Emancipate Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 - Finnes det situasjoner der man kan forlange at legen skriver ut et viss medikament, dersom de positive sidene overveier de negative (i dette tifellet benzodiazepiner)?Ja, hvis du truer legen med pistol, f.eks. Bortsett fra det så er ikke legevakten en rusautomat. Virketid på Rivotril er 5 til 8 timer. Anbefalt antall doseringer i døgnet er 3-4 så da kan du jo selv dele det på 24 timer for å få virketid. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 uansett tablett, uansett medisin så varer alt i 4 timer totalt.. eneste unntaket er kapsler og depot tabletter... går en mnd til to så begynner toleransen din å bli høy 1 rivotril per gang, 3 ganger om dagen regner jeg med er ganske normalt (dette variere jo veldig og er veldig individuelt på person til person og hva sykdommen er og alt slikt, hvor kraftig sykdommen er. så man kan fint går på det 3 dobbelte og kalle det normalt men då er personen kraftig syk for du skal ikek ha mer enn 2 rivotriler for å begynne å føle deg rusa) du kan si at du vil prøve det for å se, du kan au si at du vil ha, men legene er som regel strenge på dette, spesielt når vi snakker om B og A kategorier (jernteppe på det egentlige navnet der) og legene kan fint nekte deg å gå over på nope anna, men det er veldig skjeldent de nekter deg om du kommer med ordentlige grunnlag og sånt men du skal vite en ting og det er det at utpå alle tabletter, alle typer medisiner så ligger det et tynt tynt lag med et stoff, det stoffet kalles for benzodiazepiner, dvs at uansett om du tar rivotril elelr noe annet så får du benzo i deg. benzo er et veldig standard stoff som betegner en tablett (medisin) så når du tar rivotril så får du benzo i deg Et godt råd; aldri ta mot råd fra DrHawkins Ellers kan jeg svare på deler av det du spør om. Rivotril er et eget benzodiasepin, klonazepam. I norge får man det i 0.5 mg eller 2mg, og det er et ganske potent benzo. Halvveringstiden er 18-50 timer så dette er noe som sitter i kroppen lenge. Ellers når det gjelder lege er det utrolig hvor redde de er for å skrive ut benzodiasepiner til forholdsvis yngre folk, og de vil nok prøve å prakke på deg all verdens c-preparater først. Ja, det er såkalt "vanedannende", men jeg vet selv hvor ille det er å virkelig ha behov for noe og så bli avspist med ubrukelige c-preparater som man også blir fysisk avhengig av, og som har tidvis svært kjedelige bivirkninger. Du skal være rimelig heldig om du klarer å finne en lege som er villig til å skrive ut Rivotril til deg, sånn er det dessverre... 1 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 det er bærre lækkert. sitter å spiser de selv i disse dager og mange andre typer. hmm nei jeg vet ikke en drit, det er greit det. gidder ikke å bry meg, dere får bare ha den troa fra meg til dere: http://www.nrk.no/urort/Laat/149746/default.aspx dere tror dere vet men dere vet så altfor lide dere er ikke oppvokst i dette dride, hør teksten Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Et godt råd; aldri ta mot råd fra DrHawkins Ellers kan jeg svare på deler av det du spør om. Rivotril er et eget benzodiasepin, klonazepam. I norge får man det i 0.5 mg eller 2mg, og det er et ganske potent benzo. Halvveringstiden er 18-50 timer så dette er noe som sitter i kroppen lenge. Ellers når det gjelder lege er det utrolig hvor redde de er for å skrive ut benzodiasepiner til forholdsvis yngre folk, og de vil nok prøve å prakke på deg all verdens c-preparater først. Ja, det er såkalt "vanedannende", men jeg vet selv hvor ille det er å virkelig ha behov for noe og så bli avspist med ubrukelige c-preparater som man også blir fysisk avhengig av, og som har tidvis svært kjedelige bivirkninger. Du skal være rimelig heldig om du klarer å finne en lege som er villig til å skrive ut Rivotril til deg, sånn er det dessverre... Tro meg, det er ikke for å være drittsekk at dette skjer. Det er derimot et menneske med høy moral som bryr seg mer enn du tror som i det lengste drøyer utskriving av disse preparatene. Toleransegrensen heves og dette blir ofte en svært negativ doseingsspiral som sjelden ender bra. Som TOMpsy har vært inne på så er det et prioriteringsproblem at folk ikke får riktig hjelp. Bare det å se hva dobbeltdiagnose faktisk koster i form av sosiale og merkantile følgeproblemer i samfunnet burde tilsi å prioritere dette. Legen står i en presset situasjon siden de sjelden faktisk kan tilby den hjelpen som trengs, og da kommer valget om man faktisk skal drøye problemet medikamentelt med de senvirkninger det gir eller prøve å avvente og råde folk til andre tiltak. Dette er langt fra noen enkel jobb for noen som sitter i forvaltningsposisjonen You're damed if you do and you're damed if you don't.. 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Tro meg, det er ikke for å være drittsekk at dette skjer. Det er derimot et menneske med høy moral som bryr seg mer enn du tror som i det lengste drøyer utskriving av disse preparatene. Så du mener at medikamenter som SSRI-er og andre lignende C-preparater, som har smertefulle, alvorlige og dødelige bivirkninger er sunnere/bedre, enn benzoer der den verste bivirkningen kan være noe så lite som kvalme og oppkast? Endret 15. februar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Halveringstid rivotril: 30-40 timer. http://www.felleskat...il-roche-563568 http://no.wikipedia....i/Halveringstid Halveringstid på noen andre stoffer; Heroin 3 minutter Acetylsalisylsyre 15 minutter Melatonin 50 minutter Paracetamol 2 timer Metadon 10-25 timer Warfarin 37 timer Diazepam 43 timer Klorokin ca 2 uker Amiodaron 1-3 måneder Ikke hør på hva noen sier her i tråden(inkludert meg), undersøk det heller selv eller snakk med en kvalifisert lege. Helst snakk med en kvalifisert lege. Endret 15. februar 2013 av Bundy 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Helst snakk med en kvalifisert lege. Leger, og spesielt vanlige fastleger har nesten ingen kunnskap om benzodiazepiner. Jeg bor i en kommune hvor det bor ca. 20 000 innbyggere, og finnes rundt 10-15 fastleger som er med i fastlegeordningen. Jeg har vært hos ca. 85-90% av de. Og ikke engang den jeg mener er den beste og mest profosjonelle legen vet mer enn jeg gjør selv. Samme gjelder psykologer og psykiatere (Iallefall de jeg hadde kontakt med i BUP for ca. 2-4 år siden). Endret 15. februar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Helst snakk med en kvalifisert lege. 1 Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Det finnes ingen KVALIFISERTE leger i Norge, på benzo. Hvilke type leger sikter du til når du sier "kvalifisert lege"? Når det kommer til benzodiazepiner, kan jeg bare tenke meg at det er psykiatere og eventuell nevrologer som er kvalifiserte innen dette området. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg ville tro noen leger har mer kunnskap om benzodiazepiner enn andre. Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Jeg ville tro noen leger har mer kunnskap om benzodiazepiner enn andre. Mer kunnskap enn andre leger ja, men ikke god nok kunnskap. Endret 15. februar 2013 av Cooky Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Mer kunnskap enn andre leger ja, men ikke god nok kunnskap. Dette er dessverre sant. Leger vet generelt alt for lite om medikamenter de skriver ut og/eller lar være å skrive ut. De vet "alt" om hvor farlig f.eks zolpidem (Stilnoct) er, men "ingenting" om bivirkningene/farene ved bruk av f.eks SSRI. Det er skremmende lett å få skrevet ut medikamenter som virkelig ødelegger hjernekjemien, f.eks antipsykotika. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Dette er dessverre sant. Leger vet generelt alt for lite om medikamenter de skriver ut og/eller lar være å skrive ut. De vet "alt" om hvor farlig f.eks zolpidem (Stilnoct) er, men "ingenting" om bivirkningene/farene ved bruk av f.eks SSRI. Det er skremmende lett å få skrevet ut medikamenter som virkelig ødelegger hjernekjemien, f.eks antipsykotika. At det er forskjell på leger er det vel ingen tvil om, men skjærer du ikke alt over en kam her ? Har du noen ide om hvor mye forskjellig en allmennlege skal ha kompetanse på, og hvor mange som mener at de burde vite mye mer om _______ ? I dagens informasjonssamfunn er det relativt enkelt å sjekke opp ulike medikamenter og man kan også spørre f.eks farmasøyter samt gjøre seg sine egne erfaringer. Det er ingen som blir tvunget til å ta medisin de ikke vil med mindre de er tvangsinnlagt og får satt et eller annet intramuskulært. Langt på vei enig med betrakningene dine ang. bivirkninger og langtidseffekter av den del medikamenter, men folk har også ansvar for egen helse, og det innebærer å f.eks sjekke opp ulike medisiner legen vil foreskrive samt å sjekke alternativer. De aller fleste leger erfarer hva medikamentene gjør med klientene sine i.o.m at vi har en fastlegeordning og de er også en del av en gruppe som sammenligner seg med andre leger for å prøve å justere seg i forhold til hvor mye de gir av ulike medisiner. Det er overraskende mye psykologi og placebo i drift også. 1 Lenke til kommentar
Bruker-133566 Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 (endret) Spør på Freak.no Han første her er helt på viddene, "benzo er et standar stoff som betegner en tablett" WTF?? nei, når det kommer til rusmidler så spør på et forum som kan rusmidler.. rusforumet på freak.no Han burde hvertfall ikke ta benzoer, heller medisin(er) mot ADHD. Jeg skal ikke påstå at han har diagnosen ADHD, men måten han skriver på antyder at han enten var ruset på noe da han skrev. Eller så har han dysleksi (eller hva det heter), som påvirker skrivemuligheter for rettskriving samt konsentrasjon. Endret 8. februar 2015 av Næsti Lenke til kommentar
delfin Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 (endret) Spørsmålene jeg ønsker svar på er følgende: - Hvor lenge varer vanligvis effekten av en vanlig dose (eks. 2-3mg) Rivotril dersom man har enten ingen eller veldig lav toleranse. - Hvor fort blir man vanligvis tilvent stoffet dersom man bruker det fast daglig (i mitt tifelle Rivotril)? - Hvor høy daglig dosering er mest vanlig ved bruk av Rivotril daglig, uavhengig av hvilken tilstand den brukes for? - Finnes det situasjoner der man kan forlange at legen skriver ut et viss medikament, dersom de positive sidene overveier de negative (i dette tifellet benzodiazepiner)? - Clonazepam har halveringstid på 18-50 timer, men rundt 30 vil nok stemme for de fleste. Det varer altså lenge, som både har positive og negative sider. - Det går ganske fort i starten, men kurven er ikke lineær. Hvis man bruker det medisinsk vil man nå et punkt da man har nådd "nok". Du vil ikke bli "pillenarkoman" og knaske i deg et glass på en helg. - Det kommer helt an på bruksområde, alvorlighet etc. Det finnes i 0.5 mg og 2 mg piller. - Tja, forlange tror jeg du kan glemme, men fornuftige leger skjønner når fordeler er større enn ulemper. De vil nok i de aller fleste tilfeller prøve alle andre løsninger først, inkludert andre benzodiazepiner. Det er en grunn til at dette selges på plata. Alvorlig epilepsi er et eksempel på noe der fornuftige leger vil skrive ut krampedempende, som Rivotril er et eksempel på. Edit: så ikke at dette er en bump av en eeeldgammel tråd Om ikke annet fikk jeg en dose med "lærdom" fra DrHawkins igjen, om at "benzo" er et stoff som ligger utenpå alle medisiner, i et tynt lag Det heter "benzodiazepiner" fordi det er en benzen-ring og en diazepin-ring som er knyttet sammen. Alle er forskjellige stoffer men du skal vite en ting og det er det at utpå alle tabletter, alle typer medisiner så ligger det et tynt tynt lag med et stoff, det stoffet kalles for benzodiazepiner, dvs at uansett om du tar rivotril elelr noe annet så får du benzo i deg. benzo er et veldig standard stoff som betegner en tablett (medisin)så når du tar rivotril så får du benzo i deg Endret 17. februar 2015 av pifler Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 En som heter king123 på freak som ser ut til og ha en del erfaring innenfor det emnet. Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 når purken tar blodprøver av deg så tester de deg for benzo for å se om du har tatt tabletter. det gjorde de med meg sist jeg satt inne og jeg fikk utslag pga ritalinen jeg går på, og de forklarte det veldig nøye til meg. ellers kan jeg legemiddelboka omtrent i skallen, har visse unntak då men kan love deg at ejg er iallefall ikke på viddane. du kommer ikke med noen argument eller poeng, du har jo hvertfall ikke peiling hvis du ikke kan komme med en bitteliten begrunnelse engang Joda, du er på vidda,og der blåser det kraftig. Enten det, eller så er du bare litt uheldig når du tenker. Benzo er ett virkestoff, med sedativ effekt. Det har ingenting med bindestoffer som de bruker i tabletter. Du får ikke i deg noe benzodiazepiner om du tar ibux f.eks. Du har nok misforstått kraftig her. Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 http://www.felleskatalogen.no/medisin/rivotril-roche-563568 2-3 uker så bør man vurdere å øke dosen pga du blir det vi kaller innspist på de (høy toleranse) ingen tabletter varer lengre enn 4 timer foruten depotabletter. spør hvem som helst som kan bittelitt om medisiner. spør LEGEN seff kan du få det du vil av lege. gi GOD NOK grunnlag er ikke så forbanna vanskelig vettu jeg har mer peil på dette området enn alle dere har til sammen tydeligvis har ikke lest et eneste fornuftig ord i fra noen andre enda Du kommer sannelig ikke med noe fornuftig selv i hvertfall. Hvor lenge medisiner virker, har noe med halveringstiden å gjøre. Å mønsje tabbisser gjør deg ikke til ekspert, snarere tvert i mot. Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Tro meg, det er ikke for å være drittsekk at dette skjer. Det er derimot et menneske med høy moral som bryr seg mer enn du tror som i det lengste drøyer utskriving av disse preparatene. Så du mener at medikamenter som SSRI-er og andre lignende C-preparater, som har smertefulle, alvorlige og dødelige bivirkninger er sunnere/bedre, enn benzoer der den verste bivirkningen kan være noe så lite som kvalme og oppkast? Tro meg, den værste bivirkninger er ikke det du beskriver.Baksiden av medaljen kan fort være måneder med angst, og flere psykiske problemer som du IKKE vil gå gjennom. Rivotril er ikke snilt å gi. Heller ikke lurt å begynne med om du ikke har allergi. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 når purken tar blodprøver av deg så tester de deg for benzo for å se om du har tatt tabletter. det gjorde de med meg sist jeg satt inne og jeg fikk utslag pga ritalinen jeg går på, og de forklarte det veldig nøye til meg. ellers kan jeg legemiddelboka omtrent i skallen, har visse unntak då men kan love deg at ejg er iallefall ikke på viddane. du kommer ikke med noen argument eller poeng, du har jo hvertfall ikke peiling hvis du ikke kan komme med en bitteliten begrunnelse engang Joda, du er på vidda,og der blåser det kraftig. Enten det, eller så er du bare litt uheldig når du tenker. Benzo er ett virkestoff, med sedativ effekt. Det har ingenting med bindestoffer som de bruker i tabletter. Du får ikke i deg noe benzodiazepiner om du tar ibux f.eks. Du har nok misforstått kraftig her. Benzo er en forkortelse for "benzodiazepin(er)" og er en gruppe med forskjellige virkestoffer Diazepam, clonazepam, oxazepam, nitrazepam, flunitrazepam, alprazolam etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå