Konto brukes ikke Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hadde tidligere inngått avtale om 5 i en slik familie avtale - der vi kunne ringe og sende sms/mms gratis mellom de som var med i den. Regningen ble sendt til meg og da naturlig nok i mitt navn. Mobil leverandør (eller noen de samarbeider med) ringer til 2 av de som er med og der de avtaler nye abn. De faller også i det samme utenfor denne fam avtalen via at de inngår denne nye avtalen. (så 5 blir til 3) Det jeg reagerer på er at regningen for deres bruk og nye avtale blir sendt til meg. Dette kan da umulig være lov å gjøre? (nå har det også vært purring på den ene regningen, da han ene ikke har betalt etter at jeg ga han regningen) Det kan da umulig være slik at de bare kan inngå avtaler med noen og så sende regningen til andre (i dette tilfellet meg) og at man da må stå for ev purringer og andre ting på avtaler man selv ikke har vært med å inngått. Lenke til kommentar
SSL Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 En norsk telecom-operatør jeg jobbet hos hadde tre typer "objekter" tilordnet et mobilabonnement: bruker, juridisk eier og betaler. Verken bruker eller betaler kunne endre abonnementet uten at juridisk eier godkjente. Jeg vet ikke hvilken leverandør du bruker og hvordan deres rutiner rundt disse tre rollene er, men jeg foreslår at du henvender deg til kundeservice for å få hjelp av dem slik at fakturaen kan krediteres og sendes på nytt til riktig bruker/betaler. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Har tatt kontakt (naturligvis) og venter svar. Bruker av telefoner eier også telefonen sin. Så 5 eiere og 5 brukere - hver sin. Jeg avtalte kun den samlingen slik at man kunne ringe/sende gratis mellom oss og godtok at regning går til meg. Nå når 2 har gått ut og laget egne avtaler i samråd med leverandør, så kan jo ikke regning sendes en som ikke har vært med å avtalt det. Juridisk eier kan jo ikke gjøre som h*n vil og sende regning til en annen, uten dennes samtykke - det bør si seg selv. (mener jeg, men gjerne vil få bekreftet) 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Poenget med en FriFamilie (eller lignende) avtale er at brukerne får ringe fritt mellom abonnementene, mot at én person påtar seg det fulle juridiske eierskap (og påfølgende ansvar) for alle abonnementene, "juridisk eier". Juridisk eier eier faktisk alle abonnementene, og kan gjøre de endringer han/hun måtte ønske i alle abonnementene overfor teleoperatøren. Han kan selvsagt inngå avtaler med brukerne om ikke å gjøre dette, men slike avtaler er i liten grad bindende for teleoperatøren. Dette er utgangspunktet. Juridisk eier er, som følge av eierskapet, også forpliktet til å betale regningene fra teleoperatøren. Litt avhengig av hvilken avtale juridisk eier har med sine brukere vil han da få et krav om at brukerne betaler ham tilbake det han har lagt ut. Situasjonen blir hårete når brukere ønsker å gjøre endringer. Hovedregelen er at brukere trenger fullmakt fra juridisk eier for å gjøre noen form for endringer i abonnementet. Så langt, så greit. Denne fullmakten kommer i to former: Frasagnsfullmakt, og oppdragsfullmakt. Førstnevnte innebærer at juridisk eier har gitt teleoperatør beskjed om hva bruker kan gjøre. I denne kategorien kommer selve mobilavtalen - det at bruker kan ringe og dermed belaste juridisk eiers kontoavtale skjer som en frasagnsfullmakt (eier melder fra om hvem som er bruker). Oppdragsfullmakt innebærer at juridisk eier gir bruker en beskjed om at vedkommende har fullmakt til å gjøre noe. Problematikken oppstår når bruker hevder å ha slik fullmakt. Teleoperatøren må bedømme om det er sannsynlig at en slik fullmakt eksisterer. Dette er teleoperatørens risiko, for hvis fullmakten ikke eksisterer er handlingen utenfor fullmakt og ikke bindende for juridisk eier (jfr. avtaleloven pgf 11 annet ledd). I praksis betyr dette for deg: - Regningene kommer antageligvis fortsatt til deg fordi teleoperatør har akseptert eksistensen av en fullmakt som sannsynliggjort. - Du bør bestride regningene og informere om at fullmakt til å endre abonnementet ikke er gitt. Du har ikke krav på at de "automatisk" tas ut av familieordningen, da må du faktisk si opp abonnementet. Dette innebærer at du er ansvarlig for de krav som hadde kommet hvis endringen ikke hadde funnet sted. - Du har (selvsagt) krav på at brukerne selv betaler, i og med at dere ikke har noen avtale om at du skal betale deres bruk. Men du kan risikere å måtte forskuttere, på grunn av avtalen din med teleoperatøren. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2013 Brukerne har ikke hevdet at de har hatt en slik fullmakt. De ble oppringt av selskapet (eller deres samarbeidspartnere) og ble fristet til å skifte abn. De ble ikke spurt eller noe om en slik fullmakt. Slike avtaler pr tlf blir vel tatt opp, så dette skal vel være lett å få stadfestet. Takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå