjøring (kaldkjøring uten og la motoren engang gå varm koster ) Kan også nevne at jeg brukte gjerne 2-2.5 på vinterstid, men det var jo hovedsaklig høyrefoten sin feil Helt riktig Så da har man valget: Vil man ha en bil med bedre sikkerhet og mer utstyr må man fort ut med 7000kr mer i året enn veteran. Om man synes veteraner er ålreite førstebiler er det min anbefaling! Men ja, personlig ville jeg ikke valgt Volvo... - pga. drivstofforbruket Blir fort aaltfor mye Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 7000+ ekstra i innkjøp, gjerne 5000,- mer for forsikring, får mye bensin for 12 000,- Lenke til kommentar
Albatraum Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg hadde selv en Mazda 929 og Opel Ascona B som ungdomsbil, men de tålte ikke å bli kjørt av meg som ungdom. Den mest driftsikre bilen som en av vennene mine hadde var en Volvo 360. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå