Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS 6D

Anbefalte innlegg

Når det gjelder støy, så er det to sider av saken; det ene er støy ved lange eksponeringer. De som holder på med astrofotografering, star-trails o.l., vil gjerne slippe å slått på "Long exposure noise reduction".

Den andre siden er fotografering i situasjoner med lite lys. For meg gjelder det blueskonserter i håpløst lys - forhold der du enkelte tilfeller er nede i 1/30s på f/2 og ISO 3200. Da blir lukkertiden for lang, og man får bevegelsesuskarphet i hender over piano eller gitar. Og man må ha minst f/2 for å få nok dybdeskarphet. Da er støyen på ISO 12800 meget relevant ...

-3EV er meget lysfølsomt. Man snakker vel om måneskinn, mener jeg å ha hørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, som regel er det peanuts for 7D'n å fokusere på nær kontrastløse motiv,

Tor

Vel, der er ikke jeg helt enig, opplever ofte at 7D'en ikke finner fokus på kontrastløse flater, spesielt på gule flater nekter den og fokusere, type objektiv har ingen betydning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lar nok meg selv falle for fristelsen. Har ventet lenge på dette kameraet, og ventet deretter på at det skulle komme under min "grensepris" på 15k.

Jeg må ha kamera før jeg skal på tur om halvannen måned, og er greit å kjenne kameraet godt før den tid :) Vet jo at det kommer til å droppe mer i pris, men det er vel sånn med det meste av teknologi. Skal matche den fint med 24-105 som jeg har hatt liggende

Takk til Eirikant som postet førsteinntrykk!

Lenke til kommentar

Da er støyen på ISO 12800 meget relevant ...

Som sagt kan det selvfølgelig være større forskjeller når man snakker om det jeg kaller for ekstreme ISO-verdier. Og det bør forventes en forbedring etter såpass mange år. Men jeg synes ikke støyen var noe å skryte av på ISO 3200 i de eksemplene her i tråden.

-3EV er meget lysfølsomt. Man snakker vel om måneskinn, mener jeg å ha hørt.

Jo, muligens, men hva kreves for at man skal klare å låse fokus ved -3EV? Et kontrastrikt punkt som f.eks et hvit punkt eller lampelys? Man klarer som regel å fokusere med de fleste kamera i fullmåneskinn dersom det er nok kontraster å sette fokus på. Skulle en klare å sette fokus i rene kontrastløse grålyset uansett hvor, er det nærmest en sensasjon, men jeg vil se det før jeg tror det. Man skulle og tro at det dermed ikke burde være problemer i motlys som er nevnt her av trådstarter.

Tor

Lenke til kommentar

Vel, der er ikke jeg helt enig, opplever ofte at 7D'en ikke finner fokus på kontrastløse flater, spesielt på gule flater nekter den og fokusere, type objektiv har ingen betydning.

Det er svært sjeldent at jeg opplever det du nevner her, det er ikke noe feil med modulen din? Gule flater kan jeg ikke huske at det er noe særskilt med, og etter min logiske sans ser jeg heller ingen fornuftige grunner til at gult skulle være problematisk?

Tor

Lenke til kommentar

Har du prøvd en "hardreset"? Ta ut begge batteriene, vent 10 min og prøv om det er endringer. Er jo det første man tester når noe ikke er som det burde.
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette er så langt de kan pushe den gamle teknologien. Hadde det vært ny teknologi, så hadde vi sett noe høyere oppløsning (24-28Mpx) og høyere DR på lav ISO.

Canon bruker samme fabrikasjonsprosess som de har brukt siden 1Ds MII (eventuelt 1Ds) og det er et 0.5 micron (500nm) design. Det er dyrt å investere i nye produksjonslinjer og Canon kommer nok til å bruke denne prosessen så lenge de fortsetter å gå med overskudd.

http://www.chipworks.com/blog/technologyblog/2012/10/24/full-frame-dslr-cameras-canon-stays-the-course/

Lenke til kommentar

Canon kommer nok til å bruke denne prosessen så lenge de fortsetter å gå med overskudd.

Canon har en ny sensorfabrikk på gang med 280NM teknologi, de har holdt på med fabrikken noen år men har stadig problemer, sånn som ryktene sier så skal nest cropkamera komme ut med en nyutviklet sensor.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se om Canon er klare med ny produksjonslinje og ny sensor teknologi i løpet av våren/sommeren når neste xxxD modell skal lanseres. Noen tror at 700D blir neste kamera med ny sensor design og andre mener det kommer med 7D MII. Det er ikke godt å si, men det kommer før eller siden.

Canon kan godt produsere begge disse to kameraene med den teknologien og den produksjonslinja de bruker nå så lenge de ikke øker antallet megapiksler for mye. Men, hvis de skal komme ut med noe som kan konkurrere med D800 må de ta i bruk både nytt design og ny produksjonslinje. Det kan fort påvirke prisen på et slikt kamera.

Lenke til kommentar

Mange rykter som sier at det blir en 70D som blir lansert først, men det er spekulasjoner siden Canon holdet kortene tett inntil brystet.

Hvis det er 70D som kommer først blir det store spørsmålet om det kommer med den nye cropsensoren, eller kun den gamle med noe finmekking på. 7DII vil nok temmelig sikkert få den nye, så man kan lure på om Canon fremdeles er forsinket med den sensoren, og at de da slipper 70D i mens for at noe skal skje i ventetiden.

Noe annet som og er interessant er når den nye teknologien innføres på ff-sensorene, jeg tipper at 5Dmk3 ikke får så lang levetid som mk2 nettopp pga ønske/krav om å få inn den nye sensorteknologien også i denne linjen. Det skal og bli interessant å se hvor lang levetid Canon/Nikon gir 6D/D600.

Men så spørs det om hva den nye teknologien leverer, jeg er ikke så sikker på at det blir allverdens forskjell, kanskje bare små prosent forbedringer i labtester og enda mindre ved praktisk fotografering. Selv håper jeg mest på vesentlige forbedringer i støy, men tviler på at det vil skje.

Tor

Lenke til kommentar

Hvis det er 70D som kommer først blir det store spørsmålet om det kommer med den nye cropsensoren, eller kun den gamle med noe finmekking på. 7DII vil nok temmelig sikkert få den nye, så man kan lure på om Canon fremdeles er forsinket med den sensoren, og at de da slipper 70D i mens for at noe skal skje i ventetiden.

Vanskelig å spå om dette; å komme med en 70D med marginale forbedringer i forhold til 60D er det egentlig liten vits i. Så jeg vil tro at den kommer med en sensor fra ny fabrikk.

Hva ser vi der? Mest sannsynlig en klar forbedring av DR på lav ISO - det er det Sony-sensorene selger på. Men oppløsningen øker sikkert til ca 24Mpx og da blir det ikke så mye forbedringer når det gjelder støy - så lenge man ser på bildene i 100% crop, vel å merke.

Lenke til kommentar

Vanskelig å spå om dette; å komme med en 70D med marginale forbedringer i forhold til 60D er det egentlig liten vits i. Så jeg vil tro at den kommer med en sensor fra ny fabrikk.

Lett å være enig i at det er vanskelig å spå, men jeg ser to opplagte ting som kan forbedres på 70D selv om det er samme sensorteknologi som tidligere. Digic V gir bedre støyfjerning for JPG og en del andre fordeler. PDAF-sensorer på brikken kan potensielt vesenltig forbedre AF under filming (blant annet), selv AF på 650D-nivå er en forbedring fra ingen AF.

Det er også rom for mindre justeringer av byggekvalitet, bilder i sekundet, værtetting osv for å differensiere mer i forhold til 650D og uten at det blir for likt 7D.

Helt ny sensor er selvsagt håpet, men jeg tror Digic V og 650D-sensoren er nok til at Canon vil oppgradere 60D som begynner å bli gammelt og stadig vanskeligere å selge (til en (for Canon) god pris).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det fornuftige er og lage en eksepsjonell god sensor og "selge" den stykkevis dvs. de første kameramodellene har en sensorer som det er hentet lite ut av, og etterhvert som nye kamera-modeller kommer presser de mer ut av sensoren. Så kan tenke meg at de første utgavene får en meget godt dynamisk omfang og ikke så kraftig bayerfilter, etc.

Blir litt sånn som sensoren de nå bruker, da den ble presentert var den på 8mpx og nå er den oppi 18mpx.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos autofokus. Leser testen av 6D i The Digital Picture, og han sier hvertfall følgende:

I can focus the 6D's center point on a subject with reasonable contrast down until autoexposure gives me a setting of 160 at 10 seconds and f/2.8 (really dark) with the Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM Lens mounted (note that the 6D's metering range spec is listed at EV 1-20). The Canon EOS 1D X's center point could not focus on the same subject with the same lens mounted. Note that the 6D focuses very slowly under these dismal lighting conditions - but locking slowly is far better than failing to lock.

I'm having very good success with the Canon EOS 6D's center AF point. And this is again the AF point I am using most frequently on this camera. It properly and accurately locks onto subjects as I would expect.

The peripheral AF points are also working fine for me with not-too-wide apertures selected - most images are accurately focused when using them. My peripheral AF point in-focus hit rate using the Canon EF 85mm f/1.2 L USM Lens at f/1.2 is noticeably lower with the 6D than with the 5D Mark III. I also run into situations where the single-direction line sensitivity causes problems. For example, I was trying to focus on a couch pillow with obvious contrasting lines running in the wrong direction - the 6D's left-most AF point could not lock focus. The camera would focus hunt and then quit.

Alt i alt påpeker han vel at sålenge man bruker senterpunktet er AF'en ganske god, selv i bekmørke omgivelser. Ser dog ut til å kreve litt kontrast, spesielt på alle de andre punktene.

Lenke til kommentar

Randi bør nok oppdatere profilen sin - 50mm makro er solgt, mener jeg å huske. Men hun har en Sigma 150mm macro hvis jeg husker rett; den blir fin på 6D.

He,he..rettet opp noe nå, bra noen passer på...sikkert mye annet som ikke stemmer der, borte, eller tilvekst....får ikke tid til å passe på alt, det var alle disse ballene i luften da...

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...