Gå til innhold

AF-S og fokusmotor i kamera

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne noe informasjon om hvilken fokusmotor som er i bruk når både objektivet og kameraet har innebygd fokusmotor, eks. Nikon D600 med et Nikkor AF-S objektiv.

Kan ikke se at jeg kan velge mellom disse og vet heller ikke om det ville ha vært noen forskjell?

Hva med et Sigma eller Tamron objektiv med innebygd motor - vil det være like greit eller bedre å kjøpe et objektiv uten motor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, selvfølgelig, takker!

Gikk helt i lås på denne problemstillinga mens jeg søkte etter en lyssterk normal zoom.

Lurte på å spare noen kroner på et objektiv uten motor, men det ble vanskelig så da er det kanskje like greit å bruke noen ekstra kroner på et Nikkor 50 F/1,4.

Lenke til kommentar

Objektiver med motor er ikke nødvendigvis bedre. Modellene uten motor er noen ganger raskere selv om de skrangler litt mer. Det avhenger også av kameraet, noen har kraftigere fokusmotor enn andre.

Det sies at noen objektiver med motor kan fokusere mer nøyaktig men det har jeg ikke lagt merke til. Jeg ville konsentret meg om de optiske egenskapene og kjøpt det objektivet som gir de bildene jeg vil ha og ikke tenkt så mye på fokusmotoren.

Lenke til kommentar

Objektiver med innebygd AF-motor mangler den mekaniske kraftoverføringen mellom hus og objektiv. Dermed er det alltid objektivets motor som benyttes.

I dette tilfellet med Nikon er det sikkert riktig, men ikke på generell basis.

Pentax har f.eks. en rekke objektiver med innebygd motor og skrueaksling i et og samme objektiv. På den måten får en lydløs fokusering på nye kamerahus og beholder kompatibilitet med gamle kamerahus som ikke har de ekstra elektriske kontaktene som kreves for å bruke objektivets fokusmotor. Det blir en ekstra kostnad med dette og denne dual-funksjonen er stort sett på de dyre objektivene. Billige objektiver har gjerne kun den ene eller den andre muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...