Populært innlegg Eirikant Skrevet 5. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Heisann. Jeg har nå eid en 6D i ca 2 dager og tenkte jeg skulle dele mine førsteinntrykk av kameraet så langt. Jeg ser det allerede finnes en post for 5Dmk3. Etter å la lest litt i emnene her ser det ut som mange er interessert i 6Den, men ser ut til å være lite folk som faktisk har prøvd seg frem med den. Jeg tar forbehold om noen skrivefeil siden jeg faktisk snakker og skriver engelsk mesteparten av dagen, men skal få endret de så fort jeg ser de. Først litt om meg sånn at dere skjønner hva jeg baserer førsteinntrykk på, og hva som er viktig for meg. Jeg er en fotostudent i Irland med kun et semester igjen. Dessverre i høst røyk min kjære 40D som jeg har hatt siden 2007. Det betydde at jeg ble nødt til å oppgradere, da jeg kun har mitt siste semester igjen i Dublin og er helt avhengig av et kamera. Jeg har forsatt igjen å finne min sjanger innen for fotografi, men jeg heller veldig mot dokumentarfotografi på det seriøse, og street photography på fritiden. Som en oppgradering fra 40D var det viktig å hoppe opp på fullformat, så valget stod mellom 5MK2, 5DMK3 og 6D. Jeg valgte vekk 5Dmk3 på det grunnlag at jeg selv ikke kan forsvare prisforskjellen mellom 6D og 5Dmk3 for mitt bruk. Filmfunksjonene er helt uinteressant for min del, så da var det ikke nok i 5Dmk3 for min del for å gå opp 6k i pris. Jeg møtte en av Canons UK markedsførere i Dublin på en pub, og vi fikk ordnet at han kom til skolen med en 6D i November så vi kunne se og leke litt med den før modellen ble sluppet. Det gjorde så mine vurdering for 5Dmk2 forsvant, da jeg innså teknologi hoppet i de 2 modellene. Det hører også med at jeg var veldig interessert i WIFI og GPS funksjonen som kommer med 6D. Så nå som jeg er hjemme på juleferie så har jeg fått lekt litt med 6D, men det har blitt veldig beskjedent i den forstand at dette har vært mer for å utforske mulighetene i et nytt kamera, og ikke for selve fotodelen sin skyld. Etter å ha tatt brukt kameraet flittig i 2 dager, så kan jeg bare si at jeg er mektig imponert. Jeg har aldri tvilt på bildekvaliteten fra min kjære 40D med 10MP. Men dette overgår alle forventninger (kanskje ikke så veldig rart). Kameraet er veldig raskt, og menysystemet fungerer overraskende bra. Det er litt uvant med alle knappene som har forsvunnet, men det er noe man vender seg raskt til. Det at joysticken er flyttet på toppen av tommelhjulet er noe jeg har sett i har blitt kritisert, men så langt synes jeg har fungert kjempe greit. Det at kameraet er lite i størrelse (merk; i forhold til 5Dmk3/andre fullformat slrs) er også en ting jeg setter veldig pris på. Ikke at det har veldig mye å si, og varierer nok fra person til person. For meg er det en perfekt størrelse på et SLR, ikke så lite som XXXD serien, men heller ikke så stort og tungt som kameraene over. Så over på det litt mer tekniske som kanskje er litt mer interessant. Jeg har kun så langt testet det med Canons EF 24-70 2.8L. Kameraet jobber lynraskt, og det er absolutt ingenting å si på det. Det at HDR funksjonen tar rundt 4-5 sekunder før bildet er klart synes jeg er imponerende. AF Autofokusen fungerer glimrende, og er veldig rask, i hvertfall hvis jeg sammenligner det med xxD serien, men det er dog kanskje en urettferdig sammenligning. Den sliter litt når det snakk om motlys og jeg har opplevd det kan ta flere sekunder før den finner fokus. Men det jeg kanskje har lagt mest merke til er at det er mye bedre til å finne fokus hvor det er lite lys, noe jeg selv setter veldig pris på. ISO ISO egenskapene på kameraet er utrolige, og det at du kan utvide helt til 100k synes jeg er helt latterlig mye. Nå skal det sies at jeg var kjempe fornøyd med min 40D sitt støynivå på 1600(Den utvidet seg bare til 3200) men hva 6D produserer er helt fra en annen verden. Det er også et vesentlig hopp fra tidligere canon modeller som 5Dmk2 og 7D. Jeg er nok en person som bryr seg hakket mindre om ISOstøy enn andre, og føler at litt støy sjeldent ødelegger et bilde da motivet er viktigere, men er klar over at andre tenker ulikt på dette området, så jeg har lagt med noen bilder som viser forskjellen på de forskjellige nivåene. (Beklager at 100iso bildet er noe uskarpt) Her ser dere 100% av noen av de forskjellige iso verdiene, og dere kan jo selv gjøre opp en mening på hva dere tenker. Men sånn som jeg har opplevd kameraet er det fult mulig å bruke det helt opp til 12k iso så lenge man bruker litt forsiktig støybehandling, og man ikke beskjærer bilde. Her følger hele bilde til 50k iso, og beviser at det virker mye mer ekstremt i 100% enn hva det virkelig vil fremstå som, ihvertfall hvis bildene bare holder seg på en dataskjerm (noe de gjør i aller fleste tilfeller? ) Dette er vel kanskje hakket nivået over komfort-sonen hva støy angår, men jeg må helt ærlig si jeg er imponert med tanke på at det er 50k. Og jeg har fått noen forespørsler om hvordan kameraet er på 100k iso, så her følger et eksempel av det også. Dette er veldig ekstremt, og er vel ubrukelig for det meste. Man kan sikkert redde bilde en del inn med smart støyfjerning, men det for man bedømme selv. Dette er urørt, og man ser på 100% ser det jo mer ut som grøt om noe annet. HDR Selv har jeg tidligere i år begynt å eksperimentere med mulighetene HDR kan gi, så jeg gledet meg veldig til å prøve den innebygde HDRfunksjonen. Det tok meg litt tid til å finne ut av hvorfor HDRfunksjonen var utilgjengelig i menyen og den bare stod som grå. Jeg tok nemlig bilder på RAW og JPG, for å kunne bruke HDRfunksjonen må man altså kun ta bilder i JPG. Det er forsåvidt ganske forståelig. Det stod ingen steder i manualen, så det tok meg litt tid å finne ut av. HDRfunksjonen fungerer forsåvidt veldig bra. Den er lynrask og man får bilde frem rimelig kjapt. Men jeg vil kanskje si den er noe forsiktig, og man har ikke mange innstillings muligheter. Den fungerer helt greit i steder hvor det kan være vanskelige lysforhold. Her er bilde tatt i sterktmotlys som kan sees, men balansen ble veldig grei. For dette bilde var det stilt inn på 3EV stops forskjell. Noe jeg synes er en uting er at man ikke får enkeltbildene som tas, men man sitter igjen med 1JPG fil. Jeg skulle likt at man beholdt de 3 enkeltfilene i tillegg til det ferdige bilde. Skal man eksperimentere med HDR får man forsatt mer ut av å ta enkeltbildene selv for så å sette det sammen i Photomatix, HDR Efex Pro eller tilsvarende program. Men på en plass hvor lysforholdene er litt vanskelige og man trenger kun et bilde uten at man skal bruke mye tid på det, har jeg inntrykk av at den fungerer utmerket. GPS Man kan diskutere frem og tilbake om en GPS funksjon på et kamera er nyttig, og jeg vil nok argumentere for at det ikke er det. Men det vil derimot ikke si at det ikke er ekstremt interessant. Mens jeg var ute en tur slo jeg på GPSen. Og det er her det interessante kommer inn. Den er ekstremt nøyaktig og man får en fin fremstilling på hvor bilder er tatt. Nå er ikke dette akkurat den største turen, og det er ikke mange bildene den jeg fikk logget, men jeg gleder meg til å se over kartet etter å ha hatt kameraet 6mnder til 1år, og da kunne se hvor hvert bilde er tatt og hvor man har befunnet seg. Spesielt med tanke på at jeg reiser ekstremt mye, og reiser til andre land ihvertfall 1 gang annenhver måned. En ting jeg har lagt merke til er at kapasiteten på batteriet sank betraktelig når GPSen var på. Og det er viktig å få med seg at selv om man slår av kameraet så er GPSen forsatt på, og vil da tømme batteriet som kan skape uhyggelige overraskelser. Det er noe tungvindt å slå av og på GPS funksjonen hver gang man skal bruke kameraet, men kan hende dette kommer fort med litt mer bruk. Wifi Dette er noe som burde vært implementert i kameraer tidligere. Det å overføre bilder fra kamera når minnekortet er fylt opp til en pc er veldig tregt, og det går mye raskere å putte minnekortet inn i en minnekortleser, men det er iallefall for min del ikke viktig. Det at man kan koble den opp mot smarttelefonen (ios/android) og styre kameraet fra telefonen er en morsom gimmick og ganske gøy å leke med. Man ser liveview på telefonen, og det går veldig raskt. Dette kan man også når man kobler den opp mot datamaskinen, og der fungerer det endra bedre. Dette er nok en kjempe fordel for de som tar mye bilder i stuido, og man slipper den ekstra usbkabelen man bruker mellom kamera og datamaskin. Man kan også sette opp kameraet som ADHOC, sånn at man kan koble den med mobil og datamaskin om man skulle befinne seg i ødemarken. Småting Ellers er 6D fylt til randen med funksjoner jeg ikke var klar over før jeg kjøpte det. Man har blant annet en innebygd vater, elektronisk selvfølgelig, men det er spot on. En annen funksjon som jeg har likt veldig godt er muligheten for å skyte i "silent mode". Da blir lukkerlyden betydelig mindre. Den som tar bilde hører den forsatt godt. Men den "vandrer" ikke så langt i luften lenger, så her er det bare å begynne å snikfotografere! Alt i alt er jeg veldig fornøyd med kameraet så langt. Jeg har ikke fått testet det så mye jeg skulle ønske enda, men jeg føler jeg har fått lekt meg med funksjonene det har å by på. Og det har sett bra ut til nå, veldig bra ut. Jeg ønsker andre som sitter med en 6D velkommen til å komme med innspill hvis det er noe de føler jeg har utelatt, eller det er noe de er uenig om. Ellers så håper jeg dette er interessant for noen som måtte være interessert i en 6D eller kameraer generelt. Eirik Endret 5. januar 2013 av Eirikant 14 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Det var da grundig. Interessant å lese. Takk. Glemte å si: Fristende ble det også.......men jeg har vel dårlig med objektiver som passer på fullformat.... Endret 5. januar 2013 av RandiA Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) takk. har ventet på flere brukererfaringer. Hadde vært intr å se hvor stor effekt bruk av gps har på batteri i fht antall bilder før tomt Endret 5. januar 2013 av Nelson09 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Glimrende førsteintrykk! Og grtulerer med nytt kamera. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Bra post dette! Har også lyst på full format, men objektivparken fungerer for det meste berre på CROP Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Kjekt å lese slike brukererfaringer. 6D er vel den som er mest aktuell til første steget inn i FF for meg også.... Snuser også litt på D600, men har nok mest "lyst" på en 6D... ! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Dette var interessant lesning. Takk. Et spørsmål angående GPS - lager kameraet en log som viser hvor du har gått, eller tagger den kun bildene? Det kan også være interessant å se noen bilder på høy ISO (6400-25600) i dårlig lys; da får vi bedre inntrykk av hvor mye dynamikk som er igjen. Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Setter pris på at folk liker det jeg har skrevet! Dette var interessant lesning. Takk. Et spørsmål angående GPS - lager kameraet en log som viser hvor du har gått, eller tagger den kun bildene? Det kan også være interessant å se noen bilder på høy ISO (6400-25600) i dårlig lys; da får vi bedre inntrykk av hvor mye dynamikk som er igjen. Man kan slå på sånn at kamera lager en loggfil som logger hvor du befinner deg hvergang den sjekker posisjon. (Dette kan man velge i innstillinger, alt fra hver sekund til hvert 5. min. Jeg sjekka nettopp hvordan den loggfilen så ut: $GPRMC,131919.000,A,5820.6320,N,00835.7733,E,,,050113,,,A*6C$GPGGA,131929.000,5820.6396,N,00835.7771,E,1,05,1.5,46.0,M,,,,0000*30 $GPRMC,131929.000,A,5820.6396,N,00835.7771,E,,,050113,,,A*64 $GPRMC,132009.000,A,5820.6724,N,00835.8098,E,,,050113,,,A*6E $GPGGA,132019.000,5820.6800,N,00835.8148,E,1,05,1.5,48.0,M,,,,0000*30 $GPRMC,132019.000,A,5820.6800,N,00835.8148,E,,,050113,,,A*6A $GPGGA,132029.000,5820.6898,N,00835.8201,E,1,05,1.5,49.0,M,,,,0000*3D Det er bare et lite utdrag av den veeeeldig lang tekstfil. Er ikke inni gps verden så kan helt ærlig ikke svare på om det er brukbart til noe. Ellers når jeg importerte bildene så spurte lightroom om det skulle hente posisjoner fra googlemaps basert på geotaggene i metadataen. Når jeg trykket ja til det fikk jeg altså opp det kartet jeg har med i posten over. Jeg skal se om jeg får gjort en iso test i dårligere lys i løpet av de nærmeste dagene. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Flott gjennomgang av dine erfaringer. En ting jeg syns er rart ikke går da jeg kan det på min 5D3 er det du snakker om med HDR funksjonen ang jpeg/raw og beholde alle filene. Jeg har alltid kameraet innstilt på RAW og jeg får se alle 3 filene, samt den ferdige Jpeg`n. På 5D3 er der er en meny man kan gå inn på der du velger å beholde/forkaste originalfilene også, men husker ikke helt hvor. (Har ikke kameraet for hånden)Lurer derfor om du har prøvd bare i raw, kanskje det funker der. P-E Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det er bare et lite utdrag av den veeeeldig lang tekstfil. Er ikke inni gps verden så kan helt ærlig ikke svare på om det er brukbart til noe. Ellers når jeg importerte bildene så spurte lightroom om det skulle hente posisjoner fra googlemaps basert på geotaggene i metadataen. Når jeg trykket ja til det fikk jeg altså opp det kartet jeg har med i posten over. Ypperlig - liker at det at man kan velge begge deler. Formatet ligner det jeg får ut av Sony GPS'en min; det å konverteres før LR skjønner det; mens programmet Geosetter skjønner dette direkte. Jeg skal se om jeg får gjort en iso test i dårligere lys i løpet av de nærmeste dagene. Ser frem til det. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) Bra jobbet Kan hende jeg også handler inn 6D og i tillegg 24-70 f/4 en eller annen gang, frister veldig. Men på en plass hvor lysforholdene er litt vanskelige og man trenger kun et bilde uten at man skal bruke mye tid på det, har jeg inntrykk av at den fungerer utmerket. For pressebruk kan det fungere godt, spesielt når pressefotografen vil sende bilder direkte til redaksjonen for og få det ut på nett umiddelbart og da kunne få et bedre dynamisk bilde i vanskelige situasjoner. Var en situasjon i nærheten av meg for noen uker siden og pressefotografen la ut i nettavisen aktuelle bilder ca. 7 minutter etter at han var på plassen, imponerende. Endret 5. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Bra jobbet Kan hende jeg også handler inn 6D en eller annen gang, frister veldig. nå blir det massepress her....(må jeg innrømme) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 nå blir det massepress her....(må jeg innrømme) Og jeg kommer ikke til å hindre deg i å handle For din del, så vil jeg tro at 6D + 24-105mm vil være en god kombinasjon. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Og jeg kommer ikke til å hindre deg i å handle For din del, så vil jeg tro at 6D + 24-105mm vil være en god kombinasjon. nei, kjenner jeg deg rett kommer du bare til å pushe på du...vet ikke engang prisen jeg, men sendte akkurat inn en lotto-kupong. om du kjøper, skal jeg følge etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 (endret) nei, kjenner jeg deg rett kommer du bare til å pushe på du...vet ikke engang prisen jeg, men sendte akkurat inn en lotto-kupong. om du kjøper, skal jeg følge etter. Kan være greit med en lott-gevisnt her 6D er noe overpriset akkurat nå; ligger på rundt 17.000; prisen bør ligge på 11-12000, og den havner der når Nikon har mørbanka Canon lenge nok med gode priser på D600 i løpet av vinteren og våren.Den nye 24-70 er et glimrende kit-objektiv - hvis det hadde kostet 5.000,- løst og 3.500,- i pakke med 6D. Jeg selv hadde dog valg t 24-105 f/4 da den er mer allsidig; men totalprisen må da ligge på rundt 18 lapper. Endret 5. januar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 trodde det var ca 23.000 eller noe, det der var jo ikke så dyrt...men jeg må jo ha alle nye objektivene da...og ser ikke helt klart hva jeg får bedre med den enn med 50D..... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det å gå fra 50D til 6D ka nvære en åpenbaring, eller et stort gjesp - det kommer an på hva du bruker kamera til i dag. Nå har jeg jo følgt med en del på hva du fotografer, og jeg er ikke sikker på om dette er verdt pengene; en vurdering jeg selv også sliter med. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det var da en grundig og smart statistikk, tomsi.... men kanskje jeg kan fornye meg og begynne å otografere andre motiver og på en annen måte... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det var da en grundig og smart statistikk, tomsi.... men kanskje jeg kan fornye meg og begynne å otografere andre motiver og på en annen måte... Jeg er vedlig i tenkeboksen selv, og har vært der en stund, og Canon 6D, sammen med Nikon D600 er de to første speilreflekser jeg har hatt lyst på lenge. Men spørsmålet er egentlig om det er noe vits i dra med seg slik tunge beist når vi holder på med å fotgrafere det vi gjør, RandiA. Jeg er ikke overbevist om at det gir noe ekstra i forhold til vår µ-4/3 verden. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Det er et ordspråk som lyder som følgende "det man ikke vet har man ikke vondt av" Er nok styggredd at når dere først har fått testet en av disse så blir nok kjøpelysten oppgradert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå