Gå til innhold

Installerte nyere Mozilla ved siden av eldre versjon. Hjelp!

Ratleto

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gjorde noe en kveld jeg var trøtt som ikke var så altfor smart. Jeg har Redhat 9.0, og der følger det med Mozilla 1.21. Hentet ned 1.4 i tar.gz format, og installerte denne "ved siden av" den gamle versjonen. Så nå har jeg _2_ versjoner av Mozilla i systemet. :( . Og det er selvfølgelig v1.21 som er satt som default...

Åssen får jeg løst dette, sånn at jeg får installert nyeste Mozilla? Jeg har prøvd rpm -e mozilla, men da får jeg bare følgende:

[root@Enya RPMs]# rpm -e mozilla

error: Failed dependencies:

libgkgfx.so is needed by (installed)

mozilla-dom-inspector-1.2.1-26

libgtkembedmoz.so is needed by (installed) kdebindings-3.1-6

mozilla = 1.2.1-26 is needed by (installed) mozilla-psm-1.2.1-26

mozilla = 35:1.2.1 is needed by (installed) galeon-1.2.7-3

mozilla = 1.2.1-26 is needed by (installed) mozilla-devel-1.2.1-26

mozilla = 1.2.1-26 is needed by (installed)

mozilla-dom-inspector-1.2.1-26

mozilla = 1.2.1-26 is needed by (installed)

mozilla-js-debugger-1.2.1-26

mozilla is needed by (installed) plugger-4.0-23

Annen info som kanskje trengs:

[root@Enya RPMs]# whereis mozilla

mozilla: /usr/bin/mozilla /usr/lib/mozilla /usr/local/mozilla

Håper noen kan hjelpe!

Ratleto - Tor Atle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALDRI bruk --force, det brekker garantert noe.

I Red Hat bruker man rpmer, det er lettere og funker som regel bedre enn å tøyse med source. Gå til mozilla source diret, og ta make uninstall.

Når du har fjernet det unødvendige source installen din, kan du legge inn apt og bli lykkelig.

Gå til http://apt.freshrpms.net og last ned og legg inn apt rpm'en som passer ditt system. Når den er inne, åpner du /etc/apt/sources.list i en text editor

Legg til dette (ikke fjern noe av det som er der, bare legg til)

# NewRPMS for Red Hat Linux 9

rpm http://newrpms.sunsite.dk/apt/ redhat/en/i386/9.0 newrpms

# Dag Wieers' rpms for Red Hat Linux 9

rpm http://apt.sw.be redhat/9/en/i386 dag

Så tar du: apt-get update;apt-get install synaptic i en terminal (som root)

Når den er ferdig starter du synaptic. (med kommandoen synaptic)

Forklarer seg egentlig selv, update list oppgraderer pakkelisten, upgrade oppgraderer alle pakker som ikke trenger nye avhengigheter, og dist-upgrade oppgraderer alle pakker, du kan dobbelklikke på en pakke for å velge den. Når du har gjort alle valgene, trykker du proceed for å gjennomføre de.

For å opppgradere mozilla kan du enten søke etter mozilla og dobbelklikke, eller velge dist-upgrade (da vil den oppgradere mye annet fint og)

Her har du en fin gui du kan bruke til å legge inn programmer, oppgradere osv. Bruk denne først, om du ikke finner det du leter etter der, prøv rpmfind.net ellerno, om du ikke finner noe der så spør noen etter en rpm. Om ingen vet om noe, da kan du kanskje vurderer å legge inn via source.

Lenke til kommentar

Vil gjerne repetere oppfordringen mot ikke å bruke --force. IKKE ta tipset om å bruke rpm -e --force, du KOMMER til å ødelegge systemet på en eller annen måte som du kanskje ikke merker med en gang, men som du ikke kommer til å være i stand til (med ditt kunnskapsnivå) å fikse når du oppdager hva du har gjort ;)

Oppfordrer resten av forumet til ikke å komme med dumme og farlige «tips» i fremtiden.

Lenke til kommentar

Installerte du den nye Mozilla'en som root? Hvis ikke har den bare lagt seg i userspace, og da er det bare å slette den fra home-mappen din. Skal du ha den nyeste versjonen på systemet bør du finne en rpm for den, og bruke 'rpm -Uvh pakka' om jeg ikke tar feil. Da vil den bli oppgradert, uten å klusse unødvendig med systemet og rpm-databasen (--force blir bare rot)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...